Article video

Rätt affärsplan gav 3bit kraft att växa

Ett företag som gjort en rejäl tillväxtresa i Expedition Framåt är 3bits Consulting AB som har kontor i centrala Göteborg. Företaget grundades av tre kompanjoner 2008 och bygger e-handelslösningar till medelstora och stora företag. Efter bara åtta år är de 30 anställda och har en omsättning runt 30 miljoner.

Main content

3bits Consulting utsågs 2012 till Årets tillväxtföretag i Expedition Framåt, vad har hänt sedan dess?
-
Vi har vuxit vidare. Då omsatte vi strax under 20 miljoner och nu omsätter vi strax under 30 miljoner. Vi har dessutom blivit fler på företaget och fått fler kunder. Men vi har inte gjort något språng, vi har haft kontinuerlig, stadig tillväxt och det är samma filosofi vi haft från start.

Stefan förklarar att de alltid investerat mycket av vinsten i att växa bolaget, precis som många andra företag i Expedition Framåt gör.
- Vi är ju ett självfinansierat bolag som är startat med ett grundkapital och sen har vi använt avkastningen till att växa. Vi har inte lånat till tillväxt utan vi vill göra ett positivt resultat som vi använder till att bygga vidare i bolaget.

3bits Consulting jobbar långsiktigt med sina kunder och konceptet att inte bli för breda i sitt erbjudande har legat rätt så fast sedan starten 2008. Efter något år gick de med i Expedition Framåt och sedan de fick marknadsplan och affärsplan på plats har de hittat fokus. Stefan gillar att ha folk att bolla med för att kunna utmanas och hitta sin väg.
- Man behöver fightas lite kring alla bra beslut. Affärsplanen var viktig att skapa och den säger mycket om oss och hur vi ska jobba, så den är bra att kunna gå tillbaka till. Sen har tillväxttänket varit viktigt för oss tre grundare – man måste veta vilka kunder man vill ha och ha en plan kring detta.

Företagets marknadsföring går mycket ut på att publicera material som är intressant för målgruppen.
- Vi jobbar med mycket kunskapsspridning, att dela med oss av det vi kan. Det gör att kunder får upp ögonen för oss och kontaktar oss när de är mogna, säger Stefan Winterlén.

En lärdom för Stefan och hans affärspartners är att företagande handlar mycket om att kunna välja.
- Det är ju inte så att det är ont om idéer, svårigheten är att välja vilka som är värda att genomföra.

Ambitionen från början var att bygga ett företag som skulle växa kontrollerat. Just nu jobbar de med ledarskapsutveckling, men företagets behov av insatser förändras över tid.

Hur jobbar ni konkret med att skapa tillväxt?
-
Vi behöver hitta rätt medarbetare som är intresserade av att jobba långsiktigt och göra ett bra jobb för att kunden ska vara nöjd. Sen stöttar vi kunden även efter leverans, hjälper dem med nya integrationer och dessutom är supportdelen väldigt viktig – det är som med en vanlig butik, den är inte färdig bara för att inredningen är på plats. Den måste vara levande varje dag.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content