5 tips – så blir ditt företag mer innovativt

Ska man tänka utanför boxen eller skall boxen bli större? Tipsen och råden kring hur ditt företag ska tänka kring innovation är många. Här listar Lars Bern, områdesansvarig för innovation och Azadeh Kazemi, projektledare för Innovationslabbet, Business Region Göteborg, sina fem bästa tips till dig som företagare.

5 tips – så blir ditt företag mer innovativt
Ska man tänka utanför boxen eller skall boxen bli större? Här tipsar vi om hur du som företagare kan tänka kring innovation.

Bygg en kultur där nytänkande motiveras och belönas
Har du arbetsplats med en tillåtande kultur där reflektion och ifrågasättande accepteras kan innovation lättare bli en del. En kultur där tilliten är stor och där misstag är tillåtna skapar en bra grund för kreativitet som möjliggör innovation.

Var uthållig och metodisk i ditt innovationsarbete
Skapa processer där innovation får vara huvudroll och arbeta kontinuerligt och metodiskt med innovation. Använd dig av metodiker som t.ex

  • Subtraktionsmetodiken
    Tänk bort din produkts/tjänst viktigaste funktion – vad kan vi skapa då?
  • Tänk innanför boxen
    Försök att utvidga din produkts/tjänsts användningsområden alternativt hitta andra kundgrupper till din produkt/tjänst.
  • Additionsmetodik
    Vad kan du åstadkomma för lösning eller möjlighet genom att addera två befintliga produkter/tjänster?
  • Provokationsmetoden
    Genom att överdriva eller formulera önsketänkande kring lösningar kan du provocera fram en ny idé eller lösning på ett problem.

    Litteraturen är fylld med metodiker och idé kring hur man kan arbeta med innovation. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

Nätverka över gränserna – både kompetens- och disciplingränser
I mötet mellan olika kompetensområden, yrkesroller, ansvarsområden och discipliner föds ofta många idéer. Tillåt dina medarbetare att nätverka med andra aktörer inom och utanför branschen. Inspirera andra och få inspiration och idéer tillbaka!

Innovation kan ske på alla avdelningar
Ofta tänker man på en innovation som en ny radikal produkt eller tjänst. Men innovationer kan behövas på flera företagsavdelningar på och inom flera delar av värdekedjan – i tillverkningsfasen, distributionsfasen, marknadsföringsfasen eller försäljningsfasen. Nytänkande inom vissa delar av värdekedjan kan tillföra stor lönsamhet. Fundera på var i värdekedjan du är i störst behov av innovation.

Sök bidrag för innovationsprojekt
Det finns flera möjligheter för dig som företag att söka finansieringsstöd, kapital och lån för att utveckla din idé eller projekt.