Det håller Anette Fernström med om.
– Jag fick en otrolig inspiration och vågade investera i fler digitala tjänster.
En digitalbyrå fick i uppdrag att ta fram en komplett portal för massörerna och ett förbättrat klippkort för kunderna. Ywonne Genberg tipsade om en digitaliseringscheck från Västra Götalandsregionen som Anette Fernström kunde använda för att delfinansiera utvecklingen.
– Digitalisering kostar pengar och vi stod inför väldigt stora investeringar så alla bidrag var välkomna. Men jag bestämde mig tidigt för att utgå ifrån effekt. Den ekonomiska satsningen var stor, men den var enkel att räkna hem och jag var övertygad om att den skulle utveckla affären. Och jag fick rätt, säger Anette Fernström.
RESULTATET
Januari 2017 implementerades den nya hemsidan, en app för kunder och en portal för massörer. Det blev ett totalt skifte för Hälsoresurs.
– I dag är vi ett helt annat företag än tidigare, säger Anette Fernström.
För massörerna har digitaliseringen inneburit att de inte längre behöver rapportera någonting utan får en automatisk utbetalning varje månad. All information och dokumentation finns på portalen.
– De kan enbart ägna sig åt att massera. I vanliga fall behöver en massör med eget företag räkna med att lägga kanske 30 procent av sin tid på administration, sälj och marknadsföring för att få kunder. Men det gäller inte våra, de får allt det av oss, säger Anette Fernström.
Citat
Föreläsningarna är fantastiska och jag har varit på en del utbildningar och ser det som en mycket bra källa till inspiration, särskilt om man hamnar i bra sammansatta diskussionsgrupper.
Avsändare
Anette Fernström, vd för Hälsoresurs, om Expedition Framåt
För Hälsoresurs har digitaliseringen inneburit stora tidsvinster och mindre administration eftersom klippkortsutskick och tidrapportering nästan helt försvunnit. Och det är också här, i nästa led, som Hälsoresurs har tänkt till och utnyttjat konsekvenserna av sitt digitala skifte. Det gick bra för företaget tidigare, men nu är stabiliteten och lönsamheten ännu bättre.
– Tillväxt möjliggör digitalisering, digitaliseringen möjliggör tillväxt, och så fortsätter det i en positiv spiral, konstaterar Anette Fernström.
Men det gäller att ta tillvara på möjligheterna, menar hon.
– I stället för en administratör kunde jag anställa en kommunikatör, vilket är en fantastisk lyx för ett så litet företag. Satsningen på proffsigare kommunikation både externt och internt har gett otroliga effekter och har verkligen stärkt vårt varumärke.
Kontakten med massörerna är också mycket trevligare i dag, säger hon.
– Förr hörde vi av oss i negativa sammanhang: du har glömt rapporter, fakturan stämmer inte och så vidare. Det skavde när vi tvingades vara poliser. I dag kan vi fokusera på det roliga och har tid att ordna träffar och erbjuda utbildningar.
Dessutom har företaget fått fler goda omdömen, fler följare på sociala medier och bra marknadsföring nästan på köpet.
– Det pratas om oss i olika forum, massörer frågar och andra ger positiva omdömen som att vi är smidiga att jobba med och att du som massör får allting serverat. Följden är att vi får fler spontanansökningar från massörer som vill ansluta sig.
Om man jämför slutet av 2015 med slutet av 2017 är förändringarna enorma. Inga klippkort behöver längre handskrivas, läggas i kuvert och postas.
– Nu är vi ett företag som fungerar digitalt i processer, på nätet och i sociala medier. Vi har en otrolig tillväxt. Hade vi inte tagit steget mot digitalisering skulle vi aldrig nått hit.