Article image
Per Österström

Så skapades nya fordonsaffärer med Finland

På kort tid har flera finska företag fått upp ögonen för Göteborgs fordonskluster. Ett antal officiella samarbeten är inledda – och fler är på gång,  mycket tack vare ett intensivt nätverkande av bland andra Business Region Göteborg. Men hur gick man tillväga? Här är storyn bakom.

Main content

Mars 2017 – Bollen sätts i rullning
I över 30 år har den stora fastighets- och investeringsmässan Mipim ägt rum i Cannes. Med närmare 25 000 deltagare från över 100 länder är den ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter, och 2017 var Per Österström, Gruppchef för transporter och fordon på Business Region Göteborg, inbjuden för att hålla ett föredrag om självkörande fordon och deras roll i stadsutvecklingen.

– Efteråt kom en finsk man vid namn Martti Hahl fram och sa ”Det här blir ju perfekt!” och till en början förstod jag inte riktigt vad han avsåg. Men sedan förklarade han att han tyckte att jag skulle komma och prata på Business Oulus årliga Industry Summit i oktober, en konferens som samlar närmare 1 000 deltagare i Uleåborg i norra Finland. Jag blev nyfiken och tackade ja.

Oktober 2017 – Göteborg åker till Finland
I sina efterforskningar om Oulu, eller Uleåborg som den heter på svenska, fick han reda på att staden har ungefär 200 000 invånare, ett dominerande universitet och en tydlig elektronikprofil, mycket tack vare att Nokia och senare Microsofts mobildivision haft verksamhet där. Och att det i efterdyningar av nedläggningarna vuxit fram många startups med teknik som mycket väl skulle kunna appliceras i framtidens fordon. På konferensen deltog Volvo Cars och Per Österström höll en presentation om Göteborgs fordonskluster.

– Åhörarna kände naturligtvis till Göteborg och några av dem hade affärer där redan eller hade varit i kontakt med Chalmers. Men majoriteten av dem hade inte koll på vårt starka fordonskluster. Och omvänt – vi hade inte haft Oulu på kartan alls. Ganska snabbt blev frågan om samarbeten och möjligheter het och intressant, vi träffade kommunstyrelsens ordförande och gjorde flera studiebesök, säger Per Österström.

Joel Görsch, Business Region Göteborgs etableringsrådgivare, som nu blev inkopplad för att konkret svara på företagens frågor, kan så här i efterhand se hur timingen var helt perfekt.

– Samtidigt som vår fordonsindustri digitaliseras allt mer fick vi möjlighet att träffa innovativa företag utan en egen lokal marknad. Teknikföretagen i Oulu hade börjat leta kunder i Ryssland och Tyskland, men nu kunde vi skapa ett intresse och en koppling till Göteborg också.

Februari 2018 – Finland flyttar in
På Oulus Industry Summit kom Business Region Göteborg också i kontakt med Business Finland, som tillsammans med Business Oulu var angelägna om att ta vara på det växande intresset. De båda organisationerna bestämde sig för att helt enkelt placera sina representanter på plats i Göteborg i vad som kom att få namnet Finland Business Hub.

– De började jobba mer koncentrerat med oss och kunde dra nytta av våra nätverk och företagskontakter mycket enklare när de var på plats. Senare fick jag höra att de besökt andra städer också, bland annat Stockholm, men inte upplevt samma ”pace” där. Här tyckte de att de kom in snabbt, säger Per Österström.

Joel Görschs analys är att Göteborgs storlek och de upparbetade nätverken i fordonsklustret påverkade.

– Det finns en samarbetsanda här och företag som letar efter unika lösningar – och Oulus olika företag passade precis in i detta. Det är samarbeten som bygger på tillit och att man bjuder på sig själv.

April 2018 – Nätverkandet leder till möten
När Business Region Göteborg anordnade sitt Automotive Gothenburg Networking Event på Lindholmen i mitten av april 2018 hade ett enormt finskt intresse byggts upp. 21 finska företag var på plats och presenterade sina tjänster och innovationer inom tryckt elektronik, sensorer, inbyggda system och IT-säkerhet bland annat. De fick tillfälle att lära känna några av klustrets alla nätverk och arenor, investerare och potentiella kunder och partners. Business Oulus representant Jukka Olli var lyrisk när han kunde konstatera 16 inbokade möten utöver alla spontana kontakter som skapats. Företagen kunde nu börja utveckla sina kontakter på egen hand med hjälp av de rådgivande funktionerna hos bland andra Business Region Göteborg.

Februari 2019 – Samarbeten offentliggörs
Under 2018 hade även Business Tampere signalerat en allt större nyfikenhet på Göteborg. Tammerfors är Finlands största stad utanför huvudstadsregionen, landets första industristad och känt som Finlands Manchester. I dag är staden präglad av sina tre universitet och högskolor och ligger i en av de snabbaste växande regionerna i Finland, med ett starkt innovationsfokus och ett tydligt Nokia-arv.

– Samtidigt blev det också officiellt att Volvo Cars Tech Fund gick in som finansiär i Tammerforsföretaget Forciot efter att fört diskussioner sedan april året innan, säger Per Österström, som tillsammans med Joel Görsch besökte Tammerfors i samband ett företagsarrangemang av Business Tampere.

Nu började alla de aktiviteter och möten som ägt rum att bära frukt. Två finska företag, Sensible 4 och Valossa, blev del av affärsacceleratorn Mobility Xlab på Lindholmen, och strax därefter annonserades ett omfattande samarbete mellan Geely och Tactotek. Och företaget Solita valde att öppna kontor i Göteborg.

April 2019 – Framgång föder framgång
Till årets Automotive Gothenburg Networking Event den 1 april kom inte mindre än 26 finska företag från utöver Uleåborg och Tammerfors också Helsingfors. Och Finlands ambassadör. Utöver de redan tillkännagivna samarbetena diskuterades en handfull till som ännu inte är helt klara, men nästintill. Två års kontaktknytande har gett ett imponerande resultat.

– Det är egentligen en ganska lustig historia att ett föredrag om självkörande fordon på en fastighetsmässa har lett till faktiska företagsetableringar och samarbeten på så kort tid. Nyttan med att befinna sig i det internationella bruset och vara öppen för möjligheter ska inte underskattas, säger Per Österström, som sedan dess varit med och initierat liknande processer i tyska Baden-Württemberg – och förstås hoppas på samma slags framgångar.

Han och Joel Görsch hoppas också på att svenska företag ännu mer ska upptäcka den finska potentialen.

Citat

– Även om Finland kanske inte har ett Volvo att lokalt sälja sina produkter till, finns där en otrolig kompetens och spännande samarbetsmöjligheter, säger Joel Görsch.

Per Österström vill att svenska företag inser att det inte är så långt till Finland, bara en timmes tidsskillnad och dessutom stora likheter i både företagskultur och mentalitet. Och uppmanar till att upptäcka möjligheterna på plats.

– Om företagen vill ordnar vi en delegationsresa. Att se företagen och deras idéer och träffa människorna ger otroligt mycket. Nu har vi helt rätt kontakter inom både forskning och företag, och kan skrida till verket snabbt genom ett fantastiskt samarbete med Business Oulu, Business Tampere, Business Helsingfors och Business Finland.

Print this page:

Tip a friend