Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Cellinks vd: ”Vi vill hjälpa till att skapa ett nav för bioteknik i Göteborg”

Sedan Cellink grundades 2016 har Göteborgsföretaget gått från universitetsspinoff till global ledare med sina bioprinting-produkter som används av forskare och FoU-laboratorier över hela världen. Företaget är också startpunkten och grunden för BICO, Göteborgs första ”enhörning”.

Cecilia Edebo, vd på Cellink,
Cecilia Edebo är vd på Cellink, ett snabbväxande och internationellt life science bolag som startade sin resa i Göteborg. Bild: Ben Kendall

I en intervju berättar Cecilia Edebo, som tog över som vd för Cellink i april i år, mer om deras planer på att hjälpa till att revolutionera sjukvården och varför de har investerat i nya lokaler i Göteborg.  

Kan du berätta lite om Cellink?

– Bioprinting är en teknologi som har funnits i mer än 30 år, men som har varit extremt dyr. För oss var utgångspunkten egentligen cellbläck – att göra biobläck som skulle kunna göra det möjligt för forskarna att bioprinta med cellerna. Men själva systemen var dessutom väldigt dyra. Så i princip bestämde sig företaget för att demokratisera branschen genom att tillverka de första produkterna som kostade mindre än 10 000 dollar. Tidigare brukade de kosta miljoner dollar, vilket innebar att de inte var tillgängliga för forskare runt om i världen.

– Cellink handlar fortfarande om biobläck, men Cellink valde också att satsa på bioprinting och gav sig sedan in i det vi kallar biokonvergens som handlar om alla teknologier som krävs för att skapa, förstå och förbättra biologi genom att kombinera biologi och teknologi till något som kan skapa en framtid för medicinområdet. Så Cellink förvärvade andra teknologier till sin plattform – och det är detta som nu har blivit BICO Group. Bioprinting-verksamheten har behållit namnet Cellink.

– På Cellink är vi för närvarande ca 200 medarbetare, våra produkter finns tillgängliga i mer än 60 länder och vi har sju kontor: två i USA, två här i Göteborg, två i Asien och ytterligare ett i Europa.

Kan du berätta om resan så här långt?

– Cellink har haft en imponerande tillväxtresa. 3D-bioprinting är ett växande område och jag tror att Cellink själv innebar en tillväxtinjektion i branschen och på marknaden, tack vare det faktum att vi gjorde tekniken överkomlig i pris och därmed tillgänglig för forskare. Vi är branschledande och det är alltid en svår position att ha. Efter fem år är det många företag runt om i världen, som kopierar det vi gör. Men det är fortfarande en väldigt ung bransch.

Kan du nämna några viktiga framgångsfaktorer?

– Vi är ute och pratar med forskare runt om i världen, och det är fortfarande många som inte känner till bioprinting och vad tekniken kan göra. Vi har antagit uppgiften att vara missionärer för det här branschområdet, och jag tror också att det är en del av framgången. Vi är också ute och lyssnar på vad kunderna behöver, men förklarar också för dem vad de behöver och vad produkten eller teknologin kan göra.

– Vi tror det finns många saker Cellink och 3D-bioprinting kan göra för att bidra till att skapa framtidens hälsa. Vi är passionerade för att få det att hända vilket jag tror är och har varit en av våra huvudstyrkor sen företaget startade.

Vad var det som lockade dig till företaget? 

– Det var missionen och ambitionen, eftersom jag alltid har velat kunna bidra till något bra. Jag har varit verksam inom sjukvården och hygienbranschen i många, många år och byggt upp företag över hela världen. I ett av mina tidigare jobb bestod en del av uppdraget att se till att 1,2 miljoner indiska spädbarn kunde överleva, tack vare den förbättrade hygiennivå som vi bidrog till. Cellinks mission är verkligen att göra skillnad och bidra till framtidens sjukvård. Det är det som är min motivation varje dag när jag går till jobbet. Det är därför jag är här.

Du har jobbat på företaget i åtta månader nu, hur ser din vision för Cellink ut?

– Vår mission är att vara ledande i den här branschen och att revolutionera sjukvården. Det är vår uppgift. Att förstå biologin och sedan addera teknologi, det är vår styrka.

– Vi har fyra kärnområden. Det ena är läkemedelsutveckling och läkemedelsupptäckt, där vi förstås kan leverera konstruktioner som efterliknar människans biologi, så att vi kan uppnå en mer exakt men även en mer individanpassad medicinering. Sedan har vi vävnadsteknik som också skulle kunna ingå i det vi kallar regenerativ medicin: att skapa nya organ, oavsett om det handlar om hud eller hjärta. Vi jobbar även med 3D-printing av livsmedel eftersom alla letar efter alternativ till nötkött. Det finns många forskningsprogram som vi också är involverade i för att återskapa eller 3D-printa nötkött, så att det ser ut som nötkött och smakar som nötkött. Eller så kan det förstås också handla om 3D-printad fisk.

– Jag tror det finns massor vi kan göra, det gäller bara att välja rätt saker. Men vi är fokuserade på sjukvården och bioprinting inom framtidens sjukvård.

Vilken roll kan Cellink spela i framtidens sjukvård?

– I dag finns det flera avgörande utmaningar inom vården. En är dessa läkemedelsutvecklingen. Och de flesta läkemedel misslyckas, faktiskt nio av tio, och det kostar miljarder dollar att utveckla ett läkemedel som kan nå ut till marknaden. Det är fascinerande siffror, eller hur? Men vi kan hitta en genväg eftersom vi kan skapa humanbiologiskt relevanta modeller i stället för att testa på djur som utgör bristfälliga indikatorer.

– Jag tror att framtiden ligger i att skapa organ. Vi kan redan nu skapa vissa organ. Vi kan skapa hud, vi kan göra hornhinnor, vi kan göra ben och vi kan göra brosk. Men för att efterlikna människokroppen på ett perfekt sätt behövs kärlförsörjning, och det är då det börjar bli knepigt. Vi måste utveckla teknologin för att till exempel kunna göra ett väl kärlförsörjt hjärta. Det är utmaningen och det är dit vi vill komma.

– Vår uppgift är att ge forskarna de redskap de behöver för att göra detta. Men vi ger oss väldigt ofta också in i forskningsprojekt för att uppnå det som de vill åstadkomma. Målet är att de ska kunna ha en bioprinter tillgänglig vid behov. Vi kan faktiskt ta celler från den unika patienten och bygga den del som behöver bytas ut, oavsett var på kroppen den sitter. Jag ser regenerativ medicin som framtiden för bioprinting.

Cellinks new office in Gothenburg where the company will gather all of its Swedish operations under the one roof
Cellinks ny lokal i Göteborg. Bild: Cellink

Ni flyttar snart in i en nybyggd lokal på 4 600 kvm i Kallebäck, Göteborg. Kan du berätta lite om det?  

– Faktumet är att vi har vuxit ur de här lokalerna (på Biotech Center). Men jag tror att nyckeln faktiskt är att skapa en fysisk ram för samarbete, där vi inte bara har FoU och försäljning, utan alla verksamhetsområden under ett tak. För ju mer vi samarbetar, desto bättre kan vi bygga på varandras kunskaper och desto snabbare kan vi uppnå det vi vill. 

– Vi vill också engagera andra eftersom jag skulle vilja se Göteborg som ett nav för bioteknik eller biomedicin, och det skulle det också kunna bli. Vi har Sahlgrenska Universitetssjukhuset, vi har Chalmers tekniska högskola och vi har Astra Zeneca. Men vi är inte riktigt där än. Och det är faktiskt något vi vill jobba för, att bjuda in andra företag att komma till oss och lära sig mer om vad vi kan göra. Vi lär oss av det som de kan göra, och tillsammans skapar vi multipeleffekter, så att vi var för sig uppnår eller tillsammans bidrar till en snabbare utveckling mot framtidens hälsa.

Varför valde ni att investera i Göteborg? 

– Cellink har sitt ursprung i Göteborg och grundarna har sina rötter i Göteborg och i USA, men framför allt för att själva kärnan finns här. Vi vill hjälpa till att skapa ett nav för bioteknik här, och i Göteborg finns potentialen att göra det. Lund har lyckats åstadkomma något fantastiskt, men jag tror att vi här skulle kunna göra det på branschnivå. Men då behöver alla företag bli mer öppna och samarbeta mycket närmare med varandra. 

– Jag skulle verkligen vilja se oss som en gemenskap där vi samarbetar mer. Det finns en stor protektionism och försiktighet hos svenskarna. Och jag tror det är något vi behöver ändra på. Göteborg är ett ganska internationellt nav och skulle kunna lyckas med det.

Vilka är några av de starka sidorna hos den svenska bioteknikbranschen?

– Jag tror styrkan är att vi har många bra hjärnor och innovatörer. Det finns massor av bra idéer där ute. Men jag tror att vi behöver fler innovationsnav som är villiga att satsa på nya idéer. Och då handlar det förstås om tidiga investeringar. Det blir ändå bättre och bättre, och jag tror delvis det är därför Göteborg förmodligen är mer avancerat än andra platser i Sverige. Om man tittar på var investeringar sker runt om i världen, så är det inom bioteknikområdet. Så för att behålla vår position tror jag vi måste göra ännu större investeringar och attrahera fler företag till regionen. 

På vilka sätt har Business Region Göteborg kunnat hjälpa Cellink?

– Vad jag förstår så har Business Region Göteborg hjälpt till en hel del. Det har jag också sett på andra företag där jag har jobbat – och inte minst när det gäller nätverkandet. Det handlar om att koppla samman människor, koppla samman företag, bygga vidare på varandras kunskaper. Att få till den där samarbetsandan har varit otroligt viktigt i början.

Läs mer

Kontakta oss gärna 

Iris Öhrn, etableringsrådgivare Life science på Business Region Göteborg (+46 31 367 61 30 / iris.ohrn@businessregion.se)