Nätverket som inte vill behövas

13 december 2018
Gabriella Banehag
I FKG:s ( Fordonskomponentgruppen) nätverk Kvinnan i leverantörsindustrin deltar fler än 200 personer i seminarier, träffar och studieresor. Ett av syftena är att förbättra jämställdhet och integration i branschen. Och ett av målen är att kunna lägga ned – i brist på behov. – Fast det kommer nog dessvärre att dröja, säger initiativtagaren Gabriella Banehag.

2014 stod Gabriella Banehag, Customer Relations Manager på FKG, på scen för att välkomna de 500 deltagarna på FKG:s årliga konferens för ledare för svenska och europeiska leverantörsföretag inom fordonsindustrin. Så långt ögat nådde såg hon män i mörka kostymer i publiken.

– Jag tänkte att herregud, så här kan det väl ändå inte vara? Och att något måste göras för att hitta och samla de kvinnor som finns på ledande positioner, säger hon.

Fordonsindustrins mansdominans var naturligtvis ingen nyhet varken för Gabriella Banehag eller någon annan i branschen. Bland FKG:s medlemsföretag, underleverantörerna, är bara 18 procent av medarbetarna kvinnor. Framför allt saknades det ett forum och en mötesplats där kvinnor och deras roll i industrin kunde lyftas fram och synliggöras. Så FKG slog sig samman med ett av medlemsföretagen, Kongsberg Automotive i Mullsjö som redan hade ett nätverk för sina kvinnliga anställda och Gabriella Banehag bjöd in till en första nationell träff för kvinnliga ledare.

– Jag hade ingen aning om hur det skulle gå utan ville mest bara se hur många som gick att få ihop och få en överblick över vilka som skulle kunna ingå i ett sådant här nätverk. Men intresset blev jättestort från början, säger hon.

 

Tydlig affärsnytta

I dag har FKG:s nätverk över 200 medlemmar och en agenda att förbättra jämställdhet och integration och öka förståelsen för kvinnors situation i fordonsindustrin. Affärsnyttan är tydlig.

– Det är alltid bättre att vara en väl sammansatt grupp oavsett om det är på jobbet eller i en styrelse. Får kvinnor en större del av ansvaret och mer att säga till om ger det resultat på sista raden. Företag som aktivt jobbar med jämställdhet lyfts också fram på ett mer positivt sätt och fler som söker jobb känner större tillit till dem, konstaterar Gabriella Banehag.

Nätverket träffas mellan fyra och sex gånger om året på olika platser i Sverige, ofta i samband med besök på företag eller inspirerande föreläsningar.

– Deltagarna i nätverket styr lite själva vad och var det blir. Vi har bland annat varit på besök på CEVT, NEVS, KUKA och LEAX. Det viktiga är att man lär sig något nytt, säger Gabriella Banehag.

Det finns också en sluten LinkedIn-grupp för diskussioner, frågor och nyheter. Men det handlar inte om ett ”vi mot dem”-perspektiv; snarare tvärtom.

– En av de saker vi pratat mycket om är fördelarna med att arbeta i en mansdominerad bransch. Många kvinnor upplever att de sticker ut och blir ihågkomna på ett annat sätt. Vi vill också visa att det inte är skitigt och tungt utan att här finns massor av spännande jobb, inte minst för att locka fler yngre kvinnor till branschen, säger hon.

Diskussionerna rör sig också mycket om kvinnors syn på sig själva.

– Vi behöver bli tuffare. Kvinnor vill ofta prestera och bevisa sig duktiga först, medan män läser en jobbannons och tänker att det där kan jag nog, annars lär jag mig väl. Vi pratar mycket om att våga ta för sig på jobbet och i löneförhandlingar. Det är kul att se hur vi delar med oss, peppar varandra och tänka framåt, säger Gabriella Banehag och menar att det är en fråga om kompetens också: arbetsplatser där kvinnor trivs och utvecklas blir attraktiva och har lättare att både attrahera och behålla kompetens.

 

Ok att ställa frågor 

En annan intressant insikt är hur olika en grupp kvinnor fungerar jämfört med en grupp män och hur det kan bidra till utveckling. När nätverket var på studiebesök i Tyskland var en man också med och han fascinerades av hur många fler frågor som ställdes och hur mycket mer alla som konsekvens fick chans att lära sig.

– Och när vi var på NEVS höll vi på att aldrig komma därifrån – de hade aldrig fått så många frågor om sin verksamhet! Jag tror att i en sådan grupp är det mer ok att ställa en fråga utan att bry sig om den är dum eller inte.

Nätverket har också jobbat tillsammans med RISE IVF och tagit fram en serie kurser för innovationsprogrammet Produktion 2030, hållit i styrelseutbildningar och initierat ett mentornätverk där medlemmarna kan både få och bli mentorer. Men helst önskar Gabriella Banehag att nätverket inte alls behövdes.

– Det är ett av våra uttalade mål faktiskt: att lägga ned när det är 50-50 mellan kvinnor och män i såväl produktion som ledning och vi inte längre behövs. Det går framåt men alldeles för långsamt och vi har en bit kvar att gå. Men det är en generationsfråga, så jag hoppas att jämställdhetsfrågan inom kort inte kommer att vara så viktig längre.

 

Fordonskomponentgruppen nätverk Kvinnan i leverantörsindustrin

Nätverket riktar sig till kvinnor på ledande positioner – vd, chef, mellanchef, projektledare inom produktion eller forskning och utveckling – på företag kopplade till fordonsindustrin.

Nätverksträffar anordnas 4–6 gånger per år på olika platser i Sverige. Nätverket har också gjort en resa till Tyskland.

Nästa träff äger rum den 24 januari tillsammans med det nystartade Mälardalennätverket Kvinna i industrin.

Intresserad av att bli en del av nätverket? Kontakta Gabriella Banehag, gabriella.banehag@fkg.se

Läs mer på FKG:s hemsida.

Medlemskapet är kostnadsfritt, men företagsinitiativ som besök eller föreläsningar är välkomna!

 

 

Underkategori

Tipsa en vän