Article video

De förändrar modeindustrin ett plagg i taget

Det som började som en paradisresa till Bali 2015 grumlades snabbt av all plast som vällde in med vågorna. Och av klädförsäljning i överflöd.

Vi kände att vi behövde hitta ett sätt att göra världen till en bättre plats. Så vi startade Thrive, en konceptbutik med holistiskt mode i alla led, berättar Fredrik Alexandersson och Sara Lundqvist.

Main content

Konceptet bygger på att kunderna ska kunna handla mode utan att behöva fundera över om det är giftfritt, ekologiskt eller djurvänligt, eller om de människor som producerat kläderna kommit till skada eller har anständiga arbetsvillkor och levnadslöner.

Modeindustrins mörka baksida låter sig inte förklaras i en handvändning. Men Fredrik Alexandersson berättar hur det ser ut i fabrikerna där merparten av världens kläder produceras. Han påpekar att om du köper en t-shirt för 79 kronor hos någon av de stora modekedjorna, så är det någon annan som betalar priset för att den är så billig. Oftast lågavlönade textilarbetare i Asien, där många också är barn, som utsätts för både kemikalier och tuffa arbetsvillkor.

Så efter resan till Bali bestämde de sig – de startade en klädbutik utan kompromisser. Och de fick fyra dagar på sig att bestämma sig om de ville ha lokalen de hittade.

– Vi bestämde oss egentligen redan på Bali för att göra något, att ta vårt ansvar. Och hey – det kändes så jäkla rätt. Vi bara körde trots varningar från andra att det inte går att starta retail, säger Fredrik Alexandersson.

Image
Ganska snabbt har Thrive blivit en auktoritet inom sjysst mode i Göteborg; studenter vänder sig till dem för examensarbetet, de hjälper företag med profilkläder och är ett givet stopp för många turister som besöker Göteborg.

Grunden för Thrive är idag en stabil digital plattform, tätt sammankopplad med den fysiska butiken. Och det kunde ha stannat med en modebutik i Haga. Men Sara och Fredrik hade större visioner. Det andra benet i Thrives framgång är folkbildning. De vill förändra hur folk tänker, inspirera till att lära sig mer om hållbart mode och öka medvetenheten om hur modeindustrin faktiskt ser ut.

– Om du kommer in i butiken och köper en grej, då har du påbörjat din resa. Då har vi förhoppningsvis lyckats så ett frö till fortsatt medvetenhet, förklarar Fredrik Alexandersson.

– Ja, du ska veta vad du har fått med dig i din påse, hur du gjort skillnad med dina pengar. För det går att göra det valet, understryker Sara Lundqvist.

Citat

Om du köper en t-shirt för 79 kronor hos någon av de stora modekedjorna, så är det någon annan som betalar priset för att den är så billig.

Avsändare

Fredrik Alexandersson, Thrive

Sedan starten 2015 har de vuxit från två till nio anställda och från några få varumärken till närmare 40. Det senaste halvåret har de gått från en person i butiken till att de måste vara minst tre för att kunna ge både personlig service, information och folkbildning.

Och det är noggrant utvalda varumärken de tar in, ibland som enda butik i Sverige. De handplockar kollektionerna och mycket av det de får in tillverkas endast i det antal som beställs, allt för att spara på resurser.

Inför julhandeln öppnar de ännu en butik, vägg i vägg med den befintliga. Där är tanken att de ska kunna arbeta med föreläsningar och events för att nå ut till alla som vill lära sig mer. De arbetar också aktivt med att skapa kreativa samarbeten med fler i Göteborg som värnar om en hållbar framtid.

Den nya lokalen har, liksom den första, renoverats varsamt. Sara Lundqvist har både utbildning och stort intresse i byggnadsvård och ekologiskt byggande.

– Det känns naturligt att renovera klokt enligt traditionell byggnadsvårdsteknik med giftfria produkter och ren linoljefärg. För oss är det viktigt att vi lever som vi lär, hela vägen. Vi och våra anställda andas och jobbar här hela dagarna, betonar Sara Lundqvist.

Ganska snabbt har Thrive också blivit en auktoritet på området. Studenter vänder sig till dem för examensarbeten, de hjälper företag med profilkläder och är ett givet stopp för många turister som besöker Göteborg. Givetvis får även turisterna sig en dos folkbildning och de lämnar sällan utan att ha handlat något. Turisterna är en av anledningarna till att allt idag är på engelska i butiken.

­ – Och nu har vi kommit så långt i att vi behöver få hjälp i vår expansion, vi har helt enkelt fått växtvärk. Vi är en start up by heart, men inser att vi behöver människor omkring oss som är experter på olika områden för att vi ska kunna ta nästa steg. Dels har vi börjat anställa och knyta flera nyckelpersoner till oss, dels så har vi gått med ett tillväxtprogrammet på Business Region Göteborg, för att få stöd och input på vägen, säger Fredrik Alexandersson.

Citat

Nu har vi kommit så långt i att vi behöver få hjälp i vår expansion, vi har helt enkelt fått växtvärk.

Avsändare

Fredrik Alexandersson, Thrive

Och vi återkommer till klädproduktionen. För visst är det väl ändå många i modeindustrin som redan arbetar med exempelvis ekologisk bomull?

– Bomull är bara ett exempel på hur skevt det är idag. Vi har nått ”peak cotton”, en miljöförstörande bomullsproduktion som slagit i taket. Kraven på vatten till odlingarna och produktionen sänker grundvattennivåerna som i sin tur hotar livsmedelsproduktionen, betonar Fredrik Alexandersson.

För det visar sig att det går år 20 000 liter vatten, eller 170 badkar, för att framställa 1 kilo bomull. Sen kan man lägga till ytterligare uppåt 1000 liter för produktion, färgning och därefter blekning.

– Och så köper du dem på någon av kedjorna för 199 kronor. Det är ju inte hållbart någonstans, det fattar ju vem som helst, betonar Fredrik Alexandersson.

Image
En sko av materialet pinjatex, gjord på ananasfibrer

Många arbetar också med det som Fredrik beskriver som greenwashing, man nöjer sig med ett eller ett par plagg i en kollektion som är hjälpligt ekologiska.

– För oss är det big no-no. Så kan inte vi göra, då skulle vi inte sova gott om natten. Det läggs mycket fokus på ekologisk bomull, vilket är bra. Men vi vill också lyfta problematiken kring humana arbetsvillkor och vikten av att ge levnadslöner till de som producerar plaggen, fortsätter Fredrik Alexandersson.

– Vi drivs av passion för att göra världen till en bättre plats – ett plagg i taget. Vi har satsat på en stabil digital plattform och målet är självklart, vi ska växa både online och med fler fysiska butiker. Vi är övertygade om att det vi gör är rätt och att vi också kommer att kunna gå globalt, avslutar Sara Lundqvist.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content