Article image
5 tips för att nå en internationell marknad

5 tips till företagare som vill nå ut till en internationell marknad

Har du tjänster eller produkter du vill nå ut med på en internationell marknad? Eller söker du samarbetspartner? Vi har samlat fem goda råd från Enterprise Europe Network som hjälper små och medelstora företag som vill påbörja sin internationalisering. 

Main content

Seymur är rådgivare på Enterprise Europe Network och jobbar dagligen med att hjälpa företag som har frågor kring hur de kan nå ut på en internationell marknad och här delar han med sig om sida bästa råd.

Image
Seymur Badirkhanov, rådgivare, Enterprise Europe Network

Motiv till export – vad är er vision? 

Det finns säkert en anledning till att du funderar på export och då är det perfekt läge att sätta visionen för en sådan satsning. Genom att ha en tydlig och uttalad exportvision blir det också lättare att ta beslut som ligger i linje med det som ska åstadkommas. 

Med avstamp i visionen kan du påbörja arbetet med att göra nödvändig omvärldsbevakning, göra ett urval av vilka exportmarknader du vill satsa på och vilken strategi som passar bäst för det resultat du vill uppnå. Det blir då enklare att uppskatta hur mycket resurser du ska avsätta för exportsatsningen, i form av tid och pengar. 

Förbered exportaffären i god tid 

När visionen är utarbetad och du har dragit upp förutsättningarna för färdplanen så är det dags att utrusta sig med en god portion tålamod och lite tur för att uppnå framgång. Ofta tar det tid att ro exportstrategin i hamn och det gäller att man ser satsningen på lång sikt. 

Det är vanligt att inledda förhandlingar med samarbetspartners kan ta upp till ett år att slutföra och då gäller det att man inte kroknar på upploppet utan kämpar hela vägen in i mål. Dessutom, innan man ens kommer till förhandling så kan det ta tid innan man hittar en lämplig samarbetspartner. Saknas egna kanaler och nätverk kan exempelvis Enterprise Europe Networks databas användas för att bevaka eller aktivt söka efter internationella samarbeten.

Kultur och språk 

Många underskattar betydelsen av att förstå landets affärskultur. Genom att ha god kunskap om denna så undviker du att gå i de största fällorna för att lättare ro affären i hamn. Du kan dessutom lättare hänga med i olika sociala sammanhang utan att verka som en elefant i porslinsaffären.

Var nyfiken på folket i landet men också landets historia, det politiska landskapet, de mest aktuella stjärnorna inom t.ex. sport, musik, litteratur. Du kommer att bli uppskattad och dina affärspartners får en känsla av att du verkligen bryr dig om landet på ett djupare plan än enbart affärer. 

Det är en stor fördel det är om man lär sig landets språk. Det är ingen som förväntar sig att du ska kunna tala flytande men med ett par artighetsfraser och väl inövade repliker kommer man långt. Självklart ska säljmaterial vara översatt och anpassat för den aktuella marknaden. En god idé är också att hemsidan finns tillgänglig på relevanta språk för exportaffären.

Anpassa avtal och varumärkesskydda dina produkter 

Det här tipset låter säkert i mångas öron rätt torrt och tråkigt men att det är viktig för att du ska få din exportaffär tryggad. Det är säkert lockande att använda sig ett standardavtal för enkelheten skull men vi rekommenderar att du utarbetar avtal som faktiskt avspeglar den överenskomna exportaffären. 

Det är en god idé att du kollar upp om ditt företags varumärke går att skydda i det land du vill exportera till, gärna redan när du funderar på att exportera. I t.ex. Kina har det fram till rätt så nyligen varit möjligt att registrera varumärken utan att äga företaget eller produkten vilket har ställt till det för ett antal svenska bolag. Därför är det bra att börja i tid och förbereda en strategi kring varumärkesskydd.

Sök affärsutvecklingscheckar 

Tillväxtverket erbjuder affärsutvecklingscheckar för internationalisering som fungerar ungefär som RUT-tjänster. Du ansöker om ett belopp som du vill använda för att anlita extern kompetens som ska underlätta din exportsatsning på en ny marknad. Du kan söka mellan 50 000 – 250 000 SEK för att finansiera hälften av de konsultkostnader som du avropar, ett bra sätt att minska sin risk inför att sälja till andra länder. 

Färgbox

Enterprise Europe Network är ett europeiskt nätverks som hjälper dig med information och rådgivning om Eu-regler, finansiering, import och export. Nätverket kan också hjälpa dig att hitta internationella affärspartners samt stärka ditt företags innovationsförmåga. Läs mer om Enterprise Europe Network här.

FINANSIÄRER:

Finansiärer

 

Print this page:

Tip a friend