Article image
Robert Bloom är säljcoach som håller workshop i Why they buy

Förstå kunden – öka försäljningen

För att förstå varför en kund köper behöver du lära dig mer om din kund och anpassa kommunikationen. Säljcoachen Robert Blooms workshop ger dig konkreta verktyg och metoder som bidrar till både bättre resultat och djupare kundrelationer.

Main content

Två av tre kunder tappar lusten att köpa efter en säljpresentation. Och bara tre procent av alla konsumenter säger sig lita på säljare. Då är det något som är fel – och något som behöver ändras.  

– Tidigare har man mest pratat om hur man säljer, men vill du bli en framgångsrik säljare behöver du också ta reda på varför kunden köper. Det vill säga utgå från dennes perspektiv. När du har en större kunskap om kundens värderingar får du en snabbare koppling till kunden, en bredare bas att stå på och dessutom en beständig och bra relation. Du både accelererar och expanderar din kunskap, förklarar han.

Metoden heter ”Why they buy” och bygger alltså på att lära sig mer om vilka värderingar som styr köpbeslutet. Den utgår från fyra kundstereotyper och för dig som säljare gäller det att snabbt identifiera vilken typ din kund är och vad som triggar eller avtänder honom eller henne. Sedan ska du anpassa din kommunikation därefter – det är som att prata rätt språk med någon från ett annat land, jämför Robert Bloom.

– Det är ju enklare att prata isländska än svenska med en kund från Island, och det kommer definitivt att öka möjligheterna till köp. Det här är samma sak. Men det innebär också att du behöver lära dig isländska, säger han.

Så man kan alltså se workshopen som en språkkurs där du både lär dig känna igen språket, lär dig tala det och sedan också använda det på rätt sätt vid rätt tillfälle. Då kommunicerar man på bästa sätt med den moderna kunden, menar Robert Bloom. Hans företag Regium International är noga med att poängtera att workshopen inte är en samling anekdoter om misslyckade kundrelationer eller klantiga säljpresentationer, utan hands on. Riktig inlärning, beständig kunskap, resultatinriktade övningar.

– Det finns inget värre än att som företagare lägga pengar på att utbilda personal, och så kommer de tillbaka med massor av inspiration och motivation men inget konkret. Den här workshopen ger dig sammanhanget direkt efter första gången och en metod som du kan använda med en gång så att du blir bättre på ditt jobb. Vi hjälper dig att leverera resultat och har haft deltagare som ökat sin omsättning med 20 procent på ett kvartal med hjälp av ”Why they buy”, säger Robert Bloom.

Färgbox

Nyfiken på Robert Blooms workshop om säljmetodik? Workshopserien riktar sig till små och medelstora företag i Göteborgsregionen som deltar i tillväxtprogrammet Expedition Framåt och består av tre stycken tretimmarsträffar som börjar den 27 september. För mer information om Expedition Framåt, se länken nedan.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content