Article image
Amer Mohammed

Han navigerar Stena Lines digitala utveckling

Till år 2021 ska Stena Line vara världens första kognitiva bolag assisterat av artificiell intelligens inom alla delar av bolaget, från finans till säljarna i butikerna ombord, har chefen för digitala innovationer, Amer Mohammed, slagit fast.

Texten är hämtad ur Business Region Göteborgs och Näringslivsgruppen, Göteborg & Co:s Magasin Göteborg med underrubriken Berättelser från staden med attityd. Bilagan distribuerades med Dagens Industri i maj.

Main content

Varje hinder eller utmaning som har kommit i Amer Mohammeds väg verkar ha förvandlats till en affärsidé, ett företag eller ett nytt steg i karriären. Som nyexaminerad programmerare, precis när it-bubblan hade spruckit 2001, började Amer jobba som tidningsutdelare eftersom it-jobben lyste med sin frånvaro. Det här var innan smartmobiltiden, alltså gick det inte bara att ta en bild av trasiga tidningsställ utspridda över staden och lätt uppdatera läget via mobilen till huvudkontoret.

– Jag såg möjligheten att skapa ett system som automatiskt kunde lära sig läget och hur stora upplagor som krävdes i olika positioner i en stad. Det var mitt första maskinlärningsuppdrag, berättar Amer Mohammed när vi träffas på Stena Line, där han är ansvarig för AI-utvecklingen på rederiet. Vi slår oss ned i Dan Sten Olssons rum. Inget konstigt med det, tycker Amer, som numera är digital mentor åt koncernchefen.

Så föddes Healthy Heroes-appen

Distributionssystemet blev en ny affärsidé som tog Amer till Schweiz och hans första företagsaffär. När han gick vidare blev dataspelet World of Warcraft (WoW) hans nästa stora utmanare. Han spelade 6 timmar per dag, 6 dagar i veckan för att bli bäst i världen.

– Det tog två år att nå topp tre i världen. Men det idoga spelandet hade ett pris: ”Inget mer sex för dig, mannen, om du inte slutar med det där”, sade frun när Amer var uppe i 120 kilo.

– Då blev det allvar, skrattar Amer. Och han började sitt nya hälsosamma liv med en träningsapp. Naturligtvis tänkte den snart betydligt lättare Amer att appen gick att förbättra genom att förena belöningssystemen i WoW och Runkeeper. Så föddes Healthy Heroes-appen som kombinerar motion med det som i vanliga fall skapar spelmissbruk. Appen sålde han för fyra år sedan och började investera i småbolag.

Då ringde en headhunder upp och undrade om Amer ville träffa Stena IT.

”Men är det inte i paritet med Skatteverket?”, tänkte Amer som vant sig vid att vara sin egen, men heller aldrig sagt nej till ett möte.

– Så här i retroperspektiv tänker jag att jag var lite arrogant vid det där första mötet. Men jag var ärlig med vad jag tyckte om strukturen, att man inte kan separera affärsutvecklare från it.

"Som att kasta en handgranat i bolaget”

Amer behövde egentligen inte jobbet på Stena, men såg potentialen och fortsatte att vara kaxig.

Inom parentes, de som gjorde personlighetstestet inför anställningen varnade: ”Om ni anställer Amer är det som att kasta en handgranat i bolaget”.

– Ja, jag säger vad jag tänker och har svårt att förstå varför man inte vill vara bäst på det man gör.

Amer hade en oglamorös, ganska tuff uppväxt i Stockholmsförorten Fittja.

– Jag undrade alltid varför vi skulle vara fattiga. Vi hade två armar, två ben, precis som Bill Gates, varför skulle vi ha det dåligt ställt?

När Amer tog jobbet på Stena IT skämtade han om, men var också allvarlig, att om de vill stoppa honom får de ge honom sparken.

– När jag tog jobbet på den digitala utvecklingen på Stena Line blandade jag mig i hur affärer funkade, och fick höra ”du är på it, vad har du med affärer att göra?” Men det var inte värdigt ett 12 miljarders bolag, tyckte Amer.

Dan Sten Olsson applåderade

Han mejlade Jari Virtanen, CTO på Stena Line, och skrev: ”Jag heter Mohammed och du behöver träffa mig!”. Amer hade förberett en presentation inför den årliga Stena-dagen när hela familjen Olsson lyssnar på föredrag med fokus på framtiden.

– Jag lanserade på scen vad artificiell intelligens kan göra för Stena Line. Men jag hade valt att kalla systemet som skulle styra Stena inom 10 år för Pluto.

– Folk stirrade nervöst ned i golvet. Då ställde sig Dan Sten Olsson upp och applåderade. De övriga hängde på.

Och resten är historia, som det brukar heta. Dan Sten Olsson och Amer träffas nu en gång i månaden via mentorprogrammet Stena Turntable. De promenerar, diskuterar vilt med Amer som digital mentor.

Och vad pratar de om? Det blir mycket Pluto.

– En hel del av det vi gör kan ersättas av maskiner och därför måste all data samlas på ett ställe i företaget. Poängen i dialogen är att även om jag är tekniskt lagd, gillar inte heller jag teknisk mumbo jumbo. Affärsnyttan som tekniken kan skapa är det centrala; att addera värden.

Affärsnyttan är det centrala

Som chef för digitala innovationer har 37-årige Amer Mohammed förklarat, att till år 2021 ska Stena Line vara världens första kognitiva bolag assisterat av artificiell intelligens. Och det gäller alla delar av bolaget; HR, finans, de som jobbar i hamnen, säljare i butikerna ombord och så vidare.

– Vill man bygga affärer i nya tider håller det inte att mänskliga resurser sitter med excel-dokument åtta timmar per dag och sedan väntar på sin lön. Även en hel del på finanssidan kan automatiseras. Som för så många andra bolag gäller det för Stena Line, enligt Amer Mohammed, att inte se fartyg som den enda eller främsta tillgången, utan själva upplevelsen och nyttan för kunder av att förflytta sig. Om det om 200 år är teleportering som gäller, ska Stena Line vara bäst på det, säger Amer.

– För att nå dit krävs människor med rätt attityd. Men attityd och passion går inte att googla sig till.

När Amer Mohammed, chef för digitala innovationer på Stena Line, drog upp de digitala riktlinjerna var målet att till år 2021 vara världens första kognitiva bolag assisterat av artificiell intelligens. AI-systemet döpte de till Pluto. En annan utveckling som redan kommit igång inom Stena Line är virtuella assistenten Stina, en avancerad variant av Apples Siri. Stina är en plattform för Stena Lines AI-era. Det är hon som svarar på mejl och på de vanligaste frågorna som ställs av kunder för att frigöra mänsklig kapacitet att göra det inte bottar kan.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content