Digital företagslots i Partille skapar enormt intresse
Ingen fråga är för liten eller för stor för företagslotsen. Företag och blivande företagare ska få snabba svar, hjälp att hitta rätt bland lagar och regler och ge en överblick över vilka tillstånd som kan behövas. Men kan servicen stärkas ytterligare? Den frågan ställde sig Marieke Wolter, näringslivschef i Partille kommun och det var så den digitala företagslotsen väcktes till liv.
Det ska vara lätt att starta och driva företag i Partille
En av de viktigaste rollerna i kommunen är Företagslotsen som hjälper dig som är eller vill bli företagare att få svar på dina frågor och samordna kontakter i kommunen. Du ska inte behöva dra ditt ärende mer än en gång. Och viktigast av allt, inget ska falla mellan stolarna. Här någonstans föddes idén med den digitala Företagslotsen. Det gör att man kan använda tjänsten när som helst på dygnet.
-Tjänsten fanns inte i Partille så vi fick skapa den från scratch. Med mina fantastiska kollegor Lovisa Åblad, Louise Bång och Petra Kanvall byggde vi e-tjänsten i plattformen Open ePlatform. Med hjälp av våra kollegor på bygg, miljö- och samhällsbyggnad tog vi fram ett frågebatteri på 80 sidor och sen var det “bara” att börja bygga, säger Marieke.
Användarvänlighet var ett måste
E-tjänsten är väldigt enkelt och pedagogisk att använda. Företaget fyller i sina uppgifter och svarar på ett antal frågor som fälls ut automatiskt utifrån vad man svarar. Ett ärende skapas som kan följa under Mina sidor och där företaget också kan kommunicera med lotsen under ärendets gång samt hålla sina uppgifter uppdaterade. Lotsen bokar sedan ett möte med företaget och relevanta myndighetsutövare.
Tjänsten är baserad på funktionen, inte personen, säger Marieke.
Förstagångsbesökare är väldigt positiva. Utmaning att få de som redan har pågående ärenden att flytta över till det digitala systemet.Tjänsten är baserad på funktionen, inte personen. Men det handlar inte om att släppa kontakten mellan den ”riktiga” lotsen och företaget utan om att kvalitetssäkra så att alla uppgifter kring ärendet finns samlade på ett och samma ställe och där företaget själv kan logga in och följa ärendets gång, säger Marieke.
Nationellt intresse
E-tjänsten presenterades för några av kommunerna i Göteborgsregionen. De blev genast intresserade och förslog att kontakta Sveriges kommuner och regioner (SKR) för att se om det fanns ett större nationellt intresse. Det gjorde det. Den 12 november anordnar Fredrik Berglund på SKR ett seminarium där Partille-gänget tillsammans med Isabella Helge, chef på Bygg- och miljöförvaltningen i Partile, kommer berätta om den nya tjänsten. Närmare 200 personer från olika delar av landet kommer att delta.
Kan vi dela med oss av något som funkar hos oss så är det ju skitkul!
Vad är nästa steg?
Vi ska integrera ytterligare två växande branscher i tjänsten – Streetfood och Torghandel och lägga upp följdfrågor som är anpassade till dem. Vi tittar också på hur systemet automatiskt ska kunna skapa checklistor samt hur vi kan använda oss av statistik från systemet till att rikta och anpassa e-tjänsterna utifrån behov.
Men nu håller vi tummarna att många kommuner kommer göra som vi och börja erbjuda tjänsten. Allt finns ju redan på plats så det är bara att köra igång. Kan vi dela med oss av något som funkar hos oss så är det ju skitkul! Drömmen är att det blir en nationell tjänst där man kan bygga in alla myndighetsutövare i en och samma tjänst, säger Marieke.
Vil du veta mer? Kolla in tjänsten på partille.se/foretagslotsen. Lotsen nås också på foretagslotsen@partille.se eller 031-392 24 00