Upptäck ditt företags fulla potential med Marknadslyftet

Många kan få ett litet företag att vara lönsamt. Men det stannar ofta där, om man inte vet hur man når vidare. I den nya satsningen Marknadslyftet får mindre företag hjälp att nå sin fulla potential genom att öka tillväxten.
Upptäck ditt företags fulla potential med Marknadslyftet

De allra flesta företagen i Sverige är små. 53% av alla svenska företag drivs som enskild firma och 99,4% har färre än 50 anställda. Att ta ett företag från litet till stort är svårt, och extra svårt blir det om man försöker göra det på egen hand.

Det är också anledningen till att Business Region Göteborg inom ramen för tillväxtprogrammet Expedition Framåt driver pilotprojektet Marknadslyftet. Företag som engagerar sig i programmet får hjälp att öka tillväxttakten, bland annat genom möten med rutinerade tillväxtkonsulter.

En av dessa konsulter är Sten Sundgren, som har jobbat med snabbväxande företag sedan 90-talet, vilket har gett honom en svårmatchad erfarenhet.

Citat

Min roll i det här är att förmedla erfarenhet till alla som inte varit på toppen av berget. Hur är det där uppe, hur tar man sig upp och vilka är de största svårigheterna längs vägen?

De företag som ansluter sig till Marknadslyftet kommer från varierande branscher, men ofta finns några gemensamma nämnare: de har en väl fungerande affärsidé och går bra i dag, de vet hur de skaffar nya kunder och kan göra lönsamma affärer. Ändå har de flesta ofta fastnat på en platå där de inte vet hur de ska ta sig vidare till nästa nivå. Det är då Sten Sundgren kommer in i bilden – och för honom är det tydligt att det finns två saker som ofta behöver göras:

– Det första är att få rätt fokusering. Vilken typ av kunder, och vilken typ av erbjudanden ska företaget fokusera på? Har man flera produkter eller flera kundområden gäller det att välja det där det är mest sannolikt att man kan hitta ny expansion. Och ibland måste man välja bort något för att kunna växa, säger han, och fortsätter:

– Det andra är att man måste se över sin organisation, så att den faktiskt har de förutsättningar som krävs för att skapa nya erbjudanden och leverera enligt dessa. Framförallt gäller det att titta på de kritiska frågorna för expansionen: var finns flaskhalsarna, och vad krävs för att kunna attrahera tillräckligt många nya kunder?

Marknadslyftet är indelat i fyra steg: fokusering, förberedelser, genomförande och uppväxling. Programmet har varit i gång i två år, och flera företag befinner sig nu mitt i förberedelsefasen.

– Nästa steg, det tredje, är den första nya expansionen, säger Sten Sundgren. Det är otroligt spännande, men det vi verkligen vill nå till är det fjärde steget, där vi hittar en skalbar eller kopierbar modell som sedan kan användas för att göra ännu fler expansioner och därmed ta företaget till helt nya nivåer.

 

Färgbox

Sten Sundgrens bästa tips för ökad tillväxt:

  • Hitta ert varför. Det är lätt att tänka att man vill växa – men för att lyckas måste man veta varför tillväxten är så önskad. Få till en ordentlig diskussion om varför just ert företag vill växa.
  • Hitta er väg. När man vill växa är det lätt att gå på slentrian och försöka göra som andra har gjort. Problemet är bara att andras sätt att växa kanske inte är rätt för ert företag. Ta reda på vilken väg som är rätt för just er.
  • Ta hjälp! Det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra. Att ta in extern hjälp av en affärsutvecklingskonsult via till exempel Marknadslyftet är en investering i både tid och pengar, men i slutändan brukar det vara den bästa investering man kan göra.
Färgbox

Mer inspiration för tillväxt hittar du på tillvaxtresan.se

Tip a friend