Article image
Christofer Ahlqvist chefredaktör Göteborgs-Posten

ANALYS: GP:s nysatsning möter konkurrens

Göteborgs-Posten bygger upp sin ekonomiredaktion igen och lovar efterlängtad satsning på journalistik om det lokala näringslivet. Men i mediekrisens spår har konkurrensen blivit många gånger större. Flera nya mediesatsningar tävlar om uppmärksamheten.

Main content

Kenny Genborg

8 december är GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist gäst på Business Region Göteborgs konjunkturseminarium. Då fortsätter samtalet om Göteborgsregionen, denna gång om betydelsen av starka oberoende medier för en storstadsregions utveckling.
Jag som skriver det här, och som ska vara Christofers samtalspartner på seminariet, är en liten del av GP:s dåtid. Christofer är framtiden. På den tiden jag skrev artiklar och krönikor om Göteborgs näringsliv hade jag fjorton kollegor i ekonomi- och politikredaktionen. Nu går GP från två till fem ekonomireportrar och marknadsför det som en storsatsning.
Bakgrunden är välkänd. De traditionella mediernas stålbad är detsamma som många andra branscher har tvingats igenom på grund av digitaliseringen. Intäkterna har försvunnit till helt nya aktörer. Kundernas vanor har förändrats. Affärsmodellerna har inte hängt med.
I det speciella fallet med GP finns förstås också de finansiella bekymren efter Stampens misslyckade förvärvsstrategi med i kalkylen.

Satsning på oberoende journalistik

Men nu går GP den enda väg som är möjlig. Tillbaka till en satsning på oberoende journalistik med så hög kvalitet att det kan bli möjligt att ta betalt för den. Samtidigt som innehållet växlas upp byter tidningen affärsmodell och börjar sälja prenumerationer även till webbupplagan.
Det är en stor och utmanande förändring. Men när annonsintäkterna viker måste medierna övertyga publiken om värdet på innehållet.
Göteborgs näringsliv kommer att ta emot GP:s höjda ambitionsnivå med öppna armar. Det vågar jag lova. Det finns stora förväntningar på att den dominerande lokala tidningen ska ge den uppmärksamhet, fördjupning och granskning som en växande storstadsregion behöver och är värd. 
Ett särskilt högt värde sätts på oberoendet. En traditionell morgontidnings stora styrka ligger fortfarande i förtroendet för att journalistiken görs utan dolda agendor. Inte på uppdrag av politiker eller ekonomiska intressen.

Nya konkurrenter

Men det blir en verkligt tuff match att gå för Christofer Ahlqvist och hans kollegor. Av flera skäl. Förtroendet sviktar för traditionella medier. Annonsörerna har hittat nya produkter som kanske är mer kostnadseffektiva. Läsarna har vant sig vid gratismedia i digitala kanaler; hänger de med in i betalmodellen? Och konkurrensen har hårdnat under den tid morgontidningsföretaget kämpat för sin överlevnad och slickat såren.
Det finns många intressanta aspekter på den nya konkurrensen. Särskilt vad gäller oberoendet. Flera nya aktörer slåss om publikens begränsade tid att konsumera nyheter och analys om näringslivet i Göteborg. En del av dem drivs av andra intressen än vad tidningsföretaget har för ögonen.
Det blir inte så lätt för publiken att hålla ordning på de många avsändarna. Vem ska man lita på? I vilket syfte produceras innehållet?
Public service satsar hårt i sina digitala kanaler och har fått kritik från de annonsfinansierade medierna för konkurrens som finansieras med det som brukar kallas licenspengar.
Dagens Industri har en Göteborgsredaktion som är lika stor som den som GP nu bygger på ekonomiområdet – dessutom med verkliga specialister bland annat på fordonsindustri och den stora omställning som den branschen går igenom.Både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter riktar in sig mot Göteborgsmarknaden med näringslivsnyheter.
Nyligen arrangerade DI Digital ett seminarium på Kajskjul 8 där Göteborgs startup-företag var i fokus. Det är en målgrupp där GP sannolikt möter hård konkurrens om läsarna även från andra än DI.

Inte journalistik eller oberoende granskning

Som om inte det skulle räcka finns det mycket fördjupande och analyserande redaktionellt material om Göteborgs näringsliv just här, där du är nu. Business Region Göteborgs nya nyhetsrum Kontext innehåller mängder med initierade kommentarer och analyser om vad som är på gång i Göteborgsregionen.
Det är inte journalistik eller oberoende granskning. Men jag jobbar alltså på en kommunikationsavdelning som mer och mer organiseras som en redaktion. Och det är inte det enda exemplet.
Nyhetskanalen EFN, som ägs och finansieras av Handelsbanken, bygger ut sin mycket ambitiösa och kostsamma ekonomibevakning med lokala korrespondenter på flera orter. Här i Göteborg skapas just nu en tv-studio i Handelsbankens kontor vid Brunnsparken där det alltså ska göras näringslivsjournalistik i konkurrens med bland annat GP.
Och nyligen lanserade Västra Götalandsregionen sin egen nyhetssajt VGR Fokus med motivet, att när de ”riktiga” medierna inte längre har resurser, behöver regionen med 53 000 anställda - som årligen hanterar 62 miljarder - skapa egna redaktionella kanaler för att berätta vad man håller på med. 
Så nog kommer vi att ha mycket intressant att prata om, Christofer Ahlqvist och jag, vid Business Region Göteborgs konjunkturseminarium 8 december.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content