Hälsar på i butiker och restauranger

Vad behöver ni ha hjälp med för att kunna kickstarta efter pandemin? Bolla med våra specialister, som ger råd, helt gratis! Med det budskapet ger sig näringslivskontoret Business Region Göteborg nu ut på stan för att möta ägare till butiker, restauranger och hotell ansikte mot ansikte.

Business Region Göteborgs Bodil Kronstam Brattö, Björn Andersson, Anna-Lena Johansson, Helena Bergquist Suarez och Katarina Innocenti ger sig ut för att träffa företagarna på stan.

Besöksnäringen har drabbats allra hårdast av pandemin. När restriktionerna släpper helt i slutet av september gäller det att återigen få full snurr på hjulen.

För att stötta har personal från näringslivskontoret börjat spontanbesöka företagarna, för att lyssna och erbjuda hjälp. Göteborgs stad satsar extra medel på att stödja handel och besöksnäring i Göteborg just nu. Du får fem rådgivningstimmar med den typ av specialist du behöver, helt gratis. Det kan gälla ekonomi, marknadsföring, e-handel… vad som helst.

– Alla vi besökte var så himla positiva till att vi kom och delade gärna med sig av både bekymmer och glädjeämnen, säger Anna-Lena Johansson, Business Region Göteborgs expert på kompetensförsörjning, efter sin första besöksrunda nu i veckan.

– Många ville ha fortsatt kontakt för att diskutera vidare. Flera ville pröva nya vägar. Kanonkul. Det märks att det personliga samtalet är viktigt. Vi försöker matcha ihop företagarna med specialister på just deras bransch, och deras behov, och boka ett möte.

Hon besökte själv ett antal mode- och inredningsbutiker och restauranger av olika karaktär. Totalt var tio personer ute på stan och knackade på, klädda i karaktäristiska gula jackor. Samtalen handlade om allt ifrån vägtullar till risken för nya pandemier, hyror och kombinationen av e-handel och fysisk butik. Flera efterlyste starkare samarbeten mellan butiker.

De spontana besöken från Business Region Göteborg fortsätter under hösten när staden nu går en ny vardag till mötes.

– Det gäller att klara av att accelerera och möta det ökande kundflödet. Det kan vara svårt om du har slitit på med få anställda under krisen, och tidigare personal har sökt sig till nya branscher. Men vi kan bidra på olika sätt, säger Anna-Lena Johansson.

– Vi vill ju ha tillbaka folklivet i city.

 

Läs mer här om det extra stödet till handel och besöksnäring.