UTMANINGEN
I dag går det knappt att gå in i en mataffär utan att se Njie Foods produkter: proteinpudding, energidrycker, bars, milkshakes och drycker. På tv rullar reklam som signalerar nyttigt och gott för ett aktivt och hälsosamt liv. Bakom fenomenet står Assan Njie, 34-årig entreprenör och före detta MMA-mästare från Göteborg, som under sin tid som elitidrottare fick en idé.
– På ett träningsläger i Holland 2008 drack jag för första gången en Aloe Vera-dryck. Det var framför allt smaken jag fastnade för, säger han.
Assan Njie insåg att hälsosamt också kunde vara gott och tänkte att om han gillade det kunde fler göra det också. Han bestämde sig för att lansera något liknande i Sverige. Han lånade pengar för att finansiera sitt första inköp direkt från en fabrik i Korea: 33 000 flaskor, vilket var på tok för mycket att börja med men ett minimiköpkrav från fabriken.
– Det var 1 650 kartonger som jag fick lagra i ett pingisrum i huset. Och i mammas vardagsrum, som vi fick möblera om helt, minns han.
Idogt säljarbete och otaliga provsmakningar ledde till att Njie-drycken etablerades på gym och på kaféer. Ett par år senare kom den också in i dagligvaru- och servicehandel.
Men Assans planer var större än så.
– Jag ville hitta på fler produkter. Omkring år 2014 kom protein- och kvargtrenden väldigt starkt. Jag hade själv hållit på att blanda proteinpudding av pulver och mjölk hemma på kvällarna och tänkte att det borde gå att förpacka och sälja som mejeriprodukt.