Article image
Andreas Svenungsson, ansvarig för samhällskontakter och partnerskap, Volvo Group

”Likheter mellan Google och vad som händer på Campus Lundby.”

– Om vi tittar på innovationsbiten finns det likheter mellan Google och vad som händer på Campus Lundby. Vi tänker att här ska vi skapa världens ledande innovationshubb inom automotive. Och så tänkte ju Google för många år sedan fast inom sök.

Det säger Andreas Svenungsson, ansvarig för samhällskontakter och partnerskap på Volvo Group. Han är en av tio röster Business Region Göteborg samlat under en rundtur genom staden för se på regionens möjligheter och utmaningar när vi tar språnget in i framtiden och skriver en ny berättelse om Göteborg.

Main content

Volvokoncernen

Om vi tar den där linbanan som inte finns ännu från Lindholmen över Hamnbanan och Lundbyleden och kliver av på nästa hållplats hamnar vi i Volvokoncernens Campus Lundby. 

Det är nittio år sedan en liten öppen bil vid namn Volvo ÖV4 rullades ut ur en nedlagd kullagerfabrik i Lundby, Nordkulan kallad, och förändrade svensk industrihistoria. I dag delas Volvomärket av två bolag, den Geelyägda personbilsdivisionen Volvo Cars ute i Torslanda och Volvo Group som bland annat tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt båt- och industrimotorer. Sedan årsskiftet ligger huvudkontoret i Lundby och på sikt ska all verksamhet i Göteborg utom produktionsanläggningen i Tuve samlas här.

– Jag är boråsare, inleder Andreas Svenungsson när han ska börja berätta om Göteborg och börjar skratta.

– Och där var vår intervju över, säger fotograf Bengt Kjellin.

Nu är inte Andreas bara boråsare, han är även sedan 2013 ansvarig för samhällskontakter och partnerskap på Volvo Group. Som sådan ser han till att ha förståelse för vad som sker i omvärlden och hur det påverkar Volvo och Volvos affär. 

Image
Andreas Svenungsson, ansvarig för samhällskontakt på Volvo AB

Hur viktig är Volvokoncernens koppling till Göteborg?

– Den är oerhört viktig. För att förstå framtiden måste du förstå historien. Även om världen är vår marknad så är Göteborg vår plattform, vår bas. Sedan har vi ju produktion och ett industriellt system här i regionen. Men framför allt är det mycket här vi satsar på vår forskning och utveckling. Vi lägger cirka 60 procent av våra forskningsresurser i Sverige så det är viktigt att vi också har ett forskningssystem som är gynnsamt för oss, annars kan man ju forska i andra delar av världen.

Fordonsindustrin genomgår ett antal parallella revolutioner just nu och de två Volvobolagen är ledande inom alla, både på personbils- och transportsidan. Så 90 år efter startupförsöket med biltillverkning där SKF stod för kulorna om uttrycket ursäktas är det Volvos satsningar på att bli branschledande inom elektrifiering, automatisering och uppkoppling som lägger stor del av grunden till Göteborgsregionens utvecklingssprång.

– Då blir det lätt mycket fokus på innovationsfrågor och forskning och utveckling. Men också på att vi har fortsatt bra förutsättningar för produktion. Det pågår en strid om kompetensen i världen och den striden måste Sverige och Göteborg vinna för att vara fortsätt konkurrenskraftiga. Då är det verkligen viktigt att vi har en bra samverkan med samhället och akademin och att vi ser till att vi har attraktiva miljöer för våra anställda och att det finns en fungerande välfärd. Alla de bitarna är avgörande när människor fattar beslut om var man vill bo och verka.

Andreas Svenungsson tecknar en bild av varför det händer så mycket i Göteborgsregionen och menar att de båda Volvobolagen är två tunga skäl. För när det går bra för de stora går det bra för de mindre också, ett jobb på Volvo skapar tre till fem andra jobb i staden säger han, allt från pressbyråer och restauranger till spetsbolag inom mjukvara. Dessutom har fastighetspriserna i regionen inte dragit iväg lika mycket som i Stockholm vilket drar hit investeringar och byggande. Och när vi sitter på en fungerande infrastruktur, Skandinaviens största hamn och Sveriges bästa logistikläge är det logiskt att man väljer att investera här. Andreas en av många under vår tur genom staden som lyfter fram Göteborgsregionens geografiska läge med tre skandinaviska huvudstäder inom en radie på 50 mil. Den som någon gång strosat runt på stans gator och känt att Göteborg ligger lite avsides får kanske tänka om – vi ligger ju mitt i smeten.

Samtidigt – Göteborg är en i sammanhanget liten stad i en liten region i ett litet land så det gäller att vi kompenserar för vår litenhet med att vara smartare och snabbare än andra. Nu gäller det att fylla på säger Andreas Svenungsson, det gäller att få snurr på stadsbyggnads, fastighets- och trafikkontoren så att de kan matcha trycket som är i stan, annars kanske investerarna går någon annanstans.

– Om vi lyckas med detta får vi ett naturligt braingain till stan, inte ett braindrain. Vi konkurrerar med länder som Tyskland där Angela Merkel står på barrikaderna för industrin och där man satsar på alla nivåer i sitt federala system. Men vi känner kanske inte riktigt att man i alla delar av staden omfamnar och förstår betydelsen av det som sker här, säger Andreas Svenungsson.

– Man borde väga in vilka konsekvenser varje beslut som det offentliga tar får för näringslivet. Det skulle nästan vara obligatoriskt för alla kommunala tjänstemän att på något sätt flöda igenom det lokala näringslivet, få kännedom om vilka företag som finns här. Vi skulle kunna ställa upp med ingenjörer, ekonomer, montörer. Ha storskaliga sådana program. Ju fler som blir varse vad som händer i näringslivet, desto bättre kommer det gå för stan. Man underskattar den positiva rollen som näringslivet kan ha för att komplettera det offentliga. Och många på vår sida behöver förstå det offentliga bättre.

Andreas Svenungsson har ett förflutet på Google och har i en tidigare intervju liknat delar av den svenska företagskulturen vid den hos sin forna arbetsgivare.

– Om vi tittar på innovationsbiten finns det likheter mellan Google och vad som händer på Campus Lundby. Vi tänker att här ska vi skapa världens ledande innovationshubb inom automotive. Och så tänkte ju Google för många år sedan fast inom sök. Öppenhet, eller open innovation som man kallar det, är något vi anammar mycket här på Volvo och det gjorde man också på Google. Jag tror att vi är mer öppna och innovativa på det sättet för i Sverige har vi ju haft samverkan mellan näringsliv, akademi och politik ganska länge. Där har svenska företag en konkurrensfördel. 

Campus Lundby säger alltså Andreas Sveningsson och syftar på hur större delen av Volvokoncernens verksamheter i Göteborg gradvis samlas i Lundbyområdet som ska få campuskänsla där Volvokoncernen samsas med såväl kaféer och restauranger som högteknologiska mjukvarubolag och spetsforskning. Tillsammans med Lindholmen ska Campus Lundby bli världens mest intressanta ställe att komma till om man vill utveckla framtidens fordon och tjänster inom mobilitet. Grindarna och staketen ska bort, små och medelstora bolag ska lockas hit och få tillgång till Volvos labb, testriggar, kompetens och infrastruktur ungefär som Astra Zeneca gjort med sin Bio Venture-hub i Mölndal. Man vill locka hit allt från nyfikna skolklasser och tech giants till forskningsinstitut och akademi. 

– Stora tech giants har kanske startat kontor här i framtiden. Och ett antal bolag som inte ens finns i dag. Vi hoppas dessutom på spridningseffekter till andra delar av stan och regionen, till andra industrier, för vi är beroende av varandra, det är viktigt för oss att det går bra för Astra Zeneca och SKF och små innovativa företag som Recorded Future och Football Addicts. Om tio är har vi en helt ny generation ingenjörer och entreprenörer som kanske gör studiebesök i Göteborg istället för i Silicon Valley. Då behövs den här typen av miljöer.

Man ska inte underskatta den geografiska faktorn, säger Andreas Svenungsson, det finns forskning från Kalifornien och Silicon Valley som visar att är det mer än trettio minuter mellan innovatör, entreprenör och investerare sjunker sannolikheten att det skulle bli en bärande affär för bolaget dramatiskt. Geografisk täthet skapar effektivitet. 

– Jag brukar säga det att den här planerade planskilda korsningen nere vid Lundbyleden är den viktigaste länken i hela Volvos globala värdekedja. Det är redan sådant flöde av kunskap mellan Lundby och Lindholmen – kan vi transportera oss även fysiskt på ett smidigare sätt kan vi också utveckla nya koncept. Lundby-Lindholmen är djupt sammankopplade men vi kan bli ännu tajtare i framtiden.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content