Unga sommarjobbare i skarpt projekt med stadens reklambyråer

Kreativiteten slår i taket när reklambyråer och ungdomar från hela Göteborg kraftsamlar kring marknadsföringen av en stadsfestival. Samarbetet som nu dragit igång är ett nytt sätt att öka ungas möjligheter på arbetsmarknaden och introducera dem för en ny bransch.

YRGO. GBG Open 2022
Linnea Zetterman Düring, Samuel Nilsson, Sajfatullah Safi och Leonard Sassenberg

Just nu är ett 30-tal ungdomar i full fart med att i skarpt läge ta sig an marknadsföringen och kommunikationen av ett stort event som äger rum på Göteborgs Kulturkalas i september.

Det hela är en del i projektet GBG Open, som kopplar ihop sommarjobben för unga i Göteborgs stad, med åtta reklambyråer, Yrgo (högre yrkesutbildning Göteborg) och stadens entreprenörshub Yesbox. Målet är att ungdomar från alla delar av staden ska få lära känna medie- och reklambranschen.

– De får en chans att testa på en typ av jobb som många kanske inte känner till att man kan ha, om man inte har en familjemedlem eller någon i sin omgivning som redan jobbar inom reklam. Vi tror på idéer och kreativitet som en bra utgångspunkt för framgångsrikt företagande. Därför initierade vi till projektet, säger Linda Högbacka, verksamhetsledare på Yesbox.

Projektet startades upp 2018 och har riktat sig till de delar av staden där få unga anmäler sig till yrkesutbildningar inom reklam och media. Bland annat för att branschen i framtiden ska kunna säkra kompetens som också matchar hela Göteborgs befolkning.

I år arbetar ungdomar i skarpt läge med familjefestivalen Gamlestadsgalej. Under tre veckor tar de fram marknadsföringsmaterial som ska hjälpa till att göra festivalen mer känd och locka fler besökare. Byråerna deltar som en del av sitt sociala hållbarhetsarbete och tar sig kostnadsfritt an ungdomarna genom handledning och hjälp i arbetet.

– Vi vill främja allt som tar tillvara på människors idéer och innovationskraft. Det här är ett riktigt bra möte mellan branschen och en ny generation medarbetare och jag ser att vi kan göra liknande upplägg inom ännu fler branscher kommande år. Det här är ett jättekul projekt och samtidigt viktigt för mångfalden i mediebranschen, säger Linda Högbacka.

Om GBG Open:

GBG Open är ett samarbete mellan Göteborgs stad, Yrgo och byråerna BBDO Nordics, Brightnest, Change the Agency, Gullers, Forsman & Bodenfors, The Bond samt Valentin Experience.

Ungdomarna är i gymnasieåldern och sommarjobbar under tre veckor.

Vill du veta mer om GBG Open? Kontakta:

Linda Högbacka
Verksamhetsledare Yesbox
0707-61 21 81
Linda.hogbacka@businessregion.se

Christina Sandell
Programansvarig Yrgo
0705-08 33 90
Christina.sandell@educ.goteborg.se