
Kulturella och kreativa näringar
Kultur kan inspirera och provocera, den kan tolka tillvaron och medvetandegöra oss. Dess egenvärde är en självklarhet. Kultur ger även upphov till en mängd andra synergier, också ur ett näringslivsperspektiv. De kulturella och kreativa näringarna ger jobb åt tusentals människor och skapar långsiktigt hållbara och attraktiva livsmiljöer. Dessutom lockar näringarna kompetens till Göteborg och stärker stadens innovationskraft.
Så kan vi hjälpa dig
Business Region Göteborg arbetar aktivt för att på olika sätt stötta regionens kreatörer – men även för att stärka förståelsen inom andra branscher för de kulturella och kreativa näringarnas betydelse.
Här nedan listar vi våra fyra viktigaste insatsområden.

Driva företag
Det är inte ovanligt att kulturföretagare brister i kunskaper om företagande även om man är aldrig så framgångsrik som utövare. Vi hjälper dig att öka lönsamheten.


Platsutveckling och kultur
För att skapa en riktigt attraktiv stad krävs något extra, något som sätter sin prägel, sticker ut och gör staden unik, mångfasetterad och spännande. Det krävs kultur.
Innovationskraft
Vi vill se att konstnärer och kreatörer kommer in tidigt i olika innovationsprocesser. Företagen har mycket att vinna på att utnyttja den här potentialen bättre och skapa ett kreativare näringsliv. Av bland annat den anledningen arrangerar vi innovationslabb.


Internationalisering
Vare sig det är produkter eller tjänster du som konstnär eller kreatör skapar och säljer kan vi på på olika sätt hjälpa dig att hitta in på nya marknader utomlands.
Våra mötesplatser
KKN Forum är en mötesplats vi driver i syfte att samla det kulturella ekosystemet och skapa kopplingar mellan utövare, företag, branschorganisationer, tjänstemän, utbildningar, forskning och politik för att bygga en starkare bransch.


Nya tankar, inspirerande idéer och progressiva projekt under 20 x 20 sekunder. Pecha Kucha inspirerar den lokala kreativiteten, stimulerar tvärvetenskapliga samarbeten och öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Dessutom har vi kul tillsammans.

Fakta om Kulturella och kreativa näringar
De kulturella och kreativa näringarna, KKN, omfattar 15 olika branscher – allt från kulturarbeten till reklambyråer. KKN får allt större betydelse i takt med att den traditionella tillverkningsindustrin förändras. Förutom att skapa en attraktiv stad bidrar branschen med innovationskraft till andra branscher som fordon, tillverkning och medicin.
Fördjupad branschfaktaVill du etablera ditt företag här?
Funderar du på att etablera dig i Göteborgsregionen? Vi kan bistå med hjälp kring lediga lokaler, investeringshjälp, branschkontakter etc - det vi kallar All Inclusive Etableringstjänst.
All inclusive etableringstjänst.
Nätverk och mötesplatser
Söker du nya företagskontakter inom de kreativa och kulturella branscherna? Vill du kanske hitta nya samarbetspartners, inspirera eller bli inspirerad av andra? Eller vill du kanske hitta mötesplatser där aktörer från forskning, näringsliv och det offentliga möts?
Vi listar nätverk och mötesplatser åt dig här
Brewhouse
Brewhouse är ett nytänkande center med fokus på kulturella och kreativa näringar. Här finns ett 70-tal företag, affärsinkubator, moderna studios samt en större experimentell evenemangs- och konsertarena. Brewhouse kom till efter önskemål från branschen. Vi fick i uppdrag att göra mötesplatsen till verklighet. Fysiskt hittar du Brewhouse i Gårda, ett stenkast från Valhallabadet i centrala Göteborg.
Läs mer om Brewhouse

Klusterkartläggning Kulturella och kreativa näringar
Kartläggningen av Kulturella och kreativa näringar innehåller fakta och statistik kring branschen i Göteborgsregionen. Här beskrivs branschen, ekosystemet och dess aktörer samt utvecklingen av klustret.
Ladda ner klusterkartläggningen
Vår expert om branschen
"Som kreatör kan man vilja ha hjälp med den affärsmässiga delen, och själva företagandet, så att energin kan fokuseras på skapandet istället."
Rasmus Heyman, områdesansvarig Kulturella och Kreativa Näringar på Business Region Göteborg
Läs mer om branschenTillåtande miljöer berikar hela staden
I denna publikation, framtagen i samarbete med kulturförvaltningen och Fastighetsägarna, speglar vi betydelsen av att göra plats för så kallade tillåtande miljöer i stadsrummet och pekar på vilka möjligheter och utmaningar dessa platser innebär för staden.


Fashion, Facts and Fun
Mode och textilbranschen står inför en brådskande och omfattande omställning till mer hållbara och cirkulära affärsmodeller. EU antog 2022 en strategi för hållbara textilier vilket betyder att flera nya lagförslag är på väg för svenska modeföretag inom de närmsta två åren och inom fem år räknar man med att upp till 20 nya förslag är i kraft. Det här är bakgrunden till initiativet Fashion, Facts and Fun.
Kontakta oss




Aktuellt
Aktuellt från branschen i Göteborgsregionen.





