Article image
Kommunikativt ledarskap i en uppkopplad värld

Kommunikativt ledarskap i en uppkopplad värld

Tiden då ledningen kunde delegera kommunikation till en kommunikationsavdelning som paketerade och förde ut företagets budskap är sedan länge förbi. I vårt digitala landskap gäller helt nya spelregler som också kräver helt andra sätt att bedriva ledarskap på  och att kommunicera. Vi tog tempen på Karin Zingmark som inspirerar på temat kommunikativt ledarskap i en digital värld.

Main content

I en omvärld präglad av digitalisering och ständig förändring måste företag bli kommunikativa fullt ut genom att lyssna, analysera världen utanför, ta till sig av kundinsikter och driva förändring i en ständigt pågående dialog med både medarbetare, kunder och omvärld.

Karin Zingmark, vad skulle du säga är de största utmaningen vi har idag vad gäller kommunikation i en digital värld?
Det finns en rad utmaningar i dagens medielandskap som påverkar både oss som individer och de samhällen vi lever i, men förstås också våra organisationer och vårt ledarskap. En av de största handlar om att vi människor är vanedjur, och därmed har svårt att ändra vårt beteende. Vi vill gärna fortsätta som vi alltid gjort, dvs använda traditionella kommunikationskanaler samt delegera bort kommunikation till kommunikationsavdelningen.

Hur påverkar det ledarskapet och organisationen?
Vi fastnar i det förgångna, och en avsaknad av dialog med omvärlden leder till att vi missar de omvärldsförändringar som påverkar vår kund. Vi blir förbisprungna av mer snabbfotade och kommunikativa konkurrenter.

Citat

Det handlar om att skapa en hög nivå av tillit inom teamet, präglat av en avsaknad av rädslor och oro.

Avsändare

Karin Zingmark, fd marknadschef Microsoft Sverige, författare, föreläsare och rådgivare.

Karin Zingmark har lång erfarenhet av förändringsledning från ledande roller i olika branscher, senast som marknadschef på Microsoft i Sverige. Hon är författare till boken Maxa snacket, som bland annat lyfts av DN som en av de mest läsvärda managementböckerna just nu. 

Den 23 maj delar Karin med sig av sin kunskap om hur man bygger en kommunikativ organisation – en förutsättning för framgång i en uppkopplad värld – på Expedition Framåts ledarseminarium i Göteborg.

Vilka saker är de absolut viktigaste att tänka på som ledare i en ny digital tid?
Eftersom förändringstakten ökar för alla branscher och alla organisationer behöver du som ledare lägga all din tid och energi på att kunna möjliggöra den förändringen. Det handlar om att skapa en hög nivå av tillit inom teamet, präglat av en avsaknad av rädslor och oro. Utöver det behöver man samlas runt ett gemensamt och inspirerande syfte, samt jobba värderingsdrivet dvs visualisera värderingar i beslut och handling istället för endast i ord. Uppdraget för morgondagens ledare blir att engagera och göra teamet delaktiga i förändringsresan.

Färgbox

Expedition Framåt ger ditt företag kraft att växa

Detta seminarium riktar sig till företagare som deltar i tillväxtprogrammet Expedition Framåt vid Business Region Göteborg. Programmet hjälper varje år hundratals entreprenörer och ledare att skapa lönsamhet och hållbar tillväxt.

Välkommen att kontakta oss om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig och ditt företag.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content