Article image
Byggprocesserna

Hög tid att tänka nytt kring transporterna

De riktigt stora byggprojekten i Göteborg kommer att vara som flest runt 2018-2019 men redan nu måste vi börja tänka i nya banor för att verka, leva och vistas i stan under byggtiden. Det var kontentan av Business Region Göteborgs första av två frukostseminarier i höst om hur byggprocesserna påverkar transporterna i stan.

Main content

– Vi har utmaningar och möjligheter framför oss, sa Trafikkontorets företagskommunikatör Anita Jisonsund i samband med Business Regions Göteborgs frukostseminarium på Lindholmen Science Park om hur byggprojekten påverkar transportmöjligheterna för näringslivet.

– Göteborgs Stad, Trafikverket och Västtrafik jobbar med den nya infrastrukturen tillsammans och vi har en gemensam vision: det ska vara enkelt, trafiksäkert och pålitligt att nå sin destination också under byggtid. Men det finns ett litet men – det kan ta längre tid att ta sig fram. Passerar du ett, två eller eller fem olika byggprojekt på vägen till din destination kommer det att ta längre tid, det är viktigt att ta med sig det oavsett om man ska sig till eller från jobbet eller ut till kund eller transportera gods och människor.

Image
Byggprocesserna

Och det är inte bara infrastrukturprojekt utan också stadsutvecklingsprojekt som påverkar vårt resande sa Anita Jisonsund och listade alla pågående projekt under fjärde kvartalet 2017 – Hisingsbron, överdäckning av E45 Götaleden, Marieholmstunneln, Sörredsmotet, Hamnbanan Pölsebo-Skandiahamnen, Gamlestaden etapp 1, Backaplansområdet, Frihamnen, Regionens hus, Skeppsbron etapp 2 med flera.

– Det är rätt många som är igång redan i dag. Vissa har stor påverkan, vissa har haft det och andra kommer att få det. Här krävs samverkan och samordning.

Om ett år är fler projekt igång, antalet riktigt stora projekt som är igång samtidigt kommer vara som flest runt 2018-2019.

– Oavsett var vi är och jobbar i stan kommer trafikflöden att flytta omkring i hela stan. Vi måste börja tänka i nya banor för hur vi tar oss till jobbet och i jobbet men också hur vi transporterar godset för att klara av att verka, leva och vistas här under byggtiden vi har framför oss. Och den processen måste vi starta redan i dag.

Det är viktigt att inhämta information under den här långa byggperioden, speciellt om man driver stora verksamheter med mycket personal eller stora kundgrupper.

– Vrider vi bara på några knappar här och var, från privatpersoner till stora företag och verksamheter, blir det rätt mycket tillsammans, sa Anita Jisonsund.

Image
Byggprocesserna

Utöver representanter från Business Region Göteborg, Trafikverket, Stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret och Västtrafik var även ett antal företag på plats och berättade om olika sätt att tackla byggprocesserna. Emilia Cullborg, Director för Public Affairs, Volvo Group, och Ola Hansson, vice president Nordic division vid Volvo Real Estate, berättade om Volvo Groups planer för Campus Lundby och vikten av nära dialog med medborgarna. Kurt Lindman, hållbarhetsansvarig på Renova, efterlyste att kommunen öppnar för tidigare sophämtning.

– Vi får inte tömma sopor i centrum förrän 06.30. Hade vi fått göra det hade vi inte besvärat i trafiken.

Pågens kommunikationschef Boel Lagerwall pratade om bageriet som en kugge i hela det här stora maskineriet som pågår i Göteborg och hur man kör ut färskt bröd till hela landet.

– Vi har inga lager annat än för skorpor, vi måste hela tiden baka rätt mängd till butikerna. Det handlar väldigt mycket om en nära dialog och vi fattar ständigt många små beslut. Bland annat byter vi till mindre och miljövänligare lastbilar, skruvar på rutterna, ser om vi kan köra lite tidigare. Har man en öppen dialog och jobbar på den hela tiden löser vi de problem som uppstår efterhand.

Image
Byggprocesserna

Erik Sahlgren, lokal marknadsspecialist på Ikea Bäckebol, berättade att 35 procent av kunderna väljer att ta sig till möbeljätten kollektivt vilket är en väldigt hög siffra vid en nationell jämförelse.  

– Visar man sin bussbiljett har man också fått billigare hemleverans och vi har realtidsskärmar för våra kunder samt laddningsplatser för elbilar som används mer och mer.

Även 35 procent av medarbetarna på Ikea Bäckebol tar sig till jobbet kollektivt och ännu fler skulle kunna tänka sig att göra det men busstiderna matchar inte arbetstiderna alla gånger. Många anställda samåker också till jobbet.

– Vi är ett väldigt kostnadsmedvetet företag och försöker till exempel hålla våra möten över Skype och reser så lite som möjligt. Vi försöker även effektivisera våra transporter och hemleveranser. 

Image
Byggprocesserna

Frukostseminariet avslutades med att Åsa Borvén, event manager på Göteborg & Co, berättade om hur man marknadsför och medverkar till utvecklingen av Göteborg som turist- och evenemangsstad.

– Vi säljer Göteborg på olika sätt och nu säljer vi en produkt som håller på att förändras vilket vi tycker är jättespännande även om det innebär många utmaningar. Vi har mycket på gång nästa år – Volvo Ocean Race, Nordea Masters och EuroPride. Sedan har vi stora arrangemang årligen. Det är svårt att planera för event som ligger så långt framför oss i tid när staden ska förändras så mycket, därför är det jätteviktigt att vi är så effektiva som möjligt i vårt myndighetsutövande och att vi kreativa och flexibla i vår samverkan i olika nätverk.

Åsa Borvén berättade att man i kontakterna med potentiella arrangörer fortfarande är väldigt försiktiga med att ge konkreta besked om exakt var och när staden kommer vara påverkad av de kommande byggprocesserna.  

– Men Korsvägen har vi fått ju acceptera att den inte kommer att kunna nyttjas så som det är tänkt under några år, där kommunicerar att vi naturligtvis att vi kommer jobba fram en annan lösning. Och jag har fortfarande inte mött någon arrangör som tvivlar på att vi kan lösa det, de allra flesta tycker det är roligt att det händer så mycket i Göteborg.

Print this page:

Tip a friend