Article image
Web Summit som äger rum i Lissabon den 5-8 november är en av världens största mässor för teknik och ICT

AI och säkerhet trender på Europas största tech-mässa

Web Summit är Europas största och viktigaste marknadsplats för teknologiprodukter, med stora möjligheter för start-up's att möta nätverk med investerare, entreprenörer, potentiella kunder, partners och press. I år kommer över 70 000 besökare till Lissabon för att delta. Business Region Göteborgs Erik Behm är på plats och står i den svenska paviljongen. 

Main content

Det är tredje gången du är på Web Summit, ser du någon utveckling sedan 2016?

- Ja, 2016 var första gången det arrangerades i Lissabon som då tog över efter Dublin. Sedan dess har antalet besökare vuxit från drygt 50 000 i 2016 till över 70 000 besökare i år, säger Erik Behm, Area & Investment Manager ICT på Business Region Göteborg.

- Web Summit består av närmare ett 20-tal olika konferenser och det växer kontinuerligt. Det blir mer och mer strukturerat och businessorienterat men är fortfarande en bra balans mellan kreativitet och en entusiastisk entreprenörsanda. Web Summit förenar det bästa av två världar.

Hur hävdar sig Norden och Västsverige?

- Sverige, som representeras av Business Sweden i samarbete med den svenska ambassaden i Lissabon och svenska handelskammaren i Portugal har alltid varit på plats men överlag är det fler svenskar nu och framförallt västsvenskar och inte bara entreprenörer utan även representanter från storföretag och science parks. Den svenska paviljongen har alltid varit en bra mötesplats och magnet för spännande möten och så även i år.

Varför är du och BRG på plats?

- Vi är en av initiativtagarna till TechNordic, ett samarbete mellan Jylland, SydNorge och Västsverige. Vi är gemensamt på plats för att visa vad ”the Nordics” kan erbjuda där Västsverige och Göteborgsregionen ligger i mitten av denna smältdegel för innovation, kreativitet och hållbar utveckling. Vi assisterar företag som vill etablera sig i vår region men är också på plats för att fånga upp trender, idéer och hitta partners för samverkan.

Vilka trender ser du på årets Web Summit?

- Det är givetvis svårt att fånga några trender med så många scener och seminarier men Artificiell Intelligens (AI) finns överallt i olika former och det kommer att förändra inte bara där det känns självklart utan på en mängd andra områden.

- Säkerhet kommer också och det var ett tema CombiTech pratade om i den svenska montern, med att exemplifiera hur man kan helt gå över till självkörande fordon. Redan förra året var självkörande fordon stort och det mognar allt mer.

- WebSummit är intressant för det är inte bara de vanliga områdena som tas upp utan även områden som SportsTech och FoodTech! Slutligen kan nämnas att kvantdatorer kommer upp där IBM visar sin egen kvantdator.

Något att ha i bakhuvudet vid konferenser som Web Summit?

- För den som varit med några år och hört om Gartners hypekurva men också Peak of Mount Stupid (Dunning-Kruger) vet att alla trender behöver mogna till och det som ser ut som en exponentiell utveckling drabbas alltid av en tillnyktring. Se på AR/VR som har varit hypat tidigare men kommer först nu och denna gång tror jag att det är på riktigt.

    Image
    Websummit

    Jennifer Ekström som bor i Lissabon, jobbar i branschen och är Vice-Styrelseordförande för den Svensk-Portugisiska Handelskammaren är också med på Websummit och befinner sig i den svenska paviljongen.

    Du är en av anledningarna till att Business Region Göteborg (BRG) har Portugal och Lissabon på radarn, berätta mer?

    - Under min tid på Business Sweden hade vi mycket samarbete med BRG, bland annat på MWC (Mobile World Congress) i Barcelona och förstod då att BRG var en bra kontaktyta för både internationella och portugisiska aktörer som hade intresse och ville investera i Sverige. BRG kunde bidra med best practice, kunskap och leads inom viktiga sektorer såsom industri, tech, automotive och hälsa, säger Jennifer Ekström. 

    - Lissabon, och hela Portugal, är och utmärker sig som en plattform för globala affärer och erbjuder en stor potential som språngbräda för global expansion vilket har fått stor internationell uppmärksamhet de senaste fem åren. Detta är även något vi uppmärksammat för BRG och som de dragit nytta av i sin strategi för att attrahera investeringar till Västsverige samt en möjlighet att ge svenska företag ett nätverk för en internationell affärsutveckling.  

    Vad ser Du på Web Summit?

    - Det är en global och kreativ mötesplats och ett techforum som ger bevis på Portugals potential och ledarskap i att vara en hub för globala affärer. Jag ser också vikten av att Portugal har mjuka skills i sitt välkomnande, sin öppenhet och sitt easygoing sätt att vara, som erbjuder hög standard på service, både inom tech och i tjänstesektor. Det skapar möjligheter för alla som är på plats, både utställande företag, startups, investerare och likande att få global exponering och att accelerera sin internationella tillväxt.

    Print this page:

    Tip a friend