Article image
2010 tog Anette Yngvesson, vd för Fraktkompaniet i Mölndal AB, emot priset Årets Tillväxtföretag på Inspirationsdagen. Idag är fokus på att förstärka företagets service genom digitala medier.

Fraktkompaniet ökade omsättningen från 125 till 250 miljoner

År 2010 blev logistik- och transportföretaget Fraktkompaniet Årets tillväxtföretag. Hur har det gått sedan dess – och vad har utmärkelsen betytt? Vd Anette Yngvesson berättar.

Main content

Hur har ni vuxit sedan ni fick priset?

– Vi har utvecklats enligt plan genom att ta stora kliv vartannat år. Vi har dubblat vår omsättning från 125 till 250 miljoner sedan vi fick tillväxtpriset. 2010 öppnade vi kontor i Stockholm, 2012 öppnade vi kontor i Helsingborg och nytt lager i Göteborg. Två år efter det köpte vi ett bolag i Göteborg och förra året flyttade vi till ett större lager i Helsingborg eftersom vi vuxit ur det gamla. Vi har gått från 15 till 70 medarbetare.

Vad betydde utmärkelsen Årets tillväxtföretag för er?

– Vilken egoboost det var att få pris och vara ett vinnande team! Det var otroligt roligt och inspirerande för både mig och alla medarbetare att få den bekräftelsen på att vi lyckats. Dessutom fick vi medial uppmärksamhet som vi faktiskt inte var beredda på. Den bidrog till nya kunder, var bra för varumärket och blev ett startskott på nästa tillväxtresa. Vi insåg värdet av att synas, vilket ledde till att vi började strajpa våra bilar till exempel.

Image
Vd Anette Yngvesson och lagerchef Michael Johnson för Fraktkompaniet. Bild: Carina Berg

Hur har Expedition Framåt bidragit till Fraktkompaniets tillväxtresa och utveckling?

– Flera medarbetare har gått ledarskapsutbildning, jag har gått en tillväxtutbildning som gav mig viktiga nycklar, och jag försöker gå på ledarskapsseminarier och olika nätverksträffar. Just att träffa och prata med och lyssna på andra är nästan det mest utvecklande! Annars blir man lätt enkelspårig. Det är inspirerande att höra hur andra löst sina problem.

Vilka utmaningar står ni inför?

– Jag skulle tro att vi har samma problem som många företag som växer snabbt: att inte hinna med organisationsmässigt. Att anställa i tid, hålla kvar den höga servicenivån och få in saker och ting i system. Vi pratar och arbetar mycket med detta internt. I vår bransch handlar det också om att säkra de duktigaste chaufförerna och få tag på bästa bilarna.

Enligt er plan är 2017 ett mellanår vad gäller tillväxt. Vad pågår just nu?

– Vi laddar för Fraktkompaniet 3.0, som vi kallar det internt. Vi har rådfrågat kunderna vad som är viktigt för dem, och ett av målen är att göra det enklare att anlita oss digitalt. Den nya generationen kunder vill i större utsträckning använda appar än att sitta i telefon. Vi byter affärssystem och bygger en ny hemsida – ett omfattande jobb för att göra saker enklare.

Färgbox

Fraktkompaniet AB
Gör: Transporterar och lagrar främst för byggbranschen och detaljhandeln
Grundades: 2006
Vinnare: Vann 2010 kategorin Årets tillväxtföretag
Finns: Kontor och lager i Göteborg, Stockholm och Helsingborg, kör över hela Sverige
Antal anställda: 70
Antal bilar: 50 egna och cirka 400 kontrakterade

Print this page:

Tip a friend

Bottom content