Näringslivsstrategiska programmet
Göteborgs Stads Näringslivsstrategiska program syftar till att skapa bästa förutsättningar för företagande, alltså vad vi i staden gemensamt behöver göra för att det ska bli så enkelt, tydligt, roligt, lönsamt och hållbart som möjligt för näringslivet att blomstra. Och siktet är högt inställt - från 2016 fram till 2035 ska minst 120 000 fler jobb skapas.
Om Näringslivstrategiska programmet
Näringslivstrategiska programmet antogs av kommunfullmäktige i mars 2018. Syftet är att stärka Göteborgs Stads arbete gentemot näringslivet och skapa goda förutsättningar för företagande.
Programmet utvecklades i nära dialog med näringsliv, akademi och stadens bolag och förvaltningar, med fokus på de utmaningar som Göteborg och regionen står inför. Tre mål har satts upp för att göra Göteborg till en av Europas ledande storstadsregioner:
-
Är bäst på att tillvarata kompetens och attrahera talang
-
Erbjuder bäst förutsättningar för en hög och hållbar tillväxt
-
Har bäst klimat för företagande och innovation
Handlingsplan 2024/2025
Handlingsplanen för Näringslivsstrategiska programmet är ett operativt verktyg som hjälper till att genomföra programmet. Den har ett kortsiktigt fokus på de kommande två åren och prioriterar aktiviteter som stärker vår position på kort sikt. För att Göteborgs Stad ska nå sina mål krävs ett strategiskt arbete inom alla sex områden som programmet fokuserar på. Läs hela Handlingsplanen 2024/2025
Nedan är en sammanfattning av handlingsplanen i sex delar.
Kompetensförsörjning
För att Göteborgs näringsliv ska vara konkurrenskraftigt behöver vi säkerställa tillgången på rätt kompetens som redan finns här, samt attrahera kompetens nationellt och globalt. Göteborgs Stad arbetar för att:
- Stärka samarbetet mellan skola och näringsliv och integrera entreprenörskap i utbildningssystemet.
- Utveckla utbildningar som matchar arbetsmarknadens behov.
- Förbättra matchning och validering av kompetenser för ökad arbetsmarknadsdelaktighet.
Attraktionskraft
Göteborgs attraktionskraft är central för stadens tillväxt inom Näringslivsstrategiska programmet. För att vara en attraktiv plats för boende, arbete och besök, arbetar Göteborgs Stad med att:
- Marknadsföra Göteborgs utvecklingssprång och vår unika berättelse.
- Skapa miljöer som främjar entreprenörskap och stödjer gräsrotsinitiativ.
Infrastruktur och tillgänglighet
Göteborgs läge mellan Oslo och Köpenhamn, samt hamnen som global port, gör staden till en logistiknod. För att stärka denna position ska Göteborgs Stad utveckla en effektiv infrastruktur för människor och gods.
Detta uppnås genom att:
- Utveckla Göteborg som Skandinaviens logistiknav med hamnen och Landvetter Airport.
- Utnyttja stadens expertis inom hållbara transportsystem
Markberedskap och fysisk planering
Göteborg står inför stora investeringar de kommande tjugo åren. För att underlätta näringslivets tillväxt behöver Göteborgs Stad och regionen planera för framtiden. Detta innebär att skapa förutsättningar för fastighetsutveckling och erbjuda verksamhetsmark som främjar en hållbar region.
Vi gör detta genom att:
- Stärka strategiska lägen för näringslivets tillväxt.
- Utarbeta detaljplaner som möjliggör snabbare etableringar och nytänkande stadsutveckling.
Företagsklimat
Ett positivt företagsklimat är avgörande för att näringslivet ska välja Göteborg för etablering och expansion. Det ska vara enkelt att driva företag här, med fokus på positivt bemötande och god kunskap om stadens erbjudanden. Vid upphandlingar ska små och medelstora företag ha rimliga möjligheter att delta.
Detta uppnås genom att:
- Arbeta med attityder till och förståelse för företagande hos politiker och tjänstepersoner.
- Förenkla stadens processer ur ett näringslivsperspektiv.
Innovationskraft
Göteborg är navet i Sveriges viktigaste industriregion och hem för globala, kunskapsintensiva företag. Detta skapar unika möjligheter för staden att vara en testarena för ny teknik och affärsmodeller som kan lösa framtidens samhällsutmaningar.
Göteborgs Stad ska stödja denna utveckling genom att:
- Positionera staden som en ledande test- och demomiljö för hållbara lösningar.
- Satsa på kreativa näringar som katalysator för innovation.
-
Utgångspunkt i nio utmaningar
De sex strategiska områdena tar sin utgångspunkt i de utmaningar som identifierats i Business Region Göteborgs skrift Näringsliv & Tillväxt 2024/2025.
-
Regional samverkan
Näringslivsutveckling är beroende av en stark regional förankring. Sedan 2018 finns ett fördjupat samverkansavtal med Göteborgsregionens 13 kommuner.
-
Referensorganisationer
Varje år hålls ett stormöte med näringsliv, akademi och arbetsmarknadens organisationer för att stämma av programmets framdrift. Mötet arrangeras med referensorganisationer.
Kontakt
-
Pia ArebladVerksamhetsstrategKontakta mig om: Näringslivstrategiska programmet, Regional utveckling