Article image
Michael Adamietz, ägare och försäljningsansvarig på Salt & Mortel från Kungälv

Salt & Mortel, nominerad till Årets tillväxtföretag 2017

Riktad satsning och ett ökat tillväxtfokus har gjort att omsättningen ökat med 221 procent – samtidigt som man bibehållit en hög och jämn vinstmarginal. På Inspirationsdagen i oktober kan Salt & Mortel vinna priset som Årets tillväxtföretag.

Main content

Salt & Mortel är en rutinerad aktör inom restaurangbranschen och arbetar med att ta fram, bygga och installera skräddarsydda lösningar för restauranger, caféer och storkök. Bolaget grundades i Marstrand för 19 år sedan, men flyttade nyligen till Kungälv, som ett led i den fortsatta tillväxtresan.

– Att flytta från Marstrand till Kungälv var ett sätt för oss att attrahera rätt medarbetare. Nu finns vi 20 minuter från Göteborg, och då har vi en helt annan rekryteringsbas, säger Michael Adamietz, grundare av Salt & Mortel.

– På kundsidan är Sverige fortfarande vår absolut största marknad, och vi har kunder över hela landet. Vi har också gjort en del projekt utomlands, från Tromsø i norr till Abu Dhabi i söder.

Image
Salt & Mortel nominerad till Årets Tillväxtföretag 2017

Det är svårt att inte imponeras av Salt & Mortels tillväxtresa. Mellan 2013 och 2015 ökade omsättningen från 24,5 till 78,5 miljoner – vilket motsvarar en ökning på inte mindre än 221 procent.

– Vi har varit med länge nu och vi vet vad vi pratar om. Jag märker att vi har ett rykte om oss hos våra kunder att vara lösningsorienterade, vilket förmodligen är ett resultat av alla år i branschen, säger Michael Adamietz.

– En viktig del för oss har varit att bygga ett nät av duktiga samarbetspartner som vi arbetar med över tid. På samma sätt har vi byggt långsiktiga relationer med några storkunder. Exempelvis har vi gjort 90 av O’Learys restauranger runt om i världen, vilket har varit viktigt för vårt företag på flera olika plan.

Image
Inspirationsdagen 2017 den 5 oktober med Per Schlingmann som huvudtalare

Under samma period har Salt & Mortel också gått från 3 till 14 anställda. Men trots den snabba tillväxttakten och den kraftigt ökade personalstyrkan har bolaget lyckats bibehålla en hög vinstmarginal. Michael Adamietz menar att nyckeln är väl genomarbetade kalkyler.

– För oss är det alltid en noggrann avvägning att välja rätt leverantör för varje uppdrag. Mycket av produktionen lägger vi i Sverige, men vi har också kanaler utomlands, främst i Baltikum, där viss inredning specialtillverkas. Tack vare att vi har ett antal storkunder kan vi få volymfördelar, samtidigt som vi har möjlighet att producera inredningsmaterial att lägga på lager och sedan plocka fram när det behövs.

Michael Adamietz betonar att Salt & Mortels tillväxtresa på inget vis är färdig. Han har haft regelbunden kontakt med Business Region Göteborg i 15 års tid, och bland annat fått hjälp med rekryteringar och strategifrågor. Hos BRG har han jobbat tätt ihop med tillväxtexperten Tommy Ivarsson.

Färgbox

Salt & Mortel i Marstrand AB
Gör: Skräddarsydda inredningslösningar för restauranger, caféer och storkök
Finns: I Kungälv
Antal medarbetare: 14 st
Aktuell: Nominerad i kategorin Årets tillväxtföretag, priset delas ut på Inspirationsdagen den 5 oktober

– Det har varit fantastiskt, Tommy Ivarsson har blivit en mentor för mig. Han har fått oss att satsa ännu hårdare, och att ta ut en tydlig riktning. Vi ska skapa ännu fler affärer och förvalta dem, men i den uppväxlingen gäller det att göra många saker rätt. Det känns spännande att ha det framför sig, säger Michael Adamietz, och fortsätter:

– Tommy har hjälpt oss att ta ett helt nytt grepp på verksamheten, där det blir tydligare vem som gör vad. Till exempel har vi nu tagit in en tillförordnad VD som hjälper mig att utveckla företaget så att jag får mer tid för sälj och utveckling av själva affären. Resultatet blir bäst när alla gör det de är bäst på, och mina resurser passar bäst på säljsidan.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content