Article image
BRG:s monter vid Mipim 2017

1 000 miljarder ska locka investerare på MIPIM

23 företag åker till årets fastighetsmässa MIPIM för att marknadsföra och skapa internationella affärer för Göteborgsregionen. 1 000 miljarder SEK ska investeras i regionen. Det är något som sticker ut även jämfört med stora europeiska regioner och är helt klart vår största konkurrensfördel.

Main content

Information om Göteborgs Stads medverkan under MIPIM finns samlad i två dokument: Frågor och svar om MIPIM 2018 samt deltagarlista för tjänstemän och politiker.

Frågor och svar om MIPIM >>

Deltagarförteckning MIPIM  >>

Fastighetsbranschen dominerar gruppen företag som deltar under årets upplaga av fastighetsmässan MIPIM i Cannes, där man tillsammans marknadsför Göteborgsregionen under begreppet Gothenburg.

- Det är ovanligt bra tajming för att marknadsföra Göteborgsregionen internationellt. Stora investeringar håller på att realiseras. 1 000 miljarder investeras i Skandinaviens största stadsutvecklingsprojekt säger Andreas Göthberg, projektledare för MIPIM och ansvarig för internationella investeringar på Business Region Göteborg.

De privata företagen står för den absoluta merparten av finansieringen av Göteborgsregionens deltagande på MIPIM.

- Arrangemanget tillgodoser ett starkt önskemål från näringslivet. Företagen som medverkar anser att det är ett bra sätt för dem att göra affärer, säger Andreas Göthberg. 

Konkurrensen är hård bland alla europiska storstadsregioner som finns på plats. Det är oerhört viktigt att ha örat mot marken under mässan och att skapa kontakter som leder till konkret affärsnytta.

-Vi åker till MIPIM med budskapet om att det är nu det händer i Göteborgsregionen. Vi befinner oss mitt i ett historiskt utvecklingssprång med en av Europas högsta tillväxttakter. Fram till 2035 ska vi bygga 105 000 nya bostäder och skapa 120 000 nya jobb. It´s really happening.

MIPIM pågår 13-16 mars 2018.

För frågor om Göteborgsregionens deltagande, kontakta:

Print this page:

Tip a friend

Bottom content