Trådlös laddning kan bli framtiden
I takt med att allt fler bilar blir elektriska, växer också frågan om hur de ska laddas. Nu pågår projektet Wireless Charging, ett treårigt försök med trådlös laddning av personbilar i taxitrafik inom Gothenburg Green City Zone.
På Lindholmen och vid Sahlgrenska sjukhuset finns nu laddplatser för taxi där laddplattor är integrerade i asfalten. Ett antal helelektriska taxibilar har motsvarande laddplattor monterade under bilen. När de två plattorna står i linje över varandra startar laddningen automatiskt och elektricitet överförs genom induktiv laddning från marken till bilen. Inga kablar, adaptrar, kort eller appar behöver hanteras.
Det är smidigt och snabbt. Att öka bilens räckvidd med 10 mil tar ungefär en halvtimme. I det här försöket laddar vi med 40 kW, vilket är ungefär lika mycket som dagens snabbladdningsstationer med likström eller fyra gånger snabbare än en typisk hemmaladdning med växelström.
Under laddningen kan föraren bekvämt sitta kvar i bilen med underhållning och klimatsystem på. När det kommer en kund är det bara att köra iväg.
Projektet följs upp kontinuerligt under tiden. Det är många frågor som ska besvaras: Hur fungerar tekniken i praktiken? Hur upplever förarna systemet? Hur ofta och hur länge laddar varje bil? Hur fungerar betalsystemet? Hur god är tillförlitligheten? Uppstår oförutsedda problem?
Samarbetspartners
I Wireless Charging är vi flera samarbetspartners som tillsammans tagit fram lösningen:
Business Region Göteborg koordinerar projektet och samordnar inom ramen för Gothenburg Green City Zone.
Cabonline är taxibolaget vars förare kör testbilarna och är viktiga kunskapskällor i uppföljningsarbetet.
Göteborg Energi förser laddplattorna med el.
InductEV (tidigare Momentum Dynamics) står för laddplattorna och den trådlösa tekniken.
Vattenfall InCharge bidrar med betalsystemet.
Volvo Cars står för bilarna som alla är helelektriska XC40 Recharge.
-
Gothenburg Green City Zone är en zon där vi testar framtidens transportsystem – ny teknik i både fordon och infrastruktur. Målsättningen är att transporterna inom zonen ska vara utsläppsfria redan 2030.
Kontakt
Har du frågor? Vill du och ditt företag bli en del av Gothenburg Green City Zone? Du är välkommen att höra av dig till oss.
-
Anne PiegsaProcessledareKontakta mig om: Fordon och mobilitet, Elektrifierade transporter, Samverkan