Götheborg kastar loss för ny resa till Kina

Ostindiefararen har idag gett sig av från Göteborg för långsegling och en turné av hamnstopp i Europa och Asien. Slutmålet är återigen Shanghai – och att öka det internationella intresset för hållbara innovationer och affärer med svenska företag.

Tajmingen är tuff. Krig i Europa och pandemin i färskt minne triggar protektionism i många länder. Säkerhetspolitiska överväganden har blivit viktiga. Många talar om regionalisering.

Brist på material och råvaror, och skenande energipriser leder till snabb ombyggnad av företagens värdekedjor. ”Det råder kalabalik i systemet”, enligt David Johansson, chef för Automotive på SKF, som själv har levt och verkat i Kina.

Att segla på promotionresa till Kina med Ostindiefararen Götheborg är i detta läge definitivt en utmaning. Men också en stor möjlighet.

På ett seminarium arrangerat av Dagens industri, intill hemmapiren på Eriksberg strax innan avfärd, berättar Stefan Björk om sitt engagemang i fartyget. Han är ägare och ordförande på Greencarrier, det göteborgska logistikföretag som äger Ostindiska companiet AB sedan 2021. Starkt sjöfartskopplade Greencarrier är därmed också ägare till skeppet Götheborg.

– Yes, it’s possible. Det är mitt mindset. Ostindiefararen är världen största träseglare. Vi väcker otrolig uppmärksamhet vart vi än kommer. Förra gången hon var i Kina följdes hon av 300 miljoner tv-tittare. Det är det största avtryck Sverige någonsin har gjort i Kina, säger Stefan Björk, Greencarrier.

Det ökade handelsutbytet med Kina också växt enormt de senaste 30 åren. I runda slängar 1000 procent sedan fartyget började byggas. Sedan 2010, då kinesiska Geely tog över Volvo Cars, har ekonomin i regionen också växt snabbare än i övriga Sverige, och Göteborg blivit ännu viktigare som exportnav. Idag är transformationen mot elektromobilitet en av många viktiga drivkrafter bakom att Göteborg har utvecklats till hela Sveriges innovationsmotor, med en tredjedel av Sveriges privat satsade FoU-medel.

Lägg därtill att konjunkturen har skjutit enorm fart i Göteborg sedan ett år tillbaka, en utveckling som består in på 2022 trots stor oro i omvärlden. Antalet platsannonser i regionen slår rekord, och arbetslösheten är lägst bland landets storstadsregioner.

I det perspektivet framstår Ostindiefararens resa som väl tajmad.

– Efter att vi landade Northvolts och Volvo gemensamma batterifabrik har vi fått ännu fler stora förfrågningar om etableringar. Aktörer som i många fall inte värderar pris lika mycket. Ofta handlar det om hemflyttning av produktion. Men många vill vara här. Det är en jätteutmaning för kompetensförsörjningen i Göteborgsregionen. Vi måste vara oerhört skickliga på att attrahera kompetens globalt, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.

Samtidigt ökar efterfrågan på hållbara lösningar världen över, och därmed de svenska exportmöjligheterna. Inte minst i Indien, som på många sätt utmanar Kina som ny nyckelmarknad i Asien.

– Innovation, hållbarhet och jämställdhet – det är de tre aspekterna som vi promotar i Indien. De kännetecknar nästan alla svenska företag. Vi kan hjälpa Indien att nå sina mål. De ska vara klimatneutrala 2070, enligt premiärminister Modhi. Men de indiska företagen har mer bråttom än så. De söker de svenska lösningarna redan nu, säger Cecilia Oskarsson, Handelskommissionär i Indien, Business Sweden.

Indien kan vara den stora vinnaren när många företag och länder försöker minska sitt beroende av Kina, menar både hon och Dagens industris Kina-korrespondent.

– Apple, Foxconn, Samsung flyttar produktion från Kina till Indien och Vietnam. De diversifierar, lägger tillverkning i länder som är mindre politiskt problematiska, säger Johan Nylander, Dagens industri.

– Men Kina är fortsatt en enorm marknad, och innovationskraften där är också enorm.

Mer om Ostindiefararen Götheborgs nya expedition till Asien 2022-2023

Götheborg kommer att segla i Östersjön och ner till Medelhavet under 2022, och göra stopp i Helsingborg, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo, och därefter i Bremerhaven, London, Lissabon, Malaga och flera hamnar i Medelhavet under hösten och vintern. Troligen besöks även Barcelona, Valencia, Marseille, Nice och Valetta på Malta.  

I februari 2023 planeras färden gå vidare till Alexandria, igenom Suezkanalen och vidare mot Asien. Hamnar som ligger i plan är Djibouti, Muscat och Dubai, indiska Mumbay och Chennai, eventuellt Singapore, Jakarta, vietnamesiska Ho Chi Min City innan fartyget når Hong Kong och slutligen Shanghai i september 2023.

Destinationerna i Asien är inte helt fastställda, och intresserade partner är fortsatt välkomna att kontakta Greencarrier.