Lars Bern: "Dags att se utmaningarna bortom elektrifieringen"

12 juli 2022
– Det är dags att börja se utmaningarna bortom elektrifieringen, skriver Lars Bern, gruppchef transporter och fordon på Business Region Göteborg, i kluster och innovations senaste nyhetsbrev med fokus på fordon och mobilitet. – Vi har till exempel en kommande konkurrens om yta. Till 2030 har vi målsättningen att minska trafikarbetet med 25 procent. Det innebär mer samåkning, mer samlastning av gods och fler som väljer kollektivtrafik i stället för bilen. Men också fler som skippar månadskortet för cykeln, elscootern eller promenaden.

Det återstår mycket för att ställa om till ett utsläppsfritt transportsystem i Göteborgsregionen slår Lars Bern fast in sin text. Samtidigt är det positivt att se näringslivets förflyttningar, inte minst bland tunga transporter, där såväl små som stora aktörer inom transport och logistik beställer elektrifierade distributionsfordon. Elektrifierade bygg-, anläggnings- och gruvmaskiner testas i allt större skala och inom den maritima sektorn tas flera kliv inom färjetrafik och det finns spännande föregångare bland fritidsbåtstillverkarna.

– Det gör mig hoppfull trots pågående krig och utmaningar med komponenter och leveranser, skriver Lars Bern.

Delningsekonomi

– Men det är dags att börja se utmaningarna bortom elektrifieringen. Vi har till exempel en kommande konkurrens om yta. Till 2030 har vi målsättningen att minska trafikarbetet med 25 procent, det vill säga en fjärdedel av alla fordonsrörelser ska bort. Det innebär mer samåkning, mer samlastning av gods och fler som väljer kollektivtrafik i stället för bilen. Men också fler som skippar månadskortet för cykeln, elscootern eller promenaden till jobb och skola för att göra utrymme för fler på bussar och spårvagnar. Delar av det här beskrivs ofta som delningsekonomi, alltså att vi delar på samma resurser som kollektivtrafik, bilpooler, cykelpooler och elscootrar och att fler i samma fastighet eller köpcentra får sina leveranser tillsammans.

Viktigt att tänka till

Vid sidan av själva transporterna ska alla typer av fordon laddas eller tankas och då behövs ytor med infrastruktur som löser detta. Vissa fordon står still en stor del av tiden, exempelvis personbilar, medan man med bussar och lastbilar vill få ut så mycket transporter som möjligt när de rullar. Därför är det viktigt att tänka till kring vilken laddinfrastruktur som gör bäst nytta på rätt ställe.  

– Att bara byta ut pumparna på en existerande bensinstation mot laddstationer är inte alla gånger rätt lösning – bättre är i stället att se till att det finns laddningsmöjligheter när fordonen ändå står stilla för i och urlastning eller paus för föraren, skriver Lars Bern.

Ambitioner inom cirkularitet

En spännande utveckling inte minst bland de svenska aktörerna i fordonsbranschen är ambitionen inom cirkularitet, till exempel fossilfritt stål, material och kemi i batterier som ska återanvändas så mycket som möjligt och plaster som cirkuleras till nya komponenter i nästa generation är exempel på bidrag till produkter med så minimalt klimatavtryck som möjligt. Andra aktörer har ambitioner för klimatneutralitet för hela sin verksamhet.

– Det är således tydligt att hållbarhet är en central del när näringslivet söker konkurrensfördelar. Det inger också hopp – det är näringslivet vi samarbetar och delar målsättning med och som vi kravställer i våra upphandlingar. Löser vi våra utmaningar på ett smart sätt finns det dessutom fler städer därute med samma behov, avslutar Lars Bern sin text.

Huvudkategori

Tipsa en vän