Stort skutt mot framtiden för Jumpking
Jumpking är studsmatteföretaget där kvalitet är nyckeln. Det ska vara bra material, genomtänkta detaljer och säkra anordningar. De har funnits sedan 1998 och Tony Ivarsson tog över rodret 2010 tillsammans med Eric Skride. Det var då online-försäljningen tog fart och idag sker cirka 95 % av deras försäljning online.
För ett par år sedan kontaktade företaget Enterprise Europe Network (EEN) och kom i kontakt med Seymur Badirkhanov.
– Tony och Erik funderade på hur de kunde få tillverkningen av deras studsmattor närmre Sverige. EEN sitter med ett stort nätverk och har en välfungerande databas för att hitta leverantörer och distributörer. När vi lade upp Jumpking i databasen fick vi intresseanmälningar från olika flera olika länder, bland annat från Slovenien. Det var där vi började, säger Seymur Badirkhanov.
I Slovenien fick de kontakt med märket Akrobat, en av Europas största återförsäljare av studsmattor. Nu rullar samarbetet på för fullt och Tony är mycket glad över processen och att det i slutändan visat sig vara oerhört tidsenligt att låta tillverkningen ske i Europa. Inte minst med tanke på hur pandemin satt käppar i hjulet för tillverkare i Asien som ska frakta produkter till Europa.
– Priset på material har gått upp rejält bara under 2021. Vi är väldigt nöjda att vi började gå i denna riktning tidigt, och nu har vi ett ben till att stå på, säger Tony Ivarsson.
Tony förklarar också att de aldrig hade kunnat klara av denna långa process ensamma. Kontakten med Seymur bäddade vägen för Jumpking och affären med Akrobat har nu även gett ringar på vattnet.
– Leverantören från Slovenien har mynnat ut i något väldigt bra. Vi har fått fram andra intressanta lösningar från detta. Än har vi inte tagit tag i dem då det är tidskrävande och långa processer. Men vi kommer förmodligen att kolla upp dessa möjligheter framöver, säger Tony Ivarsson.
Både Tony och Seymur menar att samarbetet har fungerat väl, men att det fortfarande finns flertalet saker att göra för att gå framåt.
– Samarbetet har fungerat bra, Seymur är väldigt noga och ger aldrig upp. Han har flera gånger följt upp och kollat hur det går för oss. Det känns tryggt, menar Tony Ivarsson.
– Vi har ett bra samarbete och det finns flera viktiga och tidsenliga aspekter i hur Jumpking tänker för framtiden. Det finns ett ökande behov för företag att flytta sina produktioner till Europa på grund av högre fraktkostnader och osäkerheter i andra delar av världen, säger Seymur Badirkhanov och fortsätter:
– Företag kan inte lägga sin kärnverksamhet åt sidan bara för att söka nya leverantörer. Därför kan det vara till stor hjälp att låta en extern part ta hand om denna fråga. Vi på EEN har stor erfarenhet av dessa frågor och dessutom ett brett nätverk i Europa som företag i Sverige kan matchas med, säger Seymur Badirkhanov.