Article image
Tillväxt turism

Hela skärgården visas upp i sommar

- Nu kör vi under Donsö-bron, eller heter den Styrsö-bron egentligen? Frågan uppstår då vi saktar in under bron som förbinder dessa två öar. Svaret beror väl lite på vilket perspektiv man har. Just förbindelser står i alla fall på agendan när den friska vinden viner kring resenärerna - men planen ligger fast, Göteborgs Stad ska knyta samman skärgården till en enda stor härlig destination att öluffa runt i.

Main content

Från Vrångö i söder till Rörö i norr jobbas det aktivt med att snacka ihop sig och skapa rätt förutsättningar för utveckling av turistnäringen. Business Region Göteborg, Göteborg & Co och Turistrådet Västsverige kallar projektet Tillväxt Turism. Medarbetare på Turistbyrån och aktörerna ute på öarna som agerar så kallade info points får denna dag chans att träffas för att se, uppleva och lära om varandras verksamheter. Skärgårdsutvecklare Annica Berg är en spindel i nätet.

- Vi skapar en gemensam utvecklingsprocess och är drivande för att få ihop aktörerna i hela skärgården för att skapa en långsiktigt hållbar exportmogen besöksdestination, förklarar Annica Berg.

Detta innebär konkret att hon bland annat ser till att infrastruktur finns på plats. Till exempel fler miljövänliga transporter men även så mundäna saker som att varje plats har tillräckligt antal offentliga toaletter. Ett aktuellt önskemål är att permanenta kollektivtrafiken via båt från centrala Göteborg ut till fler öar, speciellt i norra skärgården. Ola Tulldahl, ägare och pensionatschef på Styrsö Skäret, ser detta som den viktigaste frågan.

- Det behövs reguljära skärgårdsfärjor året runt för att inte bara turister utan även göteborgare ska kunna upptäcka oss. Vi behöver lyfta hela Göteborg och det är riktigt roligt att få skapa sammanhållning i hela skärgården.

- Ja, det är helt rätt, fyller Linda Sturk från Turistrådet i. Vårt mål med dagens resa är att engagera alla tillsammans så att vi kan tipsa besökare om varandras verksamheter. Redan i maj kommer vi att presentera öluffningstips för 12, 24 och 48 timmars-turer. Vi fokuserar på att hitta och samarbeta med företagare som vill ta sig in på den internationella marknaden.

Image
Tillväxt turism

På plats i pensionatets hemtrevliga matsal berättar Ola Tulldahl om alla italienska kunder som älskar vår svala göteborgska sommar. Vi tipsas även om Isbolaget längst ut på piren på Donsö, om Evas på Hälsö som är ett café och inredningsbutik i Hälsö hamns gamla ”kokseboa” och om Brännö Varv som sammanfattas som en blandning av Berlin möter Karibien möter skärgården med bed & breakfast. Så visst finns det ställen att upptäcka!

Och dessa företagare som är med i Tillväxt Turism får stöd att affärsutveckla sina koncept mot den internationella marknaden.

- Syftet är att våra tre organisationer ska kunna skapa ännu bättre nytta för företagen inom besöksnäringen, menar Eva Källrot från Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt. Det är viktigt att jobba med produktveckling men även se över driften av företaget, vad krävs för att utveckla det på ett hållbart, konkurrenskraftigt och lönsamt sätt? Konkret innebär det att vi genomför en affärsanalys tillsammans med företagets ledning, skapar en handlingsplan som innefattar ett par insatser inom både företagsutveckling och produktutveckling. Allt anpassat efter det enskilda företagets förutsättningar och behov.

Genom projektet engageras många aktörer att förbättra sin leverans och att dessutom samarbeta. Man gör det lättare för fler besökare att njuta av vår fantastiska skärgård helt enkelt. Och då är det kanske inte så viktigt vad en bro har för namn...

Kontakta Eva Källrot, Företagsrådgivare på Företagsutveckling >>

Print this page:

Tip a friend

Bottom content