Article image
Jarno Vanhatapio

Na-kd intar världen från Gamlestaden

Det Göteborgsbaserade modeföretaget Na-kd värderas till drygt 1,5 miljarder kronor och får ständigt frågan om flytt till Stockholm, Berlin eller New York.

– Det är inte aktuellt. Västsverige är starkt inom mode, säger grundaren Jarno Vanhatapio.

Texten är hämtad ur Business Region Göteborgs och Näringslivsgruppen, Göteborg & Co:s Magasin Göteborg med underrubriken Berättelser från staden med attityd. Bilagan distribuerades med Dagens Industri i maj.

Main content

Det är en speciell dag för modeföretaget Na-kd när vi står utanför dörren, granne med Warner Bros i Gamlestaden. Vi samsas med unga, trendiga personer som balanserar med mobiler och takeaway-muggar. Det är första dagen i de 3 000 kvadratmetrarna i rå industristil. Väl inne i lokalen finns scen, bardiskar, sminkloge och ett stort antal ”vardagsrum”. Och så klädställningar med vårkollektioner.

– Vi letade efter en urban miljö, helst i en gammal tegelbyggnad med samma känsla som finns i Meatpackingdistriktet i New York, säger grundaren Jarno Vanhatapio som gått från klarhet till klarhet i globala e-handelsbyggen, det tredje på 15 år.

Varför Göteborg?

– Det finns fördelar för de anställda. Men med tanke på att åtta av tio riskkapitalister satsar i Stockholm får vi ständigt frågan om flytt till Stockholm, Berlin, New York. Men nej, det är inte aktuellt. Västsverige är starkt inom mode.

Istället för Hudsonfloden hittade Na-kd den perfekta miljön vid Säveån. Det var här något av Sveriges näringslivshistoria skapades när ingenjören Sven Wingquist skissade på det sfäriska kullagret, det som lade grunden till SKF och sedermera Volvo. Det sägs att den första prototypen hängdes upp på en balk bara ett stenkast från konferensrummet där Jarno äter sin sena lunch.

1,6 miljoner följare över hela världen

Förra året omsatte Na-kd över 400 miljoner kronor, en ökning med 153 procent mot föregående års räkenskapsår. Na-kd, som säljer mode till unga, värderas till drygt 1,5 miljarder kronor och har under sina knappt tre år lyckats attrahera 1,6 miljoner följare över hela världen tack vare samarbete med influencers. De som både verkar gilla och köpa mest är australiensare och tyskar. Grundaren förklarar växttakten med att det gäller att se sin marknad som global från start och fokusera på sin målgrupp, veta hur man tilltalar den och hur man hela tiden är relevant.

– Målgruppen behöver inte vara så bred om den är global. Det blir en stor marknad ändå, säger Jarno.

Det finns ingen svensk attityd i det här bolagsbygget. Ska inte vara det. Vid miljarden börjar resan. För det förra bolaget Jarno byggde tog det 9 år att nå miljarden. Nu ska det gå mycket snabbare.

– Jag ser det här som en sport, fokuserar, väljer bort tusen saker som vi skulle kunna göra, men inte ska. Vi trivs väldigt bra med att vara upcoming och se oss själva som underdogs som skapar någonting nytt. Vi vill gärna ta in andra kreatörer som inte jobbar för Na-kd i våra lokaler, inte minst teknikbolag, och på så sätt stärka platsen som ett entreprenörs-kluster.

"Makroekonomiskt ligger vi rätt i tiden"

Just nu är det 180 personer med en snittålder på 27 år som jobbar här, en del är praktikanter. Det är så många rekryteras. 60 medarbetare är redan delägare. Här kan 25-åringar komma in och tjäna 65 000 kr i månaden plus optioner.

– För mig är inte utbildningen det viktiga, utan insatsen och attityden. Vi testar både designers och marknadsförare, många från textilutbildningarna i Borås och närmaste grannen Tillskärarakademin. Många får möjlighet att avancera snabbt, berättar Magnus Hjörne, medgrundare, som med sina 25 år själv är exempel på stort utrymme och globalt ansvar.

Magnus Hjörne gick juristlinjen medan han startade Handelsjuristerna med 25 anställda. Då träffade han Jarno som berättade om sin idé att starta Na-kd och bjöd in Magnus i ytterligare ett företagsbygge.

– Det är en fantastiskt kul resa, så mycket som är tvärtom. Till exempel vill retail gärna ha in Na-kd för att locka unga människor till sina butiker, säger Magnus och påminner om att 80 procent av modehandeln fortfarande sker via butik, offline.

– Det är inte omöjligt att Na-kd en dag också kommer att bygga butiker, men varumärket byggs på nätet.

– Makroekonomiskt ligger vi rätt i tiden, svarar Jarno lite undvikande på frågan hur han ser på de traditionella modeföretagens slitsamma e-handelsresa.

– Jag har hållit på med e-handel i 15 år. Vi skeppar våra kläder från lager i Holland till 185 länder, men slipper ta hand om butiker. Även jag inser att tillväxt är en färskvara.

Na-kd:s tillväxtresa är 0 till 180 anställda på 2,5 år, fortfarande en växt med röda siffror. Det är helt enligt planerna, enligt Jarno:

– På vår prioriteringslista ligger tillväxt på plats ett, två och tre. Vi är finansierade för att växa.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content