Article image
AutoConcept Insurance, nominerad till Årets tillväxtföretag 2017

AutoConcept Insurance, nominerad till Årets tillväxtföretag 2017

Tillväxt är viktigt. Men det är inte allt. AutoConcept Insurance vill växa snabbt – men tycker samtidigt att det viktigaste är att växa på rätt sätt. Med 30 procent årlig organisk tillväxt och god lönsamhet kan de nu vinna priset Årets tillväxtföretag på Inspirationsdagen den 5 oktober.

Main content

Att en god tillväxt är en viktig grund i alla framgångsrika företag är de flesta överens om. Samtidigt kan tillväxt komma med ett pris: företag som växer för snabbt riskerar att förlora kontrollen vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

– Växer man inte finns risken att man blir omkörd av konkurrenter, men det finns också många företag genom historien som har växt för snabbt. För vissa har det till och med gått så långt att det har slutat med konkurs, säger Ulf Coxner, vd för AutoConcept.

– För oss är målet att växa på ett tryggt och säkert sätt. Vårt mål är att växa med 30 procent per år, men att hela tiden göra det med god lönsamhet. Det är viktigt att ha marginaler, ingen vet när nästa lågkonjunktur slår till med full kraft. Och jag är själv förvånad över att ekonomin har varit stark under så pass lång tid nu.

Image
AutoConcept Insurance, nominerad till Årets tillväxtföretag 2017

Kungsbackabaserade AutoConcept arbetar med försäkringslösningar för alla typer av fordon, där storsäljaren är försäkringar för begagnade bilar. Och det råder inga tvivel om att produkterna är efterfrågade. Mellan 2014 och 2016 ökade AutoConcepts omsättning med 87 procent, från 63 till 118 miljoner. Under samma period ökade resultatet från 7,6 till 15,3 miljoner. Men det som verkligen imponerar med AutoConcept är att all tillväxt är helt organisk.

Citat

De pengar vi tjänar ska gå till framtida tillväxt, och det vi ser nu är det lyckade resultatet av den strategin.

Avsändare

Ulf Coxner, vd för AutoConcept Insurance

– Vi grundades 1999 och som för många nystartade företag var det kämpigt de första åren, säger Ulf Coxner. Det tar ett tag innan man blir känd på marknaden och får den efterlängtade utväxlingen. Vi har alltid velat jobba som Ingvar Kamprad gjort med IKEA, att växa mycket utan att göra det hysteriskt. De pengar vi tjänar ska gå till framtida tillväxt, och det vi ser nu är det lyckade resultatet av den strategin.

Image
Inspirationsdagen 2017 den 5 oktober med Per Schlingmann som huvudtalare

Strategin har också fallit väl ut. AutoConcept har varit gasellföretag inte mindre än tre gånger – och i oktober kan man alltså vinna priset för Årets tillväxtföretag på Inspirationsdagen.

– Den här typen av utmärkelser är roliga, inte minst för att de skapar en stolthet och självsäkerhet hos medarbetarna. De får känna att de jobbar i ett tillväxtföretag, och tillväxt i sig är en trygghet i dag. Dessutom skänker de här nomineringarna extra trovärdighet till oss som företag.

Färgbox

AutoConcept Insurance
Gör: Erbjuder försäkringslösningar för alla typer av fordon.
Aktuell: Nominerad i kategorin Årets tillväxtföretag, priset delas ut på Inspirationsdagen den 5 oktober

Ulf Coxner kom i kontakt med Business Region Göteborg för ungefär 15 år sedan och har sedan dess varit en flitig besökare på olika utbildningar och seminarier som anordnats.

– För oss har det alltid varit bra att samarbeta med BRG. De har bra utbildningar, bra seminarier och bra nätverk och har hjälpt oss med allt från rekryteringsfrågor till att låna ut konferensrum i Göteborg. Men det jag kanske uppskattar mest är mötet med andra företagare. Det är alltid intressant att få lyssna på hur andra löst sina tillväxtproblem. Tillsammans kan man lära mycket av varandra.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content