Article image
Sam Friberg, Företagslots med Markus Oddestad, ägare och Henrik Lind, hotelldirektör från Hotel Royal har fått hjälp av Sam Friberg, Företagslots

En krockkudde mellan näringsliv och myndigheter

En anställd hotades av utvisning och en diskussion om dokumentation med Arbetsmiljöverket hade låst sig. Markus Oddestad och Henrik Lind på Hotel Royal i Göteborg kände sig både ledsna och frustrerade. Då ringde Sam Friberg från Business Region Göteborg – en av Göteborgs Stads två företagslotsar.

Main content

Det var för knappt ett år sedan som Markus Oddestad och Henrik Lind, ägare och hotelldirektör från Hotel Royal, blev intervjuade av Svenskt Näringsliv. De uttryckte i en artikel sin frustration över det stundtals fyrkantiga bemötandet från myndigheter och berättade om två olika diskussioner de hamnat i. En med Arbetsmiljöverket och en med Migrationsverket. När Göteborgs Stads företagslots Sam Friberg läste artikeln blev han riktigt upprörd å hotellets vägnar och kände att detta var en typisk situation där han som lots kan och bör finnas med för att stötta företagaren.

– En dag ringde Sam, presenterade sig och frågade om han fick komma och prata med oss. Jag kände till både Business Region Göteborg och företagslotsarna, men hade aldrig tänkt att det kunde vara något för oss. Men det var riktigt skönt att få en utomstående att bolla situationen med, säger Markus Oddestad, som är en av ägarna till Hotel Royal.

Hotel Royal är Göteborgs äldsta hotell. Det började byggas redan 1850 som Sundbecks Nya Hotell och har sedan 1980 drivits av familjen Oddestad. Hotellet har 76 rum och fokuserar på, sova och frukost.

– Vår ambition är att vara personliga och jag som ägare är väldigt aktiv i den dagliga driften. När det då blir diskussioner med myndigheter är det lätt att ta saker och ting personligt och bli frustrerad istället för lösningsorienterad.

Citat

Sam blev liksom en part mellan oss och myndigheten och kunde hjälpa både oss och myndigheterna att hitta en väg framåt som fungerade för båda utan att det blev fel.

Situationen med Arbetsmiljöverket grundade sig i en diskussion om dokumentation och en förändring som snarare ledde till merarbeten än förbättringar för hotellets personal. När Sam Friberg hade fått dilemmat klart för sig fick han okej från Markus att kontakta Arbetsmiljöverket å hotellets vägnar.

– Jag hade en bra diskussion med Arbetsmiljöverket och kunde bättre förklara hotellets perspektiv och fungera som en medlare. Jag var även med på ett möte mellan hotellet och Arbetsmiljöverket och kände att jag kunde göra nytta för båda parter.

Markus håller med och konstaterar att det var en trygghet att ha stöd från Sam i diskussionen med Arbetsmiljöverket.

– Sam blev liksom en part mellan oss och myndigheten och kunde hjälpa både oss och myndigheterna att hitta en väg framåt som fungerade för båda utan att det blev fel.

Men hotellet hade också problem med Migrationsverket och de komplikationer som medföljt av att anställa en person som kom från utanför EU.

– Här kunde jag förklara hur ett annat företag i Göteborg hade löst en liknande situation. Jag har förstått på Markus och Henrik att allt är löst nu och att personen fick stanna och har kvar sin tjänst på Hotel Royal, säger Sam Friberg.

I Göteborg finns i dag omkring 55 000 företag. Många av dem har i olika sammanhang kontakt med såväl förvaltningar och bolag inom staden som med statliga myndigheter. Denna kontakt är inte alltid enkel och företagslotsens uppgift är att hjälpa till just i mötet mellan näringsliv och myndigheter.

– Vårt uppdrag att fungera som en krockkudde mellan myndigheter och företagare. Jag har stor respekt för lagar och regler och är tacksam över att vi har starka tjänstemän som ser till att lagarna följs. Samtidigt är det viktigt att vi inom den offentliga världen förstår att våra beslut påverkar företagare och deras vardag.

Att medverka till att hitta lösningar på diskussioner som uppstått i relationen mellan företagare och myndigheter, är en del av företagslotsarnas vardag. Ju mer komplexa problem desto bättre menar Sam Friberg.

– Vi har lagt ut en del information på webben som svarar på de vanligaste frågorna vi får. Vi vill hellre lägga tiden på att lösa komplexa problem eller reda ut situationer där det kan vara viktigt i vilken ordning man som företag kontaktar myndigheter, kommunala bolag eller förvaltningar. Som företagare i Göteborg är du dock alltid välkommen att ringa till en företagslots. För oss är det viktigt att det är enkelt att driva företag i Göteborg och vi hjälper gärna till.

Färgbox

Vad är företagslotsen?

Företagslotsen är en väg för näringslivet in till kommunens alla förvaltningar och bolag och kan bland annat hjälpa till med svåra ärenden.

I Göteborgs Stad ansvarar företagslotsen för att hjälpa företagare som står inför mer komplicerade tillståndsärenden.

Företagslotsen är en av Göteborgs Stads strategiska satsningar på att förbättra företagsklimatet och tillväxten i Göteborg.

 

Print this page:

Tip a friend