Article image
Coventry

Drömläge för fordonssamarbeten mellan Göteborg och Coventry

Bara några timmars resa från Göteborg ligger Coventry och Storbritanniens främsta fordonskluster. Business Region Göteborg besökte staden för att bana väg för regionens företag och kunde identifiera spännande samarbetsmöjligheter inom allt från rekrytering till R&D kring elektrifiering och nollemissioner.

Main content

Coventrys och regionen Warwickshires fordonsindustri sysselsätter 15 500 anställda inom utveckling och produktion, vilket är mer än en femtedel av Storbritanniens totala arbetskraft inom fordonssektorn. Tillväxten i antalet anställda sedan krisen 2009 har varit så stor som 204 procent. Antalet underleverantörer till fordonsindustrin i regionen omfattar ytterligare närmare 6 500 personer. I juni arrangerades företagseventet Business Festival i Coventry, och Business Region Göteborg var där med en delegation för att presentera Göteborgsregionen, locka nya investeringar och etableringar, men också för att titta på hur Storbritanniens fordonskluster utvecklas och undersöka möjligheten till internationella samarbeten och affärer med brittisk industri.

Liknande utmaningar

Göteborg och Coventry delar många likheter: de finns i två expansiva regioner med framgångsrika universitet och en framgångsrik fordonsindustri med internationella ägare. De är också två städer med liknande utmaningar i form av stora bygg- och infrastrukturprojekt. När Göteborg firar 400-årsjubileum 2021 firar Coventry utnämningen till Storbritanniens kulturhuvudstad och i och med det ska flera stora investeringar i stadsprojekt vara i hamn.

Tillverkare i förändring

En av de stora aktörerna i Warwickshire, ständigt på jakt efter ingenjörskompetens och konsulttjänster, är JLR Group, med bilmärkena Jaguar och Landrover. Verksamheten köptes 2008 av Tata Group som har ägnat de senaste tio åren åt att utveckla JLR till vad det är i dag, med 11 000 anställda och pågående internationell expansion. Inköpschef Stewart Lyle berättar att JLR redan har sträckt ut en hand till Göteborgsregionens och Trollhättans ingenjörsbolag och att man har utvecklade samarbeten med några ingenjörsfirmor redan. Man ser också utmaningen som närmar sig i och med Brexit, både sett till tullar, migration och förändrat regelverk och arbetar för att överkomma detta.

En annan fordonstillverkare i Warwickshire är Aston Martin som befinner sig mitt i en pågående förändringsresa enligt inköpschef Richard Jessen. Det är den största investeringen i företagets historia där man ska lansera sju nya modeller över sju år. Man siktar på att utöka produktionen från 5 000 fordon 2017 till att inom några år nå volymer om 14 000 fordon. För att lyckas har man utvecklat en så kallad multi site-strategi där man söker efter de bästa partners som går att få i världen för att utveckla lyxsportbilssegmentet och nästa generations crossover GT-segmentet.

JLR tillsammans med Tata och University of Warwick satsar också stort på R&D genom NAIC,

The National Automotive Innovation Centre. Just nu byggs ett stort center för smart mobilitet på universitetets område med plats för 1 000 forskare, ingenjörer och tekniker som ska utveckla framtidens lösningar inom e-mobilitet, uppkopplade och miljöanpassade fordon.

Samarbeten inom Geely

Geely finns också representerat i regionen, i form av LEVC, London Electric Vehicle Company. Geely köpte bolaget 2012 av Manganese Bronze Holdings, som då tillverkade den ikoniska London Black Cab. Sedan dess har man investerat mer än 250 miljoner pund i ett nytt huvudkontor och en ny produktionsanläggning med kapacitet att tillverka 36 000 elfordon per år i närliggande Ansty. Bolaget har på kort tid skapat över 1 000 arbetstillfällen samt utvecklat produkten mot elektrifiering och lägre utsläpp för att möta städers krav på nollutsläpp. Man befinner sig mitt i en lansering av en nollemissionstaxi, och senare kommer också en minivansmodell för godstransport. Det är en fantastisk resa som åstadkommits med god hjälp av Volvo Cars ingenjörskonst och produkter och Geelys forsknings- och utvecklingsföretag CEVT i Göteborg, så pass bra att flera städer nu anammar produkten. Med Volvo Cars drivlina för plugin-hybrider, annan teknikdelning och Volvo Cars återförsäljarnät skapas skalfördelar för LEVC. Samarbetet visar hur nära länkade Göteborgsregionens fordonskluster är med Coventrys fordonskluster. Det syns även i andra etableringar här, som till exempel att Semcon och Sigma redan är på plats.

 

Fler intressanta företag i Coventry:

CCA, CAD CAM Automotive

Har med hjälp av kinesiska investeringar utvecklats från leverantör av design- och produktionsuppdrag för andra till att bli ett eget OEM-bolag med produktionskapacitet för 20 000 fordon. Målet är att etablera ett nytt, eller återetablera ett existerande, fordonsmärke på den internationella marknaden, troligtvis också inom taxi- och godstransportsegmentet.

 

ASM Technologies

Globalt fordons-IT-bolag med allt från molntjänster och industriell IT för produktion, till AR/VR, AI och ML, big data och IT-säkerhet. ASM söker fler samarbeten och affärer med andra kluster som t ex det i Göteborgsregionen.

 

Apex Recruitment

Rekrytering med fokus på fordonsindustri och generell tillverkningsindustri. Har planer på att etablera sig i Göteborg.

 

Vill du veta mer om fordonsindustrin i Storbritannien?

Kontakta SMMT som representerar fler än 800 företag inom den brittiska fordonsindustrin.

 

 

Print this page:

Tip a friend

Bottom content