Article image
Savolax – laxsuccén som höll på att gå förlorad

Savolax – laxsuccén som höll på att gå förlorad

Röda siffror för fyra år sedan – framgångsrikt bolag med ständig tillväxt och fina utmärkelser i dag. Laxrökeriet Savolax Eurofish AB och ägaren Anna Martinsson har gjort en helomvändning. Nu gör "Madame Lax" succé i bland annat Frankrike.

Main content

Det är tidig morgon på Savolax nere i fiskhamnen, men det känns som lunchtid eftersom alla redan har varit i gång länge. Det står kallskuret kött, lax och fika på bordet och doftar av rökt fisk, eldat och kaffe. Kallt och slamrigt nere i produktionslokalen, varmt och ombonat en trappa upp där kontor och fikarum ligger. Lokalerna är anrika – här huserade fiskarkärringen och Göteborgsprofilen Hulda Sjöberg fram till att Anna Martinssons pappa Lars köpte verksamheten på sjuttiotalet.

– Mina första minnen är från just det här huset. Isen och kylan, dofterna och hennes gamla amerikanska skrivbord. Jag var bara tre år, men där och då andades jag in Hulda, säger Anna Martinsson.

Fokus på kvalitet och process kulminerade 2006 då Savolax rökta lax låg på Nobelmiddagens tallrikar.

 

Hon följer i dag i Hulda Sjöbergs fotspår och är en av få kvinnor i ledande position inom fiskbranschen. Anna Martinsson har gjort sig känd som en driven entreprenör med tydliga mål och åsikter och på senare år en väl utarbetad plan på hur hennes lax och dess smaker ska erövra världen.

Savolax bygger från början på en finsk rökmetod. Anna Martinsson råkade äta en bit på en mässa 1992, föll för smaken och skaffade tillsammans med sin pappa rökpatentet. Därifrån har företaget gått till att ha tio anställda och omsätta 20 miljoner. Kunderna är framför allt fiskhandlare och restauranger, vars kunder och gäster uppskattar den speciella röksmaken skapad av en omsorgsfull process.

Men vägen hit har varit allt annat än rak. Anna Martinsson hade från början inte ens några tankar på att bli stor i fiskbranschen, än mindre bli entreprenör, även om hon alltid velat jobba med fine dining och service. Hon hamnade i restaurangbranschen men tröttnade på bristen på kvalitet och omsorg om råvaran och utbildade sig till hushållslärare i stället. Men började sedan som säljare i pappans företag. Fokus på kvalitet och process kulminerade 2006 då Savolax rökta lax låg på Nobelmiddagens tallrikar.

Citat

Vad jag framför allt uppskattar är den passion jag har mött från Business Region Göteborgs kontaktpersoner och konsulter. Jag vill omge mig med människor som är lika intresserade av just mitt företag som jag är

Avsändare

Anna Martinsson, vd Savolax Eurofish AB

 

Men samtidigt låg Anna i skilsmässa och hennes pappa blev svårt sjuk och avled.

– Det innebar att jag inte kunde ägna mig helhjärtat åt Savolax på sju år. Det fick bara rulla på, något som skapade en ganska självgod och nöjd känsla bland såväl medarbetare som delägare. Vi levde ett bekvämt liv och alla jobbade lite på halvfart. Det var en anda som var svår att få bort, säger hon.

Men  början på 2013 kom ett brutalt uppvaknande. Siffrorna visade minus.
– Visserligen bara 134 000 kr, men för mig var det som att få ett skott i pannan. Revisorn tjatade på mig att jag måste göra något, bygga varumärke och satsa, men jag orkade inte lyssna utan bestämde mig för att sälja min andel och bli anställd någon annanstans, säger Anna Martinsson.
 
För att få hjälp att värdera sig och sin del i företaget, vände hon sig till Business Region Göteborg.
– Jag kom i kontakt med rådgivaren Sten Jensen. Han såg över verksamheten och lärde känna mig. Sedan ställde han frågan om jag verkligen skulle sälja. Han sa att han av erfarenhet visste att sådana som jag inte passar som anställda.

När Anna Martinsson höll fast vid sina planer rekommenderade han henne att ta kontakt med Almi, som föreslog att hon skulle gå på en föreläsning om ägarledda bolag.
Där och då kom insikten om Savolax potential.

– Jag insåg att vi gjort många klassiska misstag. Jag hade ju bara "blivit" med bolag och låtit saker hända utan att planera och fundera. Vi hade till exempel inga affärssystem, inga anställningsavtal, inga utvecklingsplaner, inte ens någon riktig företagskultur, säger hon.

Hon bestämde sig för att se på bolaget på ett annat vis, till och med prata på ett mer businessaktigt sätt och ta all hjälp hon kunde få för att bli mer affärsmässig. Bland annat genom Tillväxtprogrammet Expedition Framåt vid Business Region Göteborg. En konsult hjälpte till att ta fram en affärsplan och gjorde en produkt- och marknadsanalys som ledde till en tydlig marknadsplan.

– Vad jag framför allt uppskattar är den passion jag har mött från Business Region Göteborgs kontaktpersoner och konsulter. Jag vill omge mig med människor som är lika intresserade av just mitt företag som jag är, säger hon.

Citat

"Madame, I have always considered Balik as the best. But yours is better."

– Vi hade provsmakning på en restaurang i Alsace, världens äldsta trestjärniga restaurang, vars ägare är en legend i restaurangkretsar. När han smakade på vår lax sa han: "Madame,I have always considered Balik as the best. But yours is better." Alltså bättre än världens dyraste lax!

Färgbox

Sex faktorer för framgångsrika affärer enligt Anna Martinsson

1. Var ärlig. I allt du tar dig för, i dig själv, med den produkt eller tjänst du säljer.
2. Älska det du gör. Var stolt över det du och företaget gör.
3. Harmonisera mellan passion och förnuft. Passion är en eld som utan förnuftet kan brinna till sin egen undergång. Om man däremot bara använder förnuftet så dör och bryts passionen sönder.
4. Gör din hemläxa. Du måste veta vad andra gör. Vad noggrann på detaljer, vad som skiljer dig och de andra åt.
5. Lär av misstag. Du kommer att begå dem gång efter gång. Det är bara hur många gånger som du orkar resa dig som avgör om du kommer att lyckas. Einstein sa "dårskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat". Fungerar det inte så ta den första kostnaden eller smällen – den är alltid billigast.
6. Se till att värdeord finns och ska levas av alla i bolaget. När man förstår ordets makt blir allt tydligare i bolaget.

 

Färgbox

Om Savolax Eurofish AB

Ägare: Anna Martinsson, 48.
Verksamhet: Savolax producerar kallrökt och varmrökt lax med olika rökmetoder och smaksättningar under varumärkena Savolax Royal Smoked och Hulda Sjöbergs. Nytt varumärke lanseras nästa år.
Nyckeltal: Tio anställda, omsätter 20 miljoner kr (2015).
Aktuell: Savolax håller på att etablera sig utomlands och har nyligen byggt ut produktionen för att också etablera sig bredare i Sverige. Anna Martinsson nominerades nyligen till EY:s pris Entrepreneur of the Year.
www.savolax.com

 

Print this page:

Tip a friend

Bottom content