Stadens bemötande är avgörande för ett starkt företagsklimat

Service, bemötande och attityder stod högst upp på agendan när Business Region Göteborg för åttonde gången arrangerade inspirationsdagen Förenkla Göteborg för tjänstepersoner i staden.

Förenkla Göteborg 2022

Syftet med Förenkla Göteborg är dels att skapa förståelse för näringslivets villkor och vilken betydelse näringslivet har för hela välfärden, dels att belysa hur man som anställd själv genom sitt bemötande kan bidra till ett bättre företagsklimat.

– Företagsklimatet avgörs i varje enskilt möte. Därför måste vi tjänstemän inom Göteborgs Stad vara riktigt bra på att lyssna på företagen och förstå deras behov. Det säger Patrik Andersson, vd på Business Region Göteborg som tillsammans med Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande, inledde Förenkla Göteborg. 

Business Region Göteborg har på uppdrag av Göteborgs Stad arrangerat Förenkla-dagar vid åtta tillfällen sedan 2013. Sammanlagt har drygt 1 700 personer deltagit från tio medverkande förvaltningar och bolag. 

– Det märks att det finns ett behov av att mötas på det här sättet mellan förvaltningarna och diskutera hur man kan jobba smartare tillsammans. Det är ofta som ett företagsärende berör flera olika förvaltningar – hur kan vi effektivisera och göra det så enkelt som möjligt både för företagen att driva sina verksamheter och för oss som jobbar med ärendena? Det är sådant som diskuteras under Förenkla-dagen men det får inte stanna där utan det gäller att jobba vidare på hemmaplan, säger Torbjörn Kvarefelt, företagslots på Business Region Göteborg och projektledare för Förenkla Göteborg. 

 

 

FAKTA: Göteborgs Stads samarbete för att förbättra företagsklimatet

  • Företagsklimatet är en del av Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program,
    som har det övergripande målet att skapa förutsättningar för 120 000 nya jobb till 2035.

  • Inom området företagsklimat samarbetar tio förvaltningar och organisationer: Business Region Göteborg, fastighetskontoret, förvaltningen för inköp och upphandling, konsument- och medborgarservice, miljöförvaltningen, park- och naturförvaltningen, räddningstjänsten i storgöteborg, stadsbyggnadskontoret, stadsledningskontoret och trafikkontoret.

  • Det önskade läget för företagsklimatet är att Göteborg Stad och Göteborgsregionen ska ha bäst företagsklimat bland de svenska storstadskommunerna respektive storstadsregionerna enligt både servicemätningen Insikt och Svenskt Näringslivs sammanfattande omdöme.

  • Ledstjärnan för arbetet är att ”det ska vara enkelt att driva företag i Göteborg”.