Article video

Iris Öhrn om life science-klustret: ”Vi måste hitta våra riktiga selling points"

PROFILEN:

– Vi har världsledande kompetens inom en rad områden inom life science – men vi behöver bli ännu bättre på att paketera Göteborg.

Det menar Iris Öhrn, investeringsrådgivare life science, i vår serie intervjuer med medarbetare på Business Region Göteborg som på olika sätt bidrar till utvecklingen av regionens näringsliv.  

Main content

Iris Öhrn föddes på Kuba 1975. Hon läste biokemi på universitetet i Havanna och träffade sin blivande man från Sverige som var i landet för att läsa spanska. När Iris var klar med sin utbildning flyttade paret till Sverige och Göteborg.

Efter doktorandstudier på Sahlgrenska följde några år i Spanien och på Irland där Iris mer hade fokus på affärsutveckling, finans och immateriella rättigheter. För drygt tio år sedan flyttade Iris och familjen tillbaka till Sverige och sedan 2011 jobbar hon på Business Region Göteborg.

Och vad gör du då på här?

– Jag är ansvarig för investeringsfrämjande insatser inom life science. De handlar inte bara om att främja nya etableringar utan även om att främja samarbete och partnerskap med utländska företag och även i viss mån bidra till kapitalinflöde till innovationssystemet och våra innovativa företag. 

Konkurrensen om att få hit etableringar är så klart stenhård?

– Ja, inte minst eftersom life science-marknaden här är så liten även om vi har viktiga aktörer som AstraZeneca och Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Många etablerare väljer dessutom att slå sig ner i Stockholm eftersom de flesta myndigheter och många av kunderna finns där. Först därefter kanske de söker sig till Göteborg. Men – de företag som faktiskt väljer Göteborg före Stockholm gör det inom områden där vi är väldigt duktiga och där vi har väldigt hög kompetens. Därför vi måste hitta våra riktiga selling points på nischnivå och inte vara alltför generella när vi marknadsför vår region.

Citat

Problemet med att marknadsföra life science är att det är så otroligt diversifierat. Dessutom har olika verksamheter olika mål, olika styrkeområden, olika ägare.

Hur då menar du?

– Det krävs mer co-action och att alla olika aktörer bestämmer sig för att ha samma mål och vision. Då måste man också definiera vilka styrkeområden vi har. Problemet med att marknadsföra life science är att det är så otroligt diversifierat. Dessutom har olika verksamheter olika mål, olika styrkeområden, olika ägare. Konsekvensen blir att man i marknadsföringen ofta talar om life science generellt för att inte behöva kompromissa. Det bromsar oss från att komma till en djupare nivå. Jag försöker därför vara så precis som möjligt när jag beskriver vår kompetens och peka exakt på hur våra behov ser ut, eller vilka forskargrupper och företag som sticker ut ur ett internationellt perspektiv.

Vad är vi duktiga på inom life science i Göteborg? 

– Tittar man historiskt har vi alltid varit väldigt starka på biomaterial – vi står faktiskt bakom väldigt många uppfinningar inom området, allt från ortopediska implantat till öroninplantat, sårvård och nya material. Vi är jätteduktiga på transplantationer och nummer ett när det gäller livmoderstransplantationer. Ett annat område vi kanske inte alltid lyfter är odontologi och dentalimplantat där vi kunskapsmässigt är bland de bästa i världen.

Nu finns det en väldigt stark trend när det handlar om digitalisering, IT och health tech. Hur står sig Göteborg där?

– Vi har många fördelar i jämförelse med andra länder. Vi är väldigt digitaliserade, alla har en smartphone, vi tar till oss tekniken väldigt snabbt och vi är en testmarknad för många aktörer. Vi har dessutom en lång historia av lagring av digitala hälsodata inom hälso- och sjukvård. Potentialen är stor och med 5G blir den ännu större. Men det räcker inte att bara säga att vi är uppkopplade, det kan fler och fler säga. Vi skulle kunna särskilja oss än mer exempelvis genom våra värderingar och genom att föra in etiska aspekter inom till exempel AI som andra länder inte har. Demokratisering av AI – där skulle vi kunna bli ledande och ta en mycket starkare position och skapa nytta inte bara för patienten utan för samhället i stort.

Det känns som att det händer mycket inom life science nu – GoCo Health Innovation City, Sahlgrenska life, AstraZenecas BioVentureHub, det nya AI-centret … 

– Det händer mycket men ska vi kunna konkurrera måste vi satsa och våga ännu mer. De här satsningarna är väldigt bra och bottnar i många stycken i vår goda samverkan mellan offentlig sektor, industri och akademi. Men andra städer satsar precis lika mycket som vi på den fronten så vi kan inte sitta stilla i båten, vi behöver hela tiden tänka disruptivt och nytt. Tänka hur det ska se ut här om tio år och skapa förutsättningar för det. Vi får inte glömma att många länder vill vara ledande inom life science och investerar enorma summor i forskning, innovation och utveckling.

Och hur vill du att det ska se ut om tio år?

– I dag är vi kvar i de logiska samarbetena – life science möter exempelvis IT eller material. Det är logiskt men vi måste tänka helt nytt och banbrytande. Vi kan inte säga hur digitaliseringen kommer påverka oss om tio år men vi måste skapa nya mötesplatser där allt det där som vi inte vet ska hända faktiskt kan hända. Jag tror att Business Region Göteborg har en väldigt viktig roll att spela här, och det har jag hört från andra också, när det handlar om att designa den framtida strategin för näringslivet och skapa nya unika samarbeten. Näringslivet och akademin kan inte alltid göra det själva.

Citat

Bakom varje företag eller investerare som valt Göteborg finns en person som förmodligen gillar hur vi lever här

Hur säljer du in Göteborg för att locka hit investerare och kompetens inom life science?

– Jag försöker marknadsföra inte bara näringslivet och forskningsbiten utan också mer mjuka faktorer. Regionens styrkor inom life science handlar indirekt lika mycket om hur det är att leva och bo här som vilken kompetens vi har och bakom varje företag eller investerare som valt Göteborg finns en person som förmodligen gillar hur vi lever här. Att vi har i ett öppet samhälle, att här är relativt tryggt, att vi har hög jämställdhet. Sådant spelar väldigt stor roll. De som söker sig hit för att jobba inom life science är välutbildade och kan välja mellan jobb i olika spännande städer och länder. De tittar därför på andra aspekter än bara själva jobberbjudandet när de synar sina och familjens alternativ – skolor, boende, kommunikationer, livskvalitet, närhet till naturen och så vidare. Vi försöker paketera allt det där, peka på det som gör Göteborg unikt även om somliga kanske tycker att de här mjuka faktorerna inte är så värst fancy utan hellre vill tala om all revolutionerande teknik och forskning.

Göteborg är ju en väldigt liten spelare i sammanhanget – syns vi ens på alla internationella mässor och events du besöker?

– Det är sant, andra länder kan ha en halv paviljong när Sverige kanske inte ens har en monter. Våra primära målgrupper finns i Asien, USA och visa europeiska länder, och vi konkurrerar med städer som London, Berlin, Amsterdam, Boston eller San Diego vilket är en utmaning. Därför samarbetar vi med de andra nordiska länderna för att få mer muskler. Men även om vi har marknadsfört Norden framgångsrikt är vi emellertid fortfarande inte fler än 26 miljoner invånare tillsammans – vilken stad som helst i Kina är större än våra nordiska huvudstäder. De senaste åren har vi därför börja prata mer på EU-nivå och jag tror att vi kommer få se mycket mer EU-samarbete och mer marknadsföring av den europeiska life science-marknaden – och av europeiska värderingar. Ett innovativt Göteborg som en del av Norden med dess många unicorns och som i sin tur är del av en väldigt stor europeisk marknad. Den marknadsföringen tror jag mycket på.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content