Uppskalning av elektrifierade godstransporter

Frågan är inte längre om vi ska ställa om till ett elektrifierat transportsystem utan hur. Lösningen hänger på att aktörer inom logistik, energi, stadsplanering, fordonsindustri, infrastruktur och samhälle samverkar. Och att vi förstår transportflöden och behov.

Elektrifierad bil Business Region Göteborg

Om projektet: Uppskalning av elektrifierade godstransporter

För att kunna snabba på uppskalningen av elektrifierade transporter har Business Region Göteborg och DB Schenker inlett ett projektsamarbete där RISE Research Institutes of Sweden analyserar hur fordonsflottan hos DB Schenker och tillhörande åkerier används för att förstå flöden och behov – och vad som krävs för att ställa om till fullelektriska fordon. Hur och var behöver laddstationer placeras? Hur mycket eleffekt behövs? Vilket kunderlag krävs för utbyggnad av laddstationer? Hur optimeras rutterna? Hur vävs laddinfrastrukur in i stadsplaneringen?   

Tre av DB Schenkers fordon för citydistribution i centrala Göteborg drivs redan idag med el – två paketbilar och en distributionsbil från åkerierna TGM och Bäckebols åkeri. Fordonen distribuerar paket bland annat i evenemangsområdet och på Lindholmen som båda ingår i Gothenburg Green City Zone.   

Projektet är ett första steg för att ta fram en generell metod för storskalig elektrifiering som även andra godsaktörer, fastighetsägare, laddoperatörer, fordonstillverkare och stadsplanerare kan dra nytta av. Syftet är att underlätta snabb uppskalning i hela sektorn och bidra till Gothenburg Green City Zones målsättning: att skapa ett utsläppsfritt transportsystem till 2030.  

En del av Gothenburg Green City Zone

Detta projekt är en del av Gothenburg Green City Zone. Gothenburg Green City Zone är en zon där vi testar framtidens transportsystem – ny teknik i både fordon och infrastruktur. Målsättningen är att transporterna inom zonen ska vara utsläppsfria redan 2030.

Läs mer om Gothenburg Green City Zone

Frågor om projektet?