Article image
Björn

Digitalisering tog familjeföretaget Carryline till nästa nivå

Befintliga kunder som står i kö för att köpa är en bra grund för goda affärer – men förr eller senare nås en platå där efterfrågan behöver öka ännu mer. För Kungälvsföretaget Carryline ledde en digital satsning i en analog bransch till ökad tillväxt och bättre resultat.

Main content

UTMANINGEN

Kungälvsbaserade Carryline producerar olika typer av transportörer för industrin som används av tillverkningsföretag inom bland annat livsmedel, tobak, bageri och läkemedel. Företaget grundades 1963, och var då först i världen med sina unika transportörer. Carrylines produkter består av aluminiumprofiler eller rostfria profiler som försetts med kedjor av plast, vilket kan jämföras med äldre produkter som historiskt bestått av stålkedjor i stålbalkar. I princip alla detaljer tillverkas in-house i Kungälv.

– Våra system är ideala för produkter upp till ungefär 15–20 kilo i vikt. Och det är väldigt många produkter som ryms inom det spannet. Om du går in i en vanlig mataffär kan du tänka på att varenda liten produkt har tillverkats i en fabrik, och då transporterats på någon form av transportör. Då får man en liten insikt i hur stor den här marknaden är, säger Björn Eriksson på Carryline.

Carryline startades av Ulf Henrekson som är Björns morfar och än i dag arbetar stora delar av släkten inom familjeföretaget som under de senaste decennierna haft enorm efterfrågan på sina produkter. För Carryline, som har ett 20-tal återförsäljare världen över, har det så klart varit tacksamt – men på ett sätt har det också varit en av de stora utmaningarna för företaget.

– Historiskt har vi inte haft någon uppsökande säljare. I Norden har företag kommit till oss för att de vill köpa våra produkter och internationellt har man kommit till oss för att man vill sälja dem, säger Björn Eriksson, och fortsätter:

– I mitten av 2000-talet var vi glada över att företag från olika länder ville sälja vår produkt och vi hoppade på det mesta, vilket visade sig bli väldigt spretigt i längden. Det hela ledde till att vi stampade i omsättning. Vi sålde visserligen bra, men vi hade nått en platå där vi inte längre växte som vi ville.

LÖSNINGEN

För att få en tydligare riktning i verksamheten och samtidigt få ordentlig snurr på tillväxten började Carryline göra en rad insatser. Genom Business Region Göteborg kom man i kontakt med programmet Steps to Export år 2008, där man mötte andra företag med liknande utmaningar och fick kunskap för hur vägen framåt kunde stakas ut.

– En viktig del var att börja rikta in oss på utvalda marknader i stället för att försöka göra allting på en och samma gång, berättar Björn Eriksson. I dag jobbar vi en del med Business Sweden som hjälper oss med marknadsundersökningar och för att hitta potentiella återförsäljare. Med hjälp av dem arbetar vi just i detta nu med några utvalda marknader, vilket än så länge varit väldigt framgångsrikt.

Citat

Vi har gått från att vara en garageverksamhet till att bli en industri.

Avsändare

Björn Eriksson, vd på Carryline, llc

Steps to Export förde Carryline framgångsrikt framåt och nu var det dags för nästa omtag. Med hjälp från Business Region Göteborgs konsulter fick Carryline nu hjälp med att göra en större analys av hela företaget. I analysen konstaterades det att det fanns stor förbättringspotential i den interna strukturen och organisationen.

– Vi fick bland annat hjälp med att strukturera upp vårt styrelsearbete. I styrelsen arbetade vi fram en tydlig strategi med visioner, mål och inte minst en plan för hur vi ska nå målen. Det kan låta som självklara saker, men det är inte alltid så självklart när man hela tiden har fokus på att producera och leverera lagda beställningar, säger Björn Eriksson.

Företagsanalysen visade också att arbetet med digitalisering hade halkat efter. Den sex år gamla hemsidan var inte längre representativ för företaget, och framförallt hade den inte vad som krävdes för att på ett bra sätt marknadsföra Carryline digitalt.

– Det här scenariot är inget som är unikt för Carryline. Många små- och medelstora företag är vana vid att jobba hårt, de är extremt duktiga på det de gör, och även om man förstår värdet i digitalisering är det inget man haft möjlighet att satsa på, säger Bernd Gustavsson, affärsutvecklare på Business Region Göteborg.

Image
BUSINESS REGION GÖTEBORGS AFFÄRSUTVECKLARE Bernd Gustavsson

Med små insatser kan man dock nå stora resultat, och Bernd Gustavsson fick i uppdrag att guida Carryline på resan mot det digitala företag som Björn Eriksson i dag kallar Carryline 2.0.

– Vi upprättade en kravspecifikation och tog reda på vad vi ville ha och vad som behövde göras. Den gamla hemsidan lämnade mycket att önska rent kosmetiskt, men det fanns också ett problem i att man hade fel avtal och att man betalade massor av pengar för osäkra plattformar, säger Bernd Gustavsson, och fortsätter:

– Vi kunde snabbt gå från flera olika leverantörer av hemsida, domäner och liknande till att ha en och samma leverantör, vilket på en och samma gång blev både säkrare och billigare. I samband med att vi började städa upp och strukturera insåg vi också att det fanns mycket bra material i form av bilder och filmer som kunde användas i den digitala marknadsföringen.

RESULTATET

I dag har Carryline en toppmodern hemsida, som i dagsläget finns på fyra olika språk. Översättningarna har gjorts av ett annat företag som deltar i tillväxtprogrammet Expedition Framåt, Språkbolaget AB, som Carryline fick kontakt med genom Bernd Gustavsson.

– Jag tycker att det här är ett mönsterexempel på ett företag som vågar inse att de är extremt bra på det de gör, men att de inte är bäst på allt och att de då är öppna för att ta in hjälp, säger Bernd.

Han beskriver det som att det tog fem minuter att övertyga Carryline om att man behövde satsa på digitalisering, men att resultatet ”tog företaget 20 år framåt i tiden”.

– Carryline gick från att vara en ordermottagare till att vara ett företag som syns över hela världen. Det finns många nischade företag med liknande verksamhet och Carryline är inte störst till sin storlek – men digitalt sett skulle jag påstå att de är det.

Ett annat område som sett en rejäl förbättring är Carrylines materialflöde. Lagret, som tidigare bestod av 600 onumrerade pallplatser har nu minskat till 200 platser – där varje pall också loggas digitalt för att få bättre kontroll. Man har också inrättat en produktionssupport som förser de olika arbetsstationerna med materialet de behöver, vilket lett till en avsevärt mycket mer effektiv produktion.

– Vi tog beslut att ta in en supply chain-konsult, berättar Björn Eriksson. Han har gjort ett fantastiskt arbete tillsammans med alla medarbetare på Carryline. Förra året kunde vi öka omsättningen med 10 %, samtidigt som vi har varit en person färre och dessutom har vi lyckats kapa bort 2 000 övertidstimmar.

Sammantaget har Carrylines insatser lett till att bolaget gått från 13 till 20 procents vinstmarginal – och härnäst är målet att öka till hela 25 procent genom att skruva och justera tillverkning, lagerhantering och generellt effektivare processer i hela organisationen.

– Det är så otroligt roligt att vi nu kan vara mer offensiva, vi har en fantastisk produkt och har högt ställda mål, vi har verktygen och organisationen att nå dem. Vi har gått från att vara en garageverksamhet till att bli en industri, säger Björn Eriksson.

BJÖRN ERIKSSONS TIPS FÖR ATT LYCKAS DIGITALT

1. Gör en plan. ”För oss var det väldigt viktigt att göra vårt digitala arbete grundligt. Ta reda på vad som är viktigt, vad behöver ni kommunicera och hur ska ni göra det?”
2. Välj rätt kanaler. ”En bra hemsida är så klart viktig, men för oss har till exempel YouTube varit effektivt för att visa upp våra produkter. Vi har också haft stor framgång på LinkedIn. Det är ett bra sätt att generera försäljning, men också en bra plats för att knyta kontakter.”
3. Kontinuitet. ”Jag tycker ofta man ser hur företag inte gör någonting på väldigt länge, sedan lägger man ut tio inlägg på en vecka. Jag tror att det är en mycket bättre idé att göra en långsiktig plan. Hur många inlägg ska ni ha på en vecka, och vad ska de innehålla?”
4. Visa vad ni har. ”Ofta sitter man på så mycket intressant innehåll, men man glömmer bort att berätta om det. Man själv och den närmsta kretsen känner till det, men ingen mer. Det finns mycket att visa i det man har i sin direkta närhet. Ta en enkel mobilbild och lägg ut, berätta vad ni gör. Det behöver inte vara så svårt.”
5. Sätt mål. ”Det underlättar om man kan mäta arbetet. De där målen kan se ut på många olika sätt. Det kan vara antal följare, antal visningar, kommentarer eller något helt annat. Men jag tror att det är viktigt att mäta och följa upp, så att man får ett kvitto på att man faktiskt går framåt.”

Färgbox

Fakta Carryline

Gör: Producerar transportörer för tillverkningsindustrin
Finns: Huvudkontor och tillverkning i Kungälv, har återförsäljare i ca. 20 länder
Antal anställda: 41 stycken
Omsättning: 68,7 miljoner (2018)
Resultat: 13,5 miljoner (2018)

Print this page:

Tip a friend

Bottom content