Internationell budskapsplattform
Hotspot for innovation, Frontrunner in sustainability, Master of collaboration
Vi ansvarar för marknadsföringen av Göteborg som en attraktiv näringslivsdestination på flera nivåer - regionalt, nationellt och internationellt. Genom samordning arbetar vi också med marknadsföringen av hela Göteborgsregionen med fokus på att främja näringslivsutvecklingen. Vid internationell marknadsföring använder vi varumärket "Gothenburg".
Marknadsför Göteborg!
Vi har tillsammans med näringslivet och samverkansorganisationer skapat en budskapsplattform för marknadsföring av Göteborg. Dessa budskap är tillgängliga för alla som önskar förstärka sin profil genom att koppla Göteborg till sina erbjudanden. Budskapen kan användas fritt och anpassas efter var och ens grafiska profil.
Göteborgs styrkor
Göteborgsregionens attraktionskraft bygger på hållbarhet, samverkan och innovation. Vi använder dessa styrkor som grund för att lyfta regionens fördelar, skapa intresse och ge en stark uppmaning till kunden.
-
Hållbarhet
Hållbarhet är en nyckel till framgång i internationell marknadsföring och en integrerad del av stadsutvecklingen och framtida affärsplaner för vår region.
-
Innovation
Göteborg är Sveriges innovationsmotor. Det är landets viktigaste industriregion och kunskapscentrum. Här satsar företagen mest pengar på forskning och utveckling.
-
Samverkan
Samverkan är en nyckel till Göteborgsregionens framgång som global innovationsmotor och föregångare inom hållbar tillväxt. Affärsklimatet kännetecknas av öppenhet, nyfikenhet och mod.
Marknadsför destination Göteborg
Om du är en av de som arbetar med att kommunicera Göteborg som en attraktiv plats att bo, besöka eller arbeta på, då är du en viktig del av destinationen. Göteborg & Co har tagit fram en plattform med verktyg som du kan använda för att marknadsföra destinationen Göteborg gentemot besökare. Vill du ta del av kommunikationsverktygen som hjälper dig att framhäva Göteborg som en attraktion destination?
Göteborg – en stad som lockar och inspirerar
Göteborg är en innovationsstad, en mötesplats för beslutsfattare och en evenemangsstad som drar publik från hela världen. Här kombineras avancerad industri med en växande tjänstesektor och nordens största hamn, vilket skapar ett unikt företagsklimat för tillväxt och hållbar utveckling.
Budskapsplattformens målgrupper
Budskapen i den vår budskapsplattform riktar sig i första hand till följande målgrupper, både i Sverige och internationellt.
-
Näringslivets beslutsfattare
Vi riktar oss till beslutsfattare inom företag som är intresserade av att investera och etablera sig i regionen.
-
Företag och organisationer
Vi riktar oss till privata företag och organisationer som kan bidra till regionens utveckling och samverka med andra aktörer.
-
Personer med särskilda kompetenser
Vi vänder oss till privatpersoner som är intresserade av att studera och arbeta i regionen.
Budskapsplattformens grafiska uttryck
Vi har utvecklat ett grafiskt manér som bygger på destinationsvarumärkets plattform, med färger, bildspråk och grafiska element. Manéret är avskalat för att tydligt kopplas till destinationen från ett näringslivsperspektiv. Detta grafiska manér ska användas vid internationell marknadsföring av Göteborgsregionen, men kan också användas av alla som vill profilera Göteborg på ett tydligare sätt.
Kontakt
-
Maria LefflerKommunikationsansvarigKontakta mig om: Marknadsföring av Göteborg, Varumärkesfrågor