Article image
Joakim Forslund, vd och grundare av Bra Sommarmöbler

Så blev e-handeln bättre för Bra

Vintertid betyder ställa TILLBAKA klockan en timme och ställa TILLBAKA utemöblerna. Men inte hos Bra Sommarmöbler. Där är utemöbler alltid inne, särskilt på nätet – och särskilt efter en storsatsning som ökade e-handeln med mer än 400 %. Så här gick det till.

Main content

UTMANINGEN

Redan omkring 2006 öppnade Bra Sommarmöbler upp för handel på webben. Med det var man pionjär i utemöbelbranschen och kunde imponera på både kunder och konkurrenter. Målet då var egentligen inte att sälja digitalt, snarare att erbjuda kunderna möjligheten när hemsidan ändå fanns där.

– Vi ville vara tidigt ute med en bra hemsida eftersom jag redan då tyckte att det var viktigt att vara sökningsbar på nätet och ge kunderna en överblick över våra produkter. De flesta valde ändå att komma till den fysiska butiken och beställa och hämta i lugn och ro, förklarar Joakim Forslund, VD för Bra Sommarmöbler.

Plattformen hade sina begränsningar men var enkel att administrera – en nödvändighet med tanke på att företaget hade över 6 000 artiklar i sortimentet.

– Det blev lite halvdant med text och bild, men vi såg ju webben främst som ett komplement, säger Joakim Forslund.

Han startade företaget 1995 samtidigt som han pluggade marknadsföring på Handels. Fokus på långsiktig tillväxt var tydligt redan från början, och under åren har man vuxit stadigt, knutit till sig flera kända varumärken och också startat ett eget. En av framgångsfaktorerna har varit att ha ett stort, centralt produktlager; en kostsam USP men något som kunderna uppskattat eftersom de slipper vänta.

För ungefär fyra år sedan kände dock Joakim Forslund att något behövde hända.

Image
Joakim Forslund, VD och grundare av Bra Sommarmöbler

– Vi hade stått still ett tag kring 50 miljoner i omsättning och ville ta ett större utvecklingssteg. Samtidigt märkte vi att våra konkurrenter började bli riktigt duktiga på webben. Vi som hade varit före låg plötsligt efter.

Webbförsäljningen stod då bara för en tiondel av omsättningen. Hemsidan kändes dessutom omodern i layout och typsnitt, den fungerade inte responsivt och bilderna gick inte att zooma. Bra Sommarmöbler tog beslutet att börja om från början och miljoninvestera i e-handel. Men inte bara behövde det gå snabbt för att allt skulle vara klart till högsäsongen. Bra Sommarmöbler ville också hitta en hållbar, lättadministrerad och flexibel plattform för sina numera 30 000 artiklar. Och en bra samarbetspartner att göra det tillsammans med.

LÖSNINGEN

Första steget blev att researcha fram en kravspec. Joakim Forslund började med att surfa runt på sidor han själv gillade och tyckte var lätta att handla på, kolla konkurrenter och tillväxtbolag som liknade Bra Sommarmöbler. Hjälp kom också från lite oväntat håll.

– En av mina söner, Simon, hade precis startat UF-företag på gymnasiet och hade bra koll på olika hemsidor och plattformar, säger Joakim Forslund.

Valet föll till slut på en flexibel och populär open source-lösning för e-handel.

– Det var ingen billig lösning och den kräver mycket kodning, men vi ville ha en stor plattform med möjligheter att köra plugin och script.

Bra Sommarmöbler anlitade en extern, lokal byrå för kodning. Lågsäsongen gjorde att mantimmar också kunde frigöras för internt arbete, men det blev ändå slitigt.

– Vi är ett familjeföretag på gott och ont, och det blev vi verkligen varse under den här perioden. Hela familjen jobbade stenhårt över jul och nyår, så det blev en annorlunda sorts familjehögtid.

De tre sönerna fick ansvar för den grafiska profilen.

– Vi köpte en logga från Venezuela billigt och lade sedan otroligt mycket tid på vårt uttryck i alla kanaler, hur vi skulle se ut i typsnitt, färger och bildspråk. Det kan tyckas onödigt att gå ned så på detaljnivå, men vi strävade efter ett snyggt och prydligt intryck som signalerar att vi är etablerade och pålitliga.

Dessutom var målet enkelhet på webben – stilrent, lättnavigerat och lättbegripligt.

– Vi ville att det skulle gå snabbt för kunden att fatta beslut och komma till köp och att sidan skulle funka såväl i dator som på platta och i mobil.

Kodningssamarbetet med leverantören gick bra, men Joakim Forslund är glad över all research han gjorde innan.

– Vi var kunniga beställare. Det underlättade, plus att vi hade en grym projektledare som vi kunde köra raka puckar med.

RESULTATET

Den nya hemsidan och e-butiken lanserades i februari 2015. Då hade projektet kostat omkring en miljon. Och sedan dess, räknar Joakim Forslund efter, har man nog lagt ytterligare en miljon på anpassningar och uppdateringar. Men siffermässigt är satsningen på e-handeln lätt hemräknad. På tre och ett halvt år har e-handeln ökat med mer än 400 % samtidigt som bolagets omsättning har gått från 50 till 72 miljoner. I dag säljs ungefär en tredjedel på nätet och kunderna upplever det enkelt att både välja och handla. Man har också relativt enkelt kunnat bygga ut hemsidan och bredda sortimentet till att också innefatta inomhusmöbler.

I dag är alla sönerna anställda på företaget, Simon som webb- och e-handelsansvarig. Han och ytterligare två, tre personer uppdaterar sajten dagligen. Företaget har en egen fotostudio och designar allt sitt marknadsföringsmaterial själva. Tack vare detaljarbetet med den grafiska profilen är det relativt enkelt att utforma, likaså är det lätt att fylla på med nytt material på hemsidan. En 20-sidig manual rätar ut alla frågetecken.

Något som Joakim Forslund är särskilt nöjd över i e-handelslösningen är kassan.

– Vi började med en enkel och billig lösning och har vidareutvecklat den med fler fraktsätt. Vår partner har jobbat mycket tillsammans med oss kring detta.

Joakim Forslunds tre råd vid e-handelssatsning

1. Välj samarbetspartners noga – och behåll kontrollen. "Vi valde webbpartner utifrån personkemi och storlek på företaget så att vi kunde vara säkra på att vi var viktiga för dem. Som beställare får man ofta höra av leverantörer att de har massor av tid när de säljer in, men sedan kan det bli lite si och så med det. Därför gjorde vi en rätt tajt tidplan och kan nog rekommendera andra att dessutom sätta en månad innan som deadline så det inte strular i slutändan. Vi höll också koll på offerten kontra utfallet och ifrågasatte mycket, vilket faktiskt ledde till att vi halverade kostnaderna. För oss passade det också bra med en lokal partner som vi enkelt kunde åka bort till och snacka lite."
2. Bygg för tillväxt och breddning. "Med den lösning vi har, har vi enkelt kunnat bredda vårt sortiment och börjat sälja innemöbler också. Med egen fotostudio löser vi bildmaterialet själva."
3. Glöm inte kundservice och efterarbete. "Det är otroligt viktigt att vara snabb på att svara kunderna i alla lägen. För små bolag kan det vara svårt att hitta ett sätt som inte blir för betungande, tidskrävande och dyrt. Vi har utvecklat ett ärendesystem där fler kan svara i en mejlslinga. Det behöver inte vara det fräckaste eller senaste för då försvinner lönsamheten rätt snabbt – det viktiga är att det funkar för både köpare och säljare."

Färgbox

Fakta Bra Sommarmöbler

Gör: Säljer utemöbler och tillbehör samt numera också innemöbler.
Finns: På Hisingen och i Kållered samt i Tyresö.
Antal medarbetare: Högsäsong 35, lågsäsong ungefär 8.
Omsätter: 72 miljoner 2018.
Om Expedition Framåt: Bra Sommarmöbler har deltagit i programmet i 2,5 år och varit med i VD-utbildning och diverse workshops. Inom ramen för Expedition Framåt gjorde Bra Sommarmöbler en företagsanalys för att hitta områden med tillväxtpotential, och valde att göra en digitalsatsning på e-handel och strukturerad marknadsföring. Utbildningar i ekonomistyrning och ledarskap för gruppchefer har också blivit något av en högskoleersättning för Joakim Forslunds söner som valde att hänga med på tillväxtresan redan i tonåren och fokusera på jobb snarare än studier under en period.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content