Article image
Assan Njie har ofta prisats för sitt företagande och han deltog i flera år i tillväxtprogrammet Expedition Framåt för att bygga upp sitt företag. Foto: Evan Pantiel

Med entreprenörsdriv och rätt hjälp har han nått 400 miljoner i omsättning

År 2008 hade Assan Njie en affärsidé och ett alldeles för stort lager av aloe vera-drycker i mammas vardagsrum i Guldheden. Tio år senare omsätter företaget över 400 miljoner och har satt en ny standard för hälsoprodukter i Norden. Framgångarna har kommit av att han alltid vågat be om hjälp.

Main content

UTMANINGEN

I dag går det knappt att gå in i en mataffär utan att se Njie Foods produkter: proteinpudding, energidrycker, bars, milkshakes och drycker. På tv rullar reklam som signalerar nyttigt och gott för ett aktivt och hälsosamt liv. Bakom fenomenet står Assan Njie, 34-årig entreprenör och före detta MMA-mästare från Göteborg, som under sin tid som elitidrottare fick en idé.

– På ett träningsläger i Holland 2008 drack jag för första gången en Aloe Vera-dryck. Det var framför allt smaken jag fastnade för, säger han.

Assan Njie insåg att hälsosamt också kunde vara gott och tänkte att om han gillade det kunde fler göra det också. Han bestämde sig för att lansera något liknande i Sverige. Han lånade pengar för att finansiera sitt första inköp direkt från en fabrik i Korea: 33 000 flaskor, vilket var på tok för mycket att börja med men ett minimiköpkrav från fabriken.

– Det var 1 650 kartonger som jag fick lagra i ett pingisrum i huset. Och i mammas vardagsrum, som vi fick möblera om helt, minns han.

Idogt säljarbete och otaliga provsmakningar ledde till att Njie-drycken etablerades på gym och på kaféer. Ett par år senare kom den också in i dagligvaru- och servicehandel.

Men Assans planer var större än så.

– Jag ville hitta på fler produkter. Omkring år 2014 kom protein- och kvargtrenden väldigt starkt. Jag hade själv hållit på att blanda proteinpudding av pulver och mjölk hemma på kvällarna och tänkte att det borde gå att förpacka och sälja som mejeriprodukt.

Image
Vi måste hänga med, utveckla företagskulturen, rekrytera nytt och fortsätta att växa. Tillväxt är vår framtid, förklarar Assan Njie.

Trots att mejerimarknaden dominerades av stora jättar fick Njies Propud en chans på kylhyllorna och blev en omedelbar succé.

– Försäljningen exploderade, vi blev nominerade till årets produkt i svenska dagligvaruhandeln och gick från 75 till 240 miljoner i omsättning på ett år. Sedan kom proteinmilkshaken som blev årets produkt 2017, säger han.

Assan Njie hade tidigt insett att han inte skulle kunna göra allt själv, utan behövde bollplank för att dels finna rätt väg framåt, dels inhämta kunskap och kompetens inom olika områden.

– Jag förstår business och har ett superdriv. För att utveckla mig själv inom det jag inte kan har jag alltid nördat ner mig i olika ämnen och sökt kunskap. Jag tror på att hitta personer med bra erfarenheter och fråga ut dem för att lära mig mer.

LÖSNINGEN

Assan och hans syster Haddy Njie började redan 2009 att gå utbildningar i ledarskap och organisation via Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt. Konsulten Karin Henriksson imponerades direkt av framsyntheten.

– De var båda unga och detta var deras första riktiga jobb. Att de gick båda två tillsammans ser jag som ett tecken på hur smart de tänkte: de lärde sig samma saker och skapade sig ett gemensamt mål, vilket gjorde att de kunde implementera nya idéer snabbt även om Assan ofta var ute och reste och gjorde affärer, säger hon.

Citat

Du kan aldrig bli lika bra som en specialist. Jag är entreprenör, men det betyder verkligen inte att jag är bra på allt. Istället har jag försökt att ta hjälp av de bästa.

Avsändare

Assan Njie, vd och ägare av Njie Foods.

Under ungefär ett års tid sågs de en gång i månaden och arbetade fram en struktur för olika ansvarsområden med hjälp av individuell, situationsanpassad rådgivning som byggde på att Assan och Haddy fick läxor att testa i den dagliga operativa verksamheten. Assan Njie kunde därefter som företagsledare besluta sig för vad som var hans områden och vad som kunde delegeras till övriga medarbetare eller läggas ut på externa krafter. Han såg till att plocka in rådgivare, lyssna på kunniga i branschen, ta in professionell konsulthjälp vid till exempel rekrytering och anlita byråer för marknadsföring. Affärsplan, mission och vision mejslades fram med intryck och kunskap från kunniga konsulter.

– Jag har alltid varit nyfiken och vågat fråga. Du kan aldrig bli lika bra som en specialist. Jag är entreprenör, men det betyder verkligen inte att jag är bra på allt. Istället har jag försökt att ta hjälp av de bästa, säger Assan Njie.

RESULTATET

På tio år har Njie vuxit från en person med lagret hemma och en moped som främsta försäljnings- och leveransverktyg till en verksamhet som dominerar sitt segment på den nordiska marknaden och ständigt produktutvecklar. Över 50 anställda och en omsättning på över 400 miljoner kronor talar sitt tydliga språk. Assan Njie är övertygad om att om han inte tagit hjälp utifrån vid rätt tillfällen och i rätt mängd hade företaget inte utvecklats i samma tempo.

– För mig handlar det om att minimera antalet felsteg. Samtidigt har hjälpen och råden utifrån gett mig en turbo i motorn som hjälpt oss att växa ännu snabbare, säger han.

Image
Karin Henriksson, affärsutvecklare på Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt.

I egenskap av affärsutvecklare träffar Karin Henriksson ofta på företagare som kör fast i utvecklingsfaser just eftersom de tror sig kunna klara av allt själva.

– Assans framgångar beror på många saker, inte minst hans tävlingsinstinkt, målmedvetenhet och övertygelse. Han är också otroligt kvalitetsmedveten och reaktionssnabb när något känns fel, vilket gör det lätt för honom att fatta beslut om förändringar. Men det faktum att han tidigt skaffade sig alla möjliga slags rådgivare, såväl i ledningsgruppsarbetet som utanför, och haft förmågan att ta till sig idéer och göra dem till sina, har varit en styrka, säger hon.

De funktioner som Assan Njie tidigare tog in på konsultbasis i tillväxtfaser har nu permanentats. Själv fungerar han som en operativ vd med fokus på produktutveckling och ett närvarande ledarskap.

– Konsulter är det bästa valet tills man har råd att anställa någon som helhjärtat kan ägna sig åt exempelvis marknadsföring eller HR. Nu har jag de funktionerna internt och har kunnat lämna ifrån mig allt. Jag har en linjechef som har övergripande ansvar för logistik, försäljning, produktutveckling, ekonomi och marknadsföring.

Och en välutvecklad organisation gör det lätt att växa ännu mer, menar Assan Njie.

– Vi är väldigt innovativa och tar fram nya koncept hela tiden. Samma utveckling gäller för hela företaget. Vi måste hänga med, utveckla företagskulturen, rekrytera nytt och fortsätta att växa. Tillväxt är vår framtid.

ASSANS TRE RÅD OM ATT UTVECKLAS MED EXTERN HJÄLP

1. Var nyfiken. Det finns otroligt mycket kunskap att ta in i olika former. Det du inte kan läsa dig till kan du få reda på av specialister – lär av de bästa inom respektive område. Våga fråga, helt enkelt! I en entreprenörsbubbla är det lätt att fokusera för mycket på sitt eget och därför bli lite ensam.

2. Skaffa struktur. Det handlar i grunden om att veta vad man själv är bra på och gillar. Med en struktur i bolaget vet du vilka områden du ska delegera och vilka du bör arbeta med själv.

3. Ta tillfällig hjälp. Innan du är säker på om du ska ha funktionen i form av någon anställd, är konsulter den bästa investeringen. Särskilt i tillväxtfaser då det kan vara för kostsamt att anställa.

Färgbox

Fakta Njie Foods

Gör: Utvecklar och säljer hälsoprodukter med hög proteinhalt utan tillsatt socker, som till exempel proteinpudding, energidrycker, milkshake, granola och glass.
Finns: I Krokslätts Fabriker .
Antal anställda: 55.
Omsätter: strax under 402 miljoner kronor 2017.
Ägs av: Assan Njie.
Om Expedition Framåt: Assan Njie gick med i Expedition Framåt redan 2009 och har tillsammans med sin syster Haddy gått kurser i ledarskap och organisation. De har också fått konsulthjälp inom affärsutveckling och marknadsföring.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content