Fokus på försäljning ska lyfta bageriet till nya höjder
Cederleüfs & Svenheimers är en självklar spelare på Göteborgs bageriscen. När Anna Pennbrant klev in som extern vd i familjeföretaget bestämde hon sig för att stärka varumärket och låta försäljningen få en mer central roll.
Två familjebagerier som hade verkat på varsin sida om Säveån i nästan 50 år slog sina påsar ihop 2011. Det var startskottet för Cederleüfs & Svenheimers, som än i dag förser Göteborg med omnejd med bakverk. Strax efter sammanslagningen lämnade den ena familjen som ägare, medan Svenheimer-släkten stannade kvar. Några år senare kom Anna Pennbrant in i verksamheten.
– Jag har min man, som är bagare, att tacka för att jag hamnade i den här branschen. Vi tog över en butik som ägdes av ett annat stort bageri i Göteborg, och den drev jag i tio år, berättar Anna.
När hon började på Cederleüfs & Svenheimers var det i rollen som försäljningschef och ansvarig för bageriets då åtta butiker. Annas intåg i verksamheten blev så lyckat att hon 2018 fick frågan om hon ville ta över som vd efter Lennart Svenheimer, som började göra sig redo för pension.
– Det kändes som en naturlig väg för min egen utveckling. Vid det laget hade jag hunnit sätta mig in i verksamheten och byggt upp ett förtroende hos medarbetarna. Familjen hade diskuterat frågan tillsammans och kommit fram till att det här var den bästa lösningen, och det gjorde valet självklart för mig, säger Anna.
Affärsutvecklare pekade på försäljning som prioritet
Redan 2015 gick Cederleüfs & Svenheimers med i Business Region Göteborgs tillväxtprogram. Affärsutvecklaren som först kom på besök menade att det fanns stor kunskap i bolaget kring att driva bageri – men att försäljningen var lägre prioriterad.
– Just därför var det ett smart drag av familjen att ta in en vd som inte hade bageriet i blodet, utan kom från säljsidan, säger Anna.
Det har varit en utmaning för företaget att landa i vilken del av organisationen som ska agera lokförare. Historiskt har det varit produktionen, men med stöttning från Business Region Göteborgs rådgivare har Anna börjat ta ett nytt grepp tillsammans med ledningsgruppen.
– Målet är att koppla ihop sälj med en marknadsavdelning så att de tillsammans kan driva på framåt, och även fungera som spindeln i nätet. Då kan bageriet fokusera på produktionen och alla blir överens om vad vi ska prata om, tillverka och sälja, säger Anna.
Extern coachning viktig för att stärka varumärke
Stort fokus har även lagts på att stärka varumärket. Cederleüfs & Svenheimers ska stå för kvalitet och kunderna ska veta vad de får när de ser bageriets namn. En viktig pusselbit här är att inte hoppa på alla bollar som kommer rullande, förklarar Anna.
– Det tenderar man att göra i sämre tider. Business Region Göteborg fick oss att inse att vi behövde bestämma oss för vilken boll vi skulle springa efter. Ville vi vara ett bageri som säljer produkter exklusivt i våra egna kanaler, eller skulle vi leverera till livsmedelsbutiker och andra kaféer också? Här landade vi i att vi inte ska vara ett leveransbageri, och det har varit otroligt viktigt för vårt varumärke, säger Anna.
I stora val om företagets riktning för framtiden har Anna funnit stöd hos Business Region Göteborgs ledarskapscoacher.
– Jag tror att det finns ett särskilt behov av att ha någon att bolla med när man är extern vd för ett familjeföretag med lång historia. Det har varit skönt att få bekräftelse från en utomstående om jag agerar rätt eller fel, säger Anna.
De senaste två åren har varit tuffa – ökat säljfokus kunde inte stoppa pandemins påverkan på butikerna. Take away och webbshopen, som tidigare spelat en biroll, blev räddningen. Och pandemin har inte satt stopp för utvecklingsarbetet.
– Förutom det självklara som att öka försäljningen och minska svinnet från vår produktion är målet nu att fortsätta arbeta varumärkesbyggande. Vi är långt ifrån klara. Det finns fortfarande människor som inte vet vilka vi är, och det vill jag ändra på, säger Anna.
Annas råd till andra företagsledare:
- Passa bollen. Det finns bara en boll på en fotbollsplan och den behöver man passa mellan varandra för att det ska bli några mål. Så bör det fungera även på ett företag.
- Hitta utvecklingsmöjligheter för personalen. Skicka dem på utbildningar inom sina intresseområden.
- Våga göra fel och visa dig sårbar i din ledarroll, du kan faktiskt inte ha rätt varje gång.
Har du också ett företag som vill växa? Läs mer om Tillväxtprogrammet