Maximera din framgång - Börja med budgetarbete i tid
Hur gör man en budget? Vad är skillnaden mellan en resultat- och likviditetsbudget? På workshopen kommer vi kommer att ge dig som deltagare insikter i hur du kan bygga upp en budget för ditt företag. Under workshopen kommer vi att hjälpa dig praktiskt med ditt budgetarbete.
Budgetarbetet hjälper till att utvärdera din affärsidé eller företag. Hur bygger jag ett hållbart lönsamt företag över tid? Vilka marginaler behöver bolaget och vilket pris behöver jag ta ut för mina varor/tjänster? Hur gör jag korrekta antaganden om bolagets framtida intäkter och kostnader?
Workshopen kommer att ge dig en bra grund att bygga vidare på och öka dina chanser till framgång i ditt företagande.
På workshopen kommer vi gå igenom
Del 1 - Onsdag 6 november
- Resultatbudget - Vi går på en övergripande nivå igenom hur man bygger upp bolagets resultatbudget och vilka eventuella fallgropar som finns.
- Praktisk workshop kring att bygga sin resultatbudget.
Del 2 - Måndag 11 november
- Likviditetsbudget - På en övergripande nivå går vi igenom hur du gör företagets likviditetsbudget, hur påverkas olika investeringar, inköp och moms?
- Workshop att konvertera sin resultatbudget till likviditetsbudget.
Efter workshopen är förhoppningen att du som företagare ska känna dig tryggare i budgetarbetet samt att du ska kunna arbeta löpande med justeringar och förstå konsekvenserna av förändringar i marknaden som påverkar just ditt bolag.
På workshopen kommer vi inte att gå igenom några särskilda verktyg, men det är en fördel om du som deltagare har förkunskaper i Excel.
För vem passar workshopen?
Workshopen är utformad för att passa dig som har en affärsidé eller precis har startat ditt bolag och behöver övergripande hjälp och vägledning för att påbörja budgetarbetet. Genom att delta i workshopen kommer du att få tillgång till expertkunskaper som hjälper dig att skapa en realistisk budget för ditt företag.
Att förbereda inför workshopen
Det är bra om du som deltagare innan workshopen försöker få en uppfattning om de ekonomiska förutsättningar för branschen som du verkar inom. Marginaler, kostnader, prissättning som kan appliceras på just ditt företag/affärsidé
Installera Excel på din dator och spara ner budgetmallen lokalt till din dator.
INFORMATION
Datum:
Del 1 - Onsdag 6 november kl. 09-12
Del 2 - Måndag 11 november kl. 09-12
Plats: YESBOX i Gamlestadens Fabriker
Pris: Kostnadsfritt
Att ta med: Ta med egen dator, (inte iPad eller surfplatta)
Varmt välkommen!
Anton Bolin har arbetat i mer än 13 år om rådgivare inom finansiering och affärsutveckling. Han har mycket god insyn och förståelse för olika branscher och i vilken fas bolagen befinner sig och vilka mekanismer som driver tillväxt.
Anmälan
Datum
Evenemanget börjar
The event ends on
09:00 - 12:00
Plats
Adress
Kontaktperson
-
Selma AticFöretagsrådgivareKontakta mig om: Affärsutveckling, Affärsidéer, Entreprenörskap