Article image
Per Schlingmann huvudtalare på Inspirationsdagen 2017

Per Schlingmann huvudtalare på Inspirationsdagen 2017

Per Gerhard Schlingmann är en hyllad politisk strateg och superkommunikatör. Han var en av arkitekterna bakom valframgångarna för de nya moderaterna i valen 2006 och 2010. Strategin var och är att fokusera på relationer, kulturer och berättelser – det man inte kan kopiera. Den 5 oktober välkomnar vi Per upp på scenen som huvudtalare på Inspirationsdagen 2017.

Main content

Framtiden. Ledarskap handlar om att våga flytta in i framtiden. Att inte välja tryggheten i stabila exceluträkningar utan vara framåtlutad och nyfiken. Trots att framtiden ter sig mer osäker än någonsin.

– Historien ger oss färre svar om framtiden eftersom vi lever i så teknologiskt omvandlande tider, menar Per Schlingmann.

Och Per Schlingmann lever verkligen sitt varumärke. Dåtiden nämner han inte ofta. Han pratar istället om framåtrörelse och nytänkade.

Video

Efter att han hyllats som en av landets mest uppmärksammade kommunikationsstrateger hoppade han av den politiska karriären för att skriva böcker och föreläsa om ledarskap och förändringsarbete. Nyligen landade också hans första skönlitterära bok i handeln. De områden Per alltid återvänder till i sitt värv är förändringsprocesser, framtidsfrågor och kommunikation, med fokus på just framtiden.

– Ett exempel på förändringarna i våra nya tider är att vi är vana vid att de små företagen ska lära av de stora, men nu är det ofta de stora som lär av de små som är snabbrörliga och adaptiva.

Image
Per Schlingmann

På Inspirationsdagen den 5 oktober kommer Per Schlingmann att fokusera på vad som är framtidens konkurrensfördelar i den nya digitaliserade världen. Även här sneglar ofta storföretag på nystartade entreprenöriella företag som drivs med passion och övertygelse, nära sina kunder och i samklang med sin personal.

– Digitalisering är ett nödvändigt villkor att ta vara på men vill man skapa starka kundvärden måste man komplettera sitt erbjudande med något unikt. Det kan vara en upplevelse, personliga relationer eller företagskulturer. Sist men inte minst behöver man etablera en berättelse om sig själv och sin egen verksamhet som andra vill berätta vidare.

Citat

De två vanligaste formerna på arbetsmarknaden framöver kommer att vara robotar och egenanställda

Avsändare

Per Schlingmann

Detta ställer nya och högre krav på företagsledare. Enligt Schlingmann behöver en vd eller ytterst ansvarig numera se sig som verkställande regissör och ha en idé om berättelsen och etablera dess ramar. Det går dessutom att skifta fokus och sätta agendan själv om det behövs. Det är inte bara hans lansering av Moderaterna som det nya arbetarpartiet bevis för.

– Låt mig ta ett exempel från min hemstad Borås. När jag flyttade därifrån var det en stad med ganska negativ utveckling där teko-industrin flyttade ut. Sen reste man en Pinocchio-staty som folk började prata om, man byggde Borås arena och jobbade med den offentliga konsten – och plötsligt förändrades människors samtalsämne. Man skapade en ny berättelse. Jag tror att man måste inse när man vaknar varje dag att man ska blicka framåt, inte förhålla sig så mycket till det som varit.

Video

I globaliseringens och urbaniseringens tidevarv menar Per Schlingmann att samverkan är vägen framåt. Och frilansekonomin är redan här.

– Nu är ju småföretagen kärnan i svenskt näringsliv. Människor i samverkan skapar värden nu, företagets framgång hänger inte längre uteslutande på tillgång till råvaror eller geografisk plats. De två vanligaste formerna på arbetsmarknaden framöver kommer att vara robotar och egenanställda. Det kommer förändra svensk arbetsmarknad i grunden. Vi kommer att se många små företag som kommer att vara enormt mycket värda eftersom man växer genom samarbete med andra hellre än att traditionellt anställa folk.

Denna nya näringslivsstruktur innefattar skapandet av det som kallas ”de tredje rummen”. Nya platser och kluster där människor träffas och samverkar som inte är traditionella arbetsplatser. Per återkommer till hur viktig framåtlutningen är.

– Den säkraste vägen till konkurs är ju att inte omfamna förändring. Vi lever i en föränderlig tid och vi måste hela tiden utmana inte bara marknadens eller konkurrenternas världsbild, utan även vår egen. Vi skapar hela tiden bilder av hur kunder tänker och hur vår marknad fungerar, men varje gång vi tittar på innovation så är det någon som tänkt på ett helt annat sätt.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content