Article video

Charlotta Johansson, företagsrådgivare: Jag får möta så fantastiska entreprenörer och företagare

PROFILEN:

– Det finns så mycket duktiga människor som driver små och medelstora företag i Göteborgsregionen och det är så inspirerande att träffa dem. Viljan, engagemanget och det arbete som utförs är helt enastående.

Det säger Charlotta Johansson, företagsrådgivare på avdelningen Företagsutveckling, i vår intervjuserie med medarbetare på Business Region Göteborg som på olika sätt bidrar till utvecklingen av regionens näringsliv.

Main content

Med en sjörövare i släkten som var kaparkapten för Karl XII kanske man kan påstå att Charlotta Johansson minst sagt har företagande i blodet. Född och uppvuxen på Öckerö är hon sin ö trogen och bor alltjämt kvar med maken, vd för ett litet börsnoterat teknikbolag, och två vuxna barn. Men trots närheten till havet lockar skogen minst lika mycket – Charlotta är, som hon kallar det, ”scoutfreak” och har varit scout sedan hon var nio år. Som tidigare kårchef för hundra barn och tjugo ledare får man anta att hon vet hur läser av en kompass.

Professionellt har kompassnålen snurrat runt en hel del. Som kommunikatör i grunden har hon till exempel ägnat sig åt sälj och marknad i många år, bland annat på ett managementbolag. Hon har varit anställd på tryckeri, arbetat med visualisering av bostäder och varit på en grossistfirma som jobbat mot apoteken med läs- och solglasögon. En del av de modeller hon introducerat finns fortfarande kvar i sortimentet påpekar hon med illa dold förtjusning. På många av de företag hon arbetat på har hon även suttit i ledningsgruppen.

– Så jag har minst sagt en ganska bred och varierad erfarenhet.

Citat

Min pappa är fiskare och har drivit eget företag under hela min uppväxt. En av mina bröder har också haft eget bolag och många av mina kompisar är egenföretagare.

Att du är uppvuxen på Öckerö som verkar vara lite av ett Mecka för småföretagare – har det präglat dig?

– Det tror jag. Min pappa är fiskare och har drivit eget företag under hela min uppväxt. En av mina bröder har också haft eget bolag och många av mina kompisar är egenföretagare.

Hur hamnade du på Business Region Göteborg?

– Jag gick på ett tillväxtprogram som arrangerades av Business Region Göteborg när jag jobbade på Lexicon ihop med vd:n, jag tror det var 2003. Ända sedan dess har jag varit lite nyfiken på Business Region Göteborg och tänkt att det skulle vara roligt att få bli en del av det som händer här för jag gillade verkligen insatserna. När jag senare hade jobbat med apoteken i några år dök det upp ett vikariat 2014 som företagsrådgivare på Expedition Framåt som jag sökte och fick. Det blev sedan en tillsvidaretjänst. Nu har jag varit här i drygt fem år och är en av fem företagsrådgivare.

Vad är Expedition Framåt?

Expedition Framåt är ett tillväxtprogram som vänder sig till ledare för små eller medelstora företag i Göteborgsregionen som vill nå sin fulla potential. Programmet erbjuder en personlig företagsrådgivare och tillgång till seminarier, workshops, nätverk och mötesplatser.

Vad krävs för att vara en bra företagsrådgivare?

– Att vara lyhörd och kunna sätta sig in i entreprenörens eller företagarens perspektiv. Att se var man kan landa i insatser och vad man ka ge för stöttning, ibland kanske stöttning företagaren inte ser själv att han eller hon behöver.

De företag du har kontakt med kan verka i olika branscher och vara väldigt olika till sin natur. Du måste både förstå marknaden, ha en bild av företagets ekonomi och kunna läsa av människor. Det låter som ett ganska stort pussel du ska lägga?

– Jo, och där har det visat sig att all den bredd och erfarenhet jag har efter att ha varit på så många företag i olika typer av branscher ger mig en trovärdighet när jag träffar företagare. Men dessutom stöttas vi företagsrådgivare av de här tillväxtteorierna som vi jobbar med, det så kallade Tillväxthjulet, och det finns väldigt tydliga sätt för hur man ska jobba för att vara ett uthålligt, hållbart bolag som växer – oavsett vilken bransch man verkar i.

Vad mer konkret är Tillväxthjulet?

Tillväxthjulet är en modell baserad på forskning och mångårig erfarenhet från näringslivet. De tre delarna Människa, Koncept och Utveckling innehåller åtta nycklar som är avgörande för att skapa långsiktig tillväxt i små och medelstora företag. Utifrån den här modellen har vi skapat Expedition Framåt.

Så ni har nästan som en matris ni använder er av?

– Ja, och vi ser gång på gång att det ger effekt. Det har gjorts empiriska studier i många år på Handels på en väldigt stor mängd företag där man tittar på hur uthålliga, hållbara tillväxtföretag jobbar. Vilka frågor fokuserar de på? Vad är det som är viktigt? Och i vilka skeden? Och eftersom Expedition Framåt, eller Tillväxt Mikro som det hette från början, har funnits sedan 1997 har vi på Business Region Göteborg en otrolig kompetens att falla tillbaka på och använda oss av.

Citat

Det är viktigt att vi kan ge deltagarna i Expedition Framåt den bästa omvärldsbevakningen och trendanalyserna. Jag försöker också få deltagarna att anmäla sig till våra konjunkturseminarier och teckna sig för konjunkturrapporterna.

Expedition Framåt är en del av Företagsutvecklingsgruppen som i sin tur är del av hela Business Region Göteborg med helt andra uppgifter och kunskaper – kan ni dra nytta av all den kompetens som finns i huset?

– Absolut. Det är en otrolig styrka och jag försöker så mycket jag kan involvera arbetskamrater utanför min egen avdelning. I våras till exempel ordnade vi ett frukostmöte där Per Österström, gruppchef för transporter och fordon, under en dryg timme öste ur sin kunskap och berättade om utmaningar och möjligheter för fordonsindustrin. Och i slutet av förra året höll John Wedel, ansvarig för infrastruktur och logistik, ett frukostmöte som handlade om utmaningarna och möjligheterna med logistik och lagerhantering. Det är viktigt att vi kan ge deltagarna i Expedition Framåt den bästa omvärldsbevakningen och trendanalyserna. Jag försöker också få deltagarna att anmäla sig till våra konjunkturseminarier och teckna sig för konjunkturrapporterna.

Samarbetar du även med partners utanför Business Region Göteborg?

– Väldigt mycket, exempelvis med Almi när företag behöver hjälp med tillväxtlån eller söka digitaliserings- eller internationaliseringscheckar. Eller så kan jag kan para ihop företag med Miljöbron om man vill göra en livscykelanalys på sina produkter eller skicka dem till Framtidens Företag som sitter uppe vid Chalmers. För även om inte Expedition Framåt visar sig vara det rätta för ett företag jag träffar vill jag alltid hitta något ställe som passar bättre.

Det låter som att du förkroppsligar Business Region Göteborgs motto ”kunskap och kontakter” …?

– I alla fall kontakter, haha!

Citat

I går träffade jag en kille på 25 år som startade sitt första företag 2015. Nu har han tolv anställda och han och hans kompanjon har precis köpt upp ett annat företag som de ska utveckla.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får möta så fantastiska entreprenörer och företagare inom alla branscher, från saneringsbolag till rymdindustrin. Det finns så mycket duktiga människor som driver små och medelstora företag i Göteborgsregionen och det är så inspirerande att träffa dem. Viljan, engagemanget och det arbete som utförs är helt enastående. I går träffade jag en kille på 25 år som startade sitt första företag 2015. Nu har han tolv anställda och han och hans kompanjon har precis köpt upp ett annat företag som de ska utveckla. För två veckor sedan träffade jag en annan kille som började när han var 23 – nu var de trettio anställda på det företaget. Jag har världens bästa jobb.

Det pratas ofta om det halvrisiga företagsklimatet i Göteborg och en del andra kommuner i Göteborgsregionen. Business Region Göteborg jobbar mycket med frågan – får du mycket synpunkter i dina kontakter med företagen?

– Nej, jag får faktiskt inte det. Men vi får förhålla oss till att siffrorna är dåliga och göra vad vi kan för att bättra regionens betyg i rankingarna.

Göteborgsregionen befinner sig i ett historiskt utvecklingsskede. Kan man som småföretagare dra nytta av detta?

– På något sätt hänger ju hela kedjan ihop vare sig du är ett litet eller stort företag så jag tror nog att utvecklingssprånget gynnar alla. Inom Expedition Framåt har vi till exempel våra ledarseminarier där jag försöker tussa ihop folk som jag tror kan ha nytta av att lära känna och göra affärer med varandra. Vi har organiserat fantastiska vd-nätverk i många år med deltagare från olika kommuner som träffas regelbundet. Det är fördelen med Business Region Göteborg att vi kan väva samman hela Göteborgsregionen i våra aktiviteter och nätverk.

Rör du dig själv mycket utanför Göteborg?

– Ja, jag är mycket ute i kommunerna i regionen, precis som de andra företagsrådgivarna, det är viktigt. På Företagsutveckling är vi med på flera näringslivskvällar i regionkommunerna där vi delar ut utmärkelsen Årets Utvecklingsföretag men vi är även på plats på lokala frukostar, luncher och nätverk. I flera av kommunerna har vi till exempel ordnat ett antal utbildningstillfällen tillsammans med näringslivschefen. Det blir 20-25 deltagare varje gång och det är jättebra.

Med din samlade erfarenhet av företagande – kan du aldrig bli sugen på att gå tillbaka till näringslivet igen? Du vet ju exakt hur man ska göra …?

– Jo, ibland är lite frestande. Men jag vet inte om det finns andra platser där jag kommer så till min rätt som jag gör här.

Om du får drömma lite framåt – vad vill du se mer av i Göteborgsregionen?

– Att vi tog ännu mer plats på Dagens Industris listor över gasell- och superföretag. Och att det blir lättare för entreprenörer, uppfinnare och innovatörer att hitta kapital här för det är en brist, det mesta av kapitalet finns ju i Stockholm. Det går åt rätt håll men det skulle kunna gå fortare för här finns så himla många bra idéer.

Och om man nu läst den här intervjun och blir nyfiken på Expedition Framåt?

– Då är det bara att ringa mig. Eller kontakta mig på LinkedIn. Alla är varmt välkomna att höra av sig!

Print this page:

Tip a friend

Bottom content