Article image
Företagsrådgivare på Expedition Framåt, Business Region Göteborg

Goda råd är inte dyra – skräddarsydd rådgivning för småföretag

Rådgivning, skräddarsydd utifrån dina och företagets behov, kan vara bästa lösningen när du behöver en skjuts framåt. För de företag som deltar i Expedition Framåt står professionella affärsrådgivare redo att hjälpa till med strategiska frågor. Så här går det till.

Main content

När du och ditt företag har gjort en tillväxtanalys hos Expedition Framåt och står med listan med fem rekommendationer i handen, rekommendationer om vad ni behöver jobba med för att förbättra er tillväxtpotential – ja, det är då som det konkreta arbetet mot ökad tillväxt börjar. Dags att kavla upp armarna alltså.

Men i det här läget kan många företagare uppleva att de saknar verktyg och plan. De där rekommendationerna kan bli svåra att ta tag i för att man helt enkelt inte vet hur – eller för den delen hur man ska få tid att genomföra det. Då kan det vara läge att plocka in en företagskonsult som, bildligt talat, kommer med en verktygslåda, öppnar den och hjälper dig att välja rätt verktyg.

– Som medlem i Expedition Framåt kan du signa upp dig på skräddarsydd rådgivning med någon av våra konsulter som hjälper dig framåt inom de områden som analysen pekat ut, säger Charlotta Johansson, en av Expedition Framåts företagsrådgivare.

Image
Charlotta Johansson, företagsrådgivare på Expedition Framåt

SKRÄDDARSYDD HANDLINGSPLAN

Hon eller någon av de andra företagsrådgivarna sätter då ihop en handlingsplan baserad på de fem prioriterade områdena på listan. Konkret och anpassad.

– Jag brukar göra handlingsplaner som spänner över ett kvartal eller ett halvår så att de blir greppbara. Åtgärderna kan vara att vi bokar in två eller tre workshops som till exempel kan handla om hur man organiserar för tillväxt eller hur man jobbar med tillväxtteam eller säljstrategi. Allt utifrån behoven. Vi är också måna om företagarens tid så vi utformar schemat så att det passar in i den dagliga verksamheten och gör det möjligt för företagaren att ta sig an den här utvecklingen vid sidan om det vanliga jobbet, säger hon.

Enkelt förklarat köper du som företagare timmar och bestämmer tillsammans med den eller de konsulter du tilldelas vad, hur och när ni ska träffas.

– Det kan vara halv- eller heldagar, på konferensanläggning eller på kontoret, individuellt med vd eller annan ledare eller i grupp med de som berörs. En av styrkorna med vår rådgivning är att den är just skräddarsydd. Det är inte något färdigt, standardiserat paket som företaget måste följa oavsett om det passar eller inte, utan bygger helt och hållet på behoven. Och skulle något oförutsett inträffa eller andra behov uppstå, anpassar vi rådgivningen till det, säger företagsrådgivaren Karin Öberg.

FINGERTOPPSKÄNSLA I MATCHNINGEN

Expedition Framåt har 36 fristående konsulter, alla rutinerade specialister på företagsutveckling med kompetensen att se helheten och bredden i tillväxtprocessen. Antalet experter borgar för att företaget paras ihop med en person vars arbetsmetoder och personlighet passar just dem. Och det, menar Karin Öberg, ät ytterligare ett av programmets styrkor.

– Vi i våra roller som företagsrådgivare har möjlighet att utse en konsult som verkligen passar. Vi känner både våra deltagare och våra konsulter väl och kan avgöra om ett företag behöver någon med lite mjukare framtoning eller någon som pekar med hela handen. Vissa kanske gillar någon som rycker upp allt med rötterna och börjar om från början, medan andra vill bygga vidare på det som redan finns. Det handlar om fingertoppskänsla och att alltid se till att företagaren får förtroende för personen som kommer till dem, säger hon.

Image
Karin Öberg, företagsrådgivare på Expedition Framåt

Affärsutvecklarnas bakgrund och specifika kompetens är naturligtvis också viktig, och även här kommer företagsrådgivarnas fingertoppskänsla in.

– Vi har till exempel deltagande företag som vi vet inte skulle ta råd från någon som inte har den rätta utbildningen. Det är vi lyhörda för. Men vi vill också utmana. Företagarna tror ofta att de måste ha en konsult som verkligen kan deras bransch – men då kan det vara vår uppgift att fråga om de verkligen vill ha in någon som kan exakt samma saker som de, eller någon som kan se på deras verksamhet med nya ögon och ifrågasätta, säger Karin Öberg.

– Jag har till exempel haft fall när både konsulten och företagaren reagerat på att de har helt olika profiler på LinkedIn och undrat hur jag tänkt när jag föreslog att de ska jobba tillsammans. Men min känsla var att de skulle gilla varandra som personer – och det har verkligen fungerat jättebra, säger Charlotta Johansson.

OLIKA UPPLÄGG FUNKAR FÖR OLIKA FÖRETAG

Hur företaget väljer att använda sin eller sina konsulter är helt individuellt. Vissa vill ha punktinsatser under kortare tid, andra vill ha någon att bolla med under lång tid. Ibland behövs generell kompetens, ibland extremt specifik.

– Ett vanligt upplägg är att man har en ”överkonsult”, säger Karin Öberg och gör citattecken i luften, en person som företagaren kan ringa till och kanske träffar en gång i månaden, alltså en person som hjälper till med det övergripande, medan andra mer specialinriktade konsulter har hand om till exempel digital marknadsföringsstrategi, ledarskapsutveckling eller vad det kan vara.

Men Charlotta Johansson är snabb att förtydliga vem som gör det faktiska jobbet.

– Expedition Framåts experter gör inte jobbet åt företagarna. Däremot jobbar de med dem och pushar dem så att det själva hittar ”huret”. Det innebär mycket eget jobb och läxor mellan gångerna man ses. Det kan vara tufft för många att inse, men de måste själva lära sig, annars får de inte ut något av rådgivningen.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content