Article image
Kastor Boat Trips är med i samverkansprojektet Tillväxt Turism. Här fiskar de i Hönös skärgård med personal från Volvo China. Foto: Jonas Ingman Bruksbild

Samarbeten för fler nöjda besökare och turister

När stadens besökssiffror och nya hotell skjuter i höjden växer regionen på flera sätt. Dels anställs fler människor på de stora turistanläggningarna samtidigt som lokala entreprenörer blir ännu viktigare för utvecklingen. I projektet Tillväxt Turism möts man för att skapa och marknadsföra unika upplevelser i Göteborgsregionen.

Main content

Regionen växer och den urbana turismen är en global trend som kan innebära en stor potential för stadsnära naturupplevelser. För en långväga gäst är en konstupplevelse på Tjörn, ett Lisebergs-besök och en fisketur utanför Hönö något man gärna gör under en vistelse i Göteborg. Fler upplevelser "flyttar" därmed närmre Göteborg. Detta samspel mellan stad och landsbygd blir allt viktigare.

Detta har många aktörer i den växande besöksnäringen insett och på initiativ av Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Business Region Göteborg hölls en matchmaking-workshop på Clarion Hotel Post. Här avverkade lokala entreprenörer ett antal tolvminutersmöten med personer från ett flertal av stadens hotell för att skapa nya samarbeten.

Image
Clarion Hotel Post
Image
Christer & Ulrika Olofsson, ägare till Lilling Cottage, flankerar Svenne Hansson som driver Havskatten på Hönö Klåva.

– Detta har öppnat ögonen på oss för att jobba aktivt med hotell och synas för deras gäster, det har vi inte gjort tidigare, säger Christer och Ulrika Olofsson, ägare av butiken och restaurangen Lilling Cottage i Hönö Klåva. Vi har skapat flera viktiga kontakter och ser fram emot att bjuda ut deras personal till oss för att de ska veta vad de kan tipsa sina gäster om för utflykter.

På Hönö har flera företagare gått samman för att sätta hamnen, Hönö Klåva, på kartan som en unik destination. Enligt Christer Olofsson diskuterar de hur de kan förlänga högsäsongsperioden men framförallt skapa lockande event på vinterhalvåret. Detta för att skapa större långsiktighet för företagarna, men även för orten.

– Styrkan måste vara att vi kan dra besökare till ett sammanhang härute i skärgården, inte bara till en enstaka restaurang. Just det långsiktiga arbetet är viktigt, så resonerar vi i vårt företag där det hela tiden ska finnas en röd tråd i det vi gör och i det våra gäster upplever. För att påminnas så har vi skrivit våra värdeord på väggarna i våra lokaler.

Citat

Detta har öppnat ögonen på oss för att jobba aktivt med hotell och synas för deras gäster.

Avsändare

Christer & Ulrika Olofsson, ägare av restaurangen Lilling Cottage i Hönö Klåva

Lasse Englund utgår också ifrån kajkanten i Hönö Klåva. Kastor Boat Trips anordnar hummer-, krabb- och makrillturer men kör även turer till Vinga och sälsafari. Han tar med kunder ut på havet till och med november och tror att den trenden växer sig starkare.

– Krabbfisket älskas till exempel av kinesiska besökare och de kommer inte bara på sommaren. För att göra det enklare att förstå så har vi tillsammans med en affärsutvecklare från Business Region Göteborg jobbat med att förtydliga hur vår säsong ser ut. På så sätt strukturerar vi oss själva och vet när vi ska lägga fokus på olika målgrupper. Men minst lika viktigt har varit att bestämma vad vi inte ska satsa på, allt för att skapa tydlighet för kunderna.

Image
Kastor Boat Trips från Hönö Klåva

Lasse och hans dotter Amanda erbjuder alltså unika upplevelser i Göteborgs skärgård. Även för göteborgare så klart. Sälsafarin är populär bland familjer och de satsar även mer på digital marknadsföring mot dinks (double income no kids).

Dessa marknadsföringsstrategier har de också arbetat fram i sin process att fokusera på, budgetera för och paketera sina erbjudanden. Deras marknadsanalys pekar dem mot sökmotoroptimering och målgruppstänk. Varje måndag står Digital Monday på agendan då de diskuterar och utvecklar sin närvaro på webben. Saker de egentligen känt till tidigare, men inte riktigt tagit tag i. Så för att kunna vara tydlig mot kund måste de först vara tydliga internt.

Affärsutveckling ingår som ett moment i projektet Tillväxt Turism som ska stärka företagen i branschen. Projektet bygger även en modell för fortsatt samarbete och utveckling för destinationen Göteborg.

Regionens företagare positiva till samverkan

Och samarbete verkar det kunna bli. Sofia Olofsson från Nordiska Akvarellmuseet och Håkan Karlsten från Kajkanten Vrångö spånar bland annat kring både cykel- och kajakuthyrningar och kanske hittar de ett framtida samverkan kring konstutställningar ute i naturen. Det överlämnas visitkort, visas presentationsfilmer och bokas in möten.

Cecilia Bothorp och Linda Mattsson från Ostindiefararen Götheborg vill gärna få en pratstund med David Dagemark, evenemangschef på Tjolöholms Slott.

– Ja, vi är nyfikna på deras satsning på Downton Abbey och afternoon tea på slottet, säger Cecilia Bothorp. Ostindiefararna tog ju med sig mycket te från Kina och vi har nu en egen tesort på båten så det vore bra att hitta ett sätt att samarbeta där tycker vi.

Image
David Dagemark och Emma Fröje från Tjolöholms Slott tillsammans med Cecilia Bothorp och Linda Mattsson från Ostindiefararen Götheborg.

Ostindiefararen kommer om några år att lägga till vid Masthuggskajen för gott där det ska skapas ett upplevelsecentrum. Cecilia Bothorp ser skeppet som en symbol för nyföretagande och det entreprenöriella Göteborgs traditioner som vi kan bygga vidare på i framtiden.

– Svenska Ostindiska Companiet bildades 1731 och gjorde Göteborg till en blomstrande handelsstad under lång tid. För att fortsätta denna tradition behöver regionens lokala entreprenörer bilda starka nätverk och jobba med hela staden som en attraktiv destination.

Ywonne Genberg - projektledare Tillväxt Turism

– Ett av våra delmål inom Tillväxt Turism är ökad samverkan och att skapa en samverkansmodell. Vi ser detta som ett ypperligt tillfälle att nyttja våra respektive organisationers nätverk och kompetenser till att samverka i praktiken, förklarar Ywonne Genberg på Business Region Göteborg.

– Vi har bjudit in Göteborg & Co:s nätverk Göteborgshotellen och Storhotellgruppen för att träffa lokala aktörer i besöksnäringen som alla har verksamheter inom en timmes radie från Göteborg. Förhoppningen med workshopen är att alla ska hitta någon eller några nya samarbetspartners, paketeringar eller gemensamma idéer som leder till att förhöja och förlänga upplevelsen för besökare i Göteborg ytterligare.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content