Article image
Jens Thoms Ivarsson håller ledarseminarium för Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt

Så kan ditt företag utvecklas med designmetodik

Idétorka på företaget? Då kan designmetodik vara nyckeln som låser upp innovationsförmågan och kreativiteten. På Expedition Framåts ledarseminarium den 13 september lär Jens Thoms Ivarsson dig hur.

Main content

Ett stort misstag många gör i sina kreativa processer är att lite för kvickt hitta en detaljlösning i stället för att analysera själva problemet.

– Ta papperskorgar till exempel. Jag kan svära på att det egentligen inte finns en enda stad som vill ha papperskorgar. Ändå blir det ofta lösningen för att minska nedskräpning, när man egentligen borde fokusera på att hitta nya, kreativa – och inte minst hållbara sätt – att få rena gator och torg, säger Jens Thoms Ivarsson.

Han är designer och konstnär som arbetat 16 år för Icehotel i Jukkasjärvi. De sista fyra åren som designchef och creative director. När han tar fram och utvecklar idéer som för såväl företag som samhälle framåt använder han Designmetodiken.

– Den handlar om att finna en huvudfunktion och tänka grundligare och mer kreativt för att definiera vad för problem det är man egentligen ska lösa. Den är grunden för allt jag gör och har gjort sedan mitten av 90-talet. På seminariet kommer jag att visa exempel på hur jag tänkt i projekt jag gjort, säger han.

Förutom nya insikter och verktyg i en kreativ process kommer deltagarna på ledarseminariet att lära sig att kommunicera sina idéer. Är de bra ska de inte hamna i en pärm på en hylla och aldrig bli förverkligade. Men för att få gehör behövs genomtänkta ordval, menar Jens Thoms Ivarsson.

– Vägen från abstrakt koncept till konkret slutprodukt handlar om rätt metod och kommunikation. Jag har jobbat med hela processen, från varumärkesstrategi till designidé till själva hantverket, och hoppas kunna inspirera med berättelser om hur jag tagit mig från idé till färdigt resultat, säger han.

Jens Thoms Ivarsson har en bred och lång erfarenhet från olika projekt i såväl privat som offentlig regi. I dag arbetar han som konstnärlig ledare för det kommunala projektet och jubileumssatsningen Rain Gothenburg. Så den som undrar hur Göteborg, Sveriges näst regnigaste stad, ska hantera klimatförändringar på ett både kreativt och hållbart sätt lär få veta mer om det också på seminariet.

– Dagvatten- och skyfallshantering handlar om tekniska lösningar. Men vi vill också koppla ihop det med människornas upplevelse, konst och design på ett kreativt sätt. Det är en spännande utmaning, säger han.

Färgbox

Nyfiken på Jens Thoms Ivarssons seminarium om kreativt tänkande och designmetodik? Ledarseminariet riktar sig till små och medelstora företag i Göteborgsregionen som deltar i tillväxtprogrammet Expedition Framåt. För mer information om Expedition Framåt, se länken nedan.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content