Article image
Internationell handel och export i fokus när Internationella Handelsdagen gick av stapeln

Handel och export i fokus när Internationella Handelsdagen gick av stapeln

Under några timmar fick de cirka 200 besökarna på Internationella Handelsdagen möjligheten att resa ett expressvarv runt jorden. Internationella Handelsdagen är mötesplatsen och forumet för företagare som arbetar med internationell handel, eller vill komma in och börja exportera internationellt.

Main content

Samtidigt som exportmarknader, information och nätverk blir alltmer tillgängliga, ökar också konkurrensen. Idag är rätt kunskap och rätt kontakter avgörande för att säkra din internationella affär. Under Internationella Handelsdagen fick deltagarna bland annat ta del av läget i handelspolitiken, coronavirusets påverkan på handelstrender och världsekonomi, affärskultur i olika länder samt utmaningar och möjligheter med att exportera på till exempel den indiska, franska och mexikanska marknaden. 

Selma Pettersson, Client Manager, Kantar Sifo AB, besökte Internationella Handelsdagen för första gången och var positiv över besöket.

- Jag är väldigt nöjd med dagen, det har varit många intressanta ämnen, engagerade talare och viktiga frågeställningar. Mest intressant tyckte jag diskussionen om affärskultur i olika länder var. Sen tycker jag att Sofia Breitholtz delade med sig av väldigt bra erfarenheter, bl.a. vikten av att lägga tid och resurser på market intelligence och research innan man går in på en ny marknad. Jag gillade även punkten angående experimentering under paneldiskussionen, en väldigt viktig aspekt som borde få mer uppmärksamhet, säger Selma Pettersson.

- Det jag tar med mig från dagen är många nya kontakter och insikten i värdet av att ibland sitta lugnt i båten i denna intressanta tid av förändring, om än lite läskig tid. Att det ibland gäller att ta ett steg tillbaka för att få en bättre översikt över situationen, säger Selma Pettersson. 

Image
Selma Pettersson

Cecilia Malmström, f.d. Handelskommissionär EU och gästprofessor Göteborgs Handelshögskola var på plats och berättade om läget i handelspolitiken ur europeiskt perspektiv och berörde bland annat frihandel, amerikanska tullar, WTO och handelskonflikter. Annika Winsth, Chefsekonom Nordea, stod för en nulägesanalys inom handelstrender och världsekonomi, där coronaviruset hade en given och central roll. Annika belyste bland annat att marknaden är bra på att beräkna risk, men att problemet med viruset är att man inte har någon aning. Hon sa även att det kommer att bli ett ”lättnadsrally” den dagen det är över.

Under dagen fanns det även möjlighet till en Exportboost, en träff med exportrådgivare som gav individuellt anpassad support och konkreta erbjudanden om allt från finansiering av exportaffärer till affärskontakter utomlands. En av dessa exportrådgivarare var Business Region Göteborgs företagsrådgivare i affärsnätverket Enterprise Europe Network (EEN), Seymur Badirkhanov.

Image
Seymur

- Internationella Handelsdagen är en viktig mötesplats där företag får möjlighet att diskutera internationalisering och export, både med varandra och med experter inom olika områden och länder. Det är även en bra möjlighet att uppdatera sig inom rådande trender, så som e-handel och konsumentbeteende, säger Seymur Badirkhanov.

I år fanns det marknadsplatser från exempelvis Kenya, Tyskland och Japan så att man kunde få kontakt, hjälp och information direkt. Även företagare som berättade om sina erfarenheter inom export eller etablering, utmaningar och vad företag bör ha i åtanke vid export, berättar Seymur.  

Print this page:

Tip a friend

Bottom content