The Yard – som ett Berlin mitt i city

Ruffiga industrimiljöer verkar trigga kreativitet och fantasi. Inte undra på att de blivit heta inom fastighetsbranschen. Som gamla varvsområdet i Göteborg, numera under namnet The Yard. Här förväntas tech-entreprenörer som vill ha högt i tak – men låg tröskel – att flytta in.

The Yard huvudbild - ett Berlin mitt i Göteborg

Om någon ville tala med Jan­Olof Pettersson på varvet i Göteborg var det ingen människa som visste vem det var. Men frågade man efter Lille-Bagarn, Skyffelmördaren, Rock-Olga, Lammkotletten eller NöffNöff visste alla precis.

När snabbt växande företag på Göteborgs tech-scen får en egen stadsdel, The Yard, i de oborstade spåren av Memolitos, Råttjägarn och Bror Duktig, är det högt i tak (till exempel 10 meter i den 880 kvadratmeter stora Pannverkstaden), men låg tröskel för startups – är det tänkt. Snart bara 4 minuter med färja från city eller i dag 5 minuter med elsparkcykel.

Som en liten bortglömd granne till de allra största och tjusiga mobilitetsföretagen, filmindustri, visualiseringsklustret och Karlatornet, som växer en våning om dagen på Lindholmen, ligger Götaverkens gamla faciliteter med sina ikoniska kranar längs kajkanterna.

Och samtidigt ett stenkast från Göteborgs­Operan, Platinan, den nya Hisingsbron och centralstationen. Lyckligtvis ska det få fortsatta se lite luggslitet ut. Som ett Berlin med strandlinje nästan mitt i Göteborg. Centralt, men fortfarande orört.

– Detaljplanen för varvsområdet är från 1940­talet och gäller 30 år till. Enligt den ska området vara dedikerat till någon form av industri, berättar Melina Garhed, marknadsansvarig på Älvstranden Utveckling som äger och förvaltar fastigheterna.

För den som inte har besökt Göteborg på ett tag kommer det nästan som en chock. Alla dessa nästan skyskrapshöga byggnader som förändrar stadsbilden: i Gårda skjuter Nordens största kontorsbyggnad Citygate upp, en Kronjuvel på Eriksberg, Våghuset vid Järntorget, och så vidare. En ny stad växer fram och suckarna över byggandets baksidor och djupa gropar börjar vändas till förundran. Målet att bygga för 1 000 miljarder kronor till år 2035 börjar bli väldigt synligt.

Även stora företag som till så stor del präglar Göteborg, har samlats allt tätare och närmare centrum. Framför allt på Lindholmen med sitt Science park, AB Volvo, Ericsson, Getinge samt gigantiska Uni3 som är Geelys skinande 105 000 kvadratmeter stora campus där flera Geely bolag huserar.

Andreas Göthberg, chef för Företagsutveckling på Business Region Göteborg, har haft en tät dialog med techföretag och investerare, som länge har uttryckt ett behov hos den växande techscenen att hitta rätt plats att samlat kunna växa på. Lindholmen har under en procents vakansgrad, så det är inte aktuellt. Samtidigt finns det en fördel med att finnas nära de stora mobilitets­ och kreativa företagens kompetens.

– Vi behövde också skapa ett skyltfönster för tech-scenen som riskkapitalister lätt kan titta in i.

– Varvsområdet blev snart den självklara platsen med befintliga och oanvända fastigheter som tillåter både verkstadsyta och utveckling under olika faser, säger Andreas Göthberg. Mycket fokus kommer det säkert att bli på mobilitet. Det maritima och sjöfarten kommer ock­så ta plats.

Namnet The Yard kom till ganska spontant, säger han. ”Det är lätt att se det framför sig, som en Hollywood­skylt.”

– Det är en fantastisk blandning av vackra industrihus i tegel blandat med hiskeliga plåtskjul – en miljö som på många plan spelar oss i händerna. Vi vill att historien ska synas på ett tydligt sätt när vi nu utvecklar området, säger Melina Garhed.

4 minuter från city
Från GöteborgsOperan kan du blicka ut över The Yard som bara ligger ett stenkast från city på ena sidan och Lindholmen på den andra. Hit kommer en ny färjelinje att gå, spårväg kommer 2025 samt cykel- och gångbro 2028.

The Yard kommer att erbjuda verkstadsmiljöer, mötesplatser och skalbara kontor för techföretag som behöver utrymme att växa och närhet till kompetensklustet som finns alldeles i närheten på Lindholmen med sitt Science Park och globala företags utvecklingskontor.

Text: Ulrica Segersten
Foto: Samuel Unéus

Texten är hämtad från Magasin Göteborg 2022

Lär känna Göteborgs styrkor inom fordon och mobilitet